«Мама-сушист» із Полтавської глибинки: Як виграти грант на кулінарну міні-імперію

Попри всі складнощі сучасного життя жінка розширює нестандартну для глибинки справу.

інстаграм Марини Марченко

Кілька років тому підприємниця Марина Марченко із селища Шишаки Полтавської області зіткнулася із закриттям власного ресторану, який успішно працював чотири роки у невеликому селищі Шишаки Полтавської області.

Все сталося під час ковіда – тоді багатьом довелося затягувати тугіше пояси. Але Марині це особливо боліло, бо ресторан був втіленням її мрії. 15 років вона відпрацювала ведучою заходів, нарешті відкрила свою справу – і ось із приходом пандемії все довелося розпочинати наново.

Марина не здалася. Ідея лежала на поверхні: якщо ходити по ресторанах не можна, люди влаштовуватимуть гастро-свята вдома. Тим паче постійні клієнти, які раніше часто замовляли у неї суші, вже були. Марина ризикнула, хоча обрані страви з першого погляду не специфічні для української глибинки, і в неї вийшло. Як саме - вона розповіла журналісту Коротко про.

Надихнула донька - любитель ролів

Наразі про «маму-сушиста», як вона себе представляє при знайомстві, чули багато хто. Не лише у самих Шишаках і Миргородському районі Полтавської області. А починалося все саме з маминих ролів ще десять років тому, які вона готувала для доньки - шанувальниці японської кухні. Звідси й пішло "Мама сушист", але вже - як торгова марка.

Марина згадує: ще з початку ковіда стало зрозуміло, що бізнес доведеться трансформувати у якісь нові форми.

- У перші дні пандемії інтуїція підказала: треба вже зачинятися, а не чекати біля моря погоди до того моменту, як прогорю, - ділиться з Коротко про Марина Марченко. – А потім завагітніла – у мене з 2021 року було два декрети один за одним. Довелося перейти до домашнього формату роботи.

Клієнти постукали одразу – вже була своя напрацьована база, знайома з кухнею від Марини.

Сьогодні по страви від «Мами сушиста» приїжджають з усього району, а Марина будує свою поки що міні-імперію страв з різних країн світу. В її меню вже давно не лише суші, але й піца, шашлики, овочі-гриль, люля-кебаб та інші страви.

Гранти на мільйон сільським мрійникам дають рідко

Зі складнощами воєнного часу жінка справляється, хоча зізнається: буває зовсім непросто.

Марина виграла кілька грантів на мільйон гривень – такі суми сільським мрійникам виділяють нечасто. Закупила обладнання, найняла п'ятьох людей на роботу. Звичайно, спочатку сільські жінки боялися – все ж таки не галушки ліпити. Але Марина всьому їх навчила сама.

- Раніше все було на мені - все робила одна, а сьогодні безпосередньо кухнею вже не займаюся, - усміхається вона. – Також навчаю людей, як побудувати бізнес із нуля.

- Конкурентів виховати не боїтеся?

– А я з Полтавщини не беру. Маю сотні учнів майже з кожної області України, Європи. З Полтавщини погодилася вчити лише одну жінку – дружину бійця, який нині на передовій.

Марина Марченко пояснює: запустити новий бізнес можна навіть у часи війни. Головне – збудувати свій бренд. У цьому їй допомагають соцмережі й Тік-Ток, де її відео збирають десятки тисяч переглядів.

Одне з основних правил – щоб люди знали, у кого вони купують. Тому "мама-сушист" активно веде соцмережі.

- Як сказали одні грантодавці: "У соцмережах вам хочеться вірити", - зазначає Марина. - Вони ще ніколи не виділяли стільки грошей, а це 20 тисяч євро на ресторанний бізнес у селі! Цей грант я повернула за рік.

Особа кухаря важливіша за страву

Як їй вдалося залучити велику клієнтську базу у чотиритисячному селищі? Марина зазначає: людей притягуть не так суші чи піца самі по собі, як бренд. Її вже непогано знають у селищі, до того ж вона ніколи не халтурила на кухні. А фрази Марини, кинуті в роликах, які вона виставляє в Тік-Ток, швидко стають крилатими у Шишаках: «Дуже хочеться схуднути, але поки що немає жодної можливості».

@mama_sushist #мамасушист #сільськийблогер #золотаваосінь #шишаки #українськийтікток #сушішишаки ♬ оригінальний звук - oleh.volodchenko

– І ціну я не зменшую, хоча у мене дорожче, ніж у середньому по місцевості, – зазначає Марина. – У мене дорогі інгредієнти, найкраща риба. А незадоволеним пояснюю: суші – це не предмет першої потреби, я ж не хлібом торгую.

Марина впевнена: так само до неї б вишиковувалися черги і за варениками чи галушками.

– Головне - це обличчя та душа бренду, – продовжує Марина. - Як сказав мені один чоловік, люди йдуть не за суші - вони йдуть до тебе. Якщо не працювати над брендом, все, що б ви не робили, буде лише нарівні з конкурентами. Так само нудно й безлико.

Як і на все, ціни на страви від "мами-сушиста" зросли, але прогнози у Марини оптимістичні.

- Наразі дуже важко, але навіть у таких умовах ми змогли закупити генератори, зарядні станції, тож я дивлюся у майбутнє з піднятою головою, - зазначає наша співрозмовниця.

Нині Марина розширює свій бізнес. Є зона мангалів, торговий вагончик, літній та дитячий майданчики, альтанки. Можливо, також буде хостел. Головна проблема – це гроші на розвиток. Але, як каже "мама-сушист", це не проблема – це завдання. І вона її вирішить.