Ще ніколи президентські вибори в США не підходили до фінішу такими непередбачуваними. Ситуація на початок президентської кампанії і зараз – напередодні виборів - кардинально змінилася. Там з'явилися «чорні лебеді» (непередбачувані обставини. – Ред.), які змінили кандидатів і змінили методи ведення кампанії.
Фатальні теледебати для Байдена
Спочатку кандидатами на участь у виборах були чинний президент Джо Байден і експрезидент Дональд Трамп. І значну частину виборчої кампанії їхні рейтинги були приблизно однакові. Усе кардинально змінили теледебати між ними.
Словесна дуель двох кандидатів поставила хрест на президентських перспективах Джо Байдена. У суперечці з Трампом він виглядав просто провально. Голос і доводи чинного президента країни звучали невпевнено, деякі слова були безладними і не мали сенсу.
Одним словом, своє основне завдання – звести нанівець усі побоювання з приводу його віку, він не виконав. Було всім очевидно, що виступає старий чоловік, який не має ні сил, ні можливості виконувати обов'язки президента США. Після цього Демократична партія провела заміну свого кандидата на Камалу Гарріс, що стало прецедентом в історії США.
«Рейтинговий» замах для Трампа
Справжнім електоральним подарунком для Дональда Трампа став замах на нього у липні цього року на передвиборчому мітингу у Батлері. Одна з куль пройшла за міліметри від голови Трампа і зачепиила його вухо. Стріляв 20-річний Томас Меттью Крукс із гвинтівки типу AR-15 з даху будівлі, що знаходилася за межами периметра зони безпеки мітингу, з відстані близько 120 метрів. Стрілець встиг зробити кілька пострілів, після чого був убитий членом контрснайперської команди Секретної служби.
Цей замах одразу підняв рейтинги Трампа. Видання Politicо тоді написало, що замах підвищив шанси Трампа на президентство і "ще більше полегшив шлях". А багато представників партії Трампа тоді налаштувалися, що політичні наслідки від замаху дуже серйозно вплинуть на виборців на майбутніх президентських виборах.
Теледебати Гарріс та Трампа
Але свій електоральний «бонус» від замаху Дональд Трамп знизив після теледебатів із новим кандидатом від демократів Камалою Гарріс у вересні. Усі спостерігачі та глядачі були єдині у тому, що Трамп їх програв. Опитування CNN, проведене компанією SSRS, показало, що 63% американців, які дивилися дебати і будуть голосувати на виборах президента США, вважають, що Гарріс перевершила Трампа. І справді, вона була переконливішою та іронічнішою, і цим змогла виставити Трампа у невигідному світлі. В результаті Трамп відмовився від других теледебатів із Гарріс.
Відсутність обмежувачів у кандидатів
Наразі обидві сторони не соромляться і абсолютно не стримують себе в очорнінні конкурента. Дональд Трамп в останньому своєму інтерв'ю журналісту Такеру Карлсону заявив, що Джо Байден та Камала Гарріс – «справжні вороги народу». Мовляв, не всі демократи – вороги народу, але 90% з них – так.
Камала Гарріс кілька днів тому обізвала Дональда Трампа «фашистом», який прагне "безконтрольної влади та відданого собі генералітету". Таку заяву Гарріс зробила після того, як стало відомо, що раніше Трамп неодноразово висловлював захоплення німецьким диктатором Гітлером.
Костюмована пропаганда
Кандидати на пост президента йдуть на найрізноманітніші хитрощі, щоб завоювати голоси виборців. Дональд Трамп, наприклад, попрацював у McDonald's та роздавав клієнтам їжу через вікно автомата, кажучи, що приготував її власноруч. Він пішов на це тому, що його конкурент Камала Гарріс раніше розповідала, що в молодості працювала в McDonald's. CNN зазначає, що під час першої президентської кампанії Гарріс ця деталь стала центральним елементом історії походження із середнього класу, яку вона зробила ключовою для презентації виборцям як кандидата в президенти. Трамп бездоказово звинуватив Гарріс у брехні щодо роботи у McDonald's.
Після цього він переодягся і символічно попрацював на сміттєвозі, щоб яскравіше покритикувати слова президента Джо Байдена, який звинуватив його у зневажливому ставленні до мігрантів.
На передвиборчому мітингу Трампа пролунала фраза від стендапера, що Пуерто-Ріко – це "плавучий острів сміття" (мова йшла про мігрантів, проти яких виступає Трамп). Але коли Байдена попросили прокоментувати цю ситуацію, він лише погіршив проблему, назвавши "єдиним плавучим сміттям" – послідовників Трампа. Ця ремарка чинного президента створила неприємності для кампанії Камали Гарріс.
Посидівши в кабіні сміттєвоза в помаранчевому жилеті комунальника, Трамп запитав присутніх, "як їм його сміттєвоз", і сказав, що робить це "на честь Камали та Джо Байдена".
Штучний інтелект
Ці президентські вибори в США стали першими, в яких використано штучний інтелект як для просування кандидата, так і проти його опонента. Вплив набагато більш адаптивних та розвинених технологій ШІ у 2024 році може стати безпрецедентним, створивши нові виклики для виборчого процесу.
Наприклад, як це сталося у Нью-Хемпширі. Тоді тисячам місцевих мешканців зателефонували з проханням не голосувати на праймеріз за кандидата наступного дня. А по той бік слухавки був голос, що скидався на голос президента Джо Байдена - хоча це й не був він. Виявилося, що за розробкою дипфейку стояв політичний консультант іншого кандидата.
Іншим скандальним прикладом стала імітація голосу Камали Гарріс у пародійному передвиборчому відео, створеному блогером Mr Reagan. У ньому нібито кандидат від демократів розповідала про себе типові плітки, які зазвичай розповсюджують республіканці. Матеріал набув ще більшого розголосу в мережі після того, як його запостив Ілон Маск. Протягом трьох днів впливовий мільярдер і власник соцмережі X не уточнював, що відео є пародією, тому багато людей сприйняли це відео серйозно.
У березні 2024-го шанувальники Трампа розповсюдили десятки згенерованих фото, де кандидат-республіканець зображений разом із чорношкірими виборцями. Хоча насправді чорношкірі американці здебільшого виступають проти Трампа.
Часто інструменти ШІ використовуються для банального просування у соцмережах. Наприклад, експерти припускають, що фальшивими зображеннями "Свіфт за Трампа" команда політика грала з алгоритмами соцмереж. Частина фанатів співачки Тейлор Свіфт очікувано гнівно відреагувала на пост, що лише збільшило його аудиторію та підняло хвилю новин у великих медіа. Це своєрідний «чорний піар», який у сучасному світі став набагато дешевшим саме завдяки генерації контенту штучним інтелектом.