Безпека на дорогах в умовах блекауту: як уникнути ДТП водіям і пішоходам

Експерт із транспортного планування розповів, як убезпечити рух на дорогах під час масових відключень світла.

REUTERS

Разом із регулярними відключеннями світла в житлових будинках та на підприємствах ми отримуємо плюс до всього ще й вимкнені ліхтарі та світлофори. А це означає, що дороги міст стають ще небезпечнішими. І якщо вдень водій може побачити пішохода, то в темну пору доби ці шанси сильно падають.

Журналіст Коротко про поспілкувався з експертом з транспортного планування Дмитром Беспаловим і отримав поради, як зробити своє перебування на дорогах безпечнішим в умовах блекауту.

Чверть світлофорів може працювати автономно

- У Києві понад 700 світлофорних об’єктів, але десь чверть здатна працювати в умовах відключення світла. Тобто вони обладнані автономною системою живлення, але навіть і ця чверть працює лише якусь обмежену кількість годин, приблизно чотири. Якщо світлофор не працює на складних перетинах шляхів, це втричі знижує пропускну здатність. Тому і ризик ДТП набагато вищий, - каже Дмитро Беспалов.

Перша порада

Стосується водіїв - треба бути втричі уважнішим, ніж зазвичай, і згадувати, хто кому має поступатися рухом, і знижувати швидкість.

- Так, це створюватиме затримки. Так, пропускна здатність може знизитись. Але принаймні буде трошки менший ризик ДТП, якщо до цього ставитись серйозно, - говорить експерт.

Друга порада

Стосується влади – на перехрестях слід виставляти регулювальників.

- На ключових світлофорних об’єктах, коли вони не працюють, слід ставити регулювальників. Це підвищить пропускну здатність, тобто заодно пришвидшить і роботу екстренних служб, транспорт яких може затримуватись на таких вузлах, а їх робота є критично важливою, - вважає Дмитро Беспалов.

Третя порада

Стосується переобладнання світлофорів.

- Можна виділити кошти, щоб переобладнати світлофори і додати до них автономні системи живлення. І, знаєте, часто спостерігаю ситуації, де не працюють світлофори, а працюють опори освітлення. Виникає питання: чому б не мати альтернативних можливостей для підключення світлофорів? Було б добре мати для світлофора два-три резервні канали живлення. Так само як і резервні канали інтернету, щоб вони сповіщали про те, як працюють ці світлофори, чи штатно, чи все в порядку з сигнальною програмою, - каже наш співрозмовник. За його словами, встановити такі системи дуже дорого, але коли на кону безпека і життя, то не варто економити.

Четверта порада

Теж стосується водіїв - знижуйте швидкість руху до 50 км на годину.

- У темну пору доби і коли пропадає вуличне освітлення, переходити дорогу - тим паче, де 6-8 полос руху - навіть на пішохідному переході супернебезпечно. Що можна порадити тут? Слідкувати за справністю своїх фар і їхати повільніше, щоб встигнути зреагувати. Є такий відомий серед водіїв неписаний закон: шансів вижити у збитого автомобілем пішохода за швидкості 50 км на годину на рівень більше, ніж за швидкості 60 км за годину. Тож за таких умов варто було б дотримуватись ліміту в 50 км. Ризики все одно лишаються, але збити когось насмерть вже буде менше шансів, - говорить Дмитро Беспалов.

Міжнародний досвід також доводить: що нижче загальна швидкість руху, то більша пропускна здатність доріг. У деяких мегаполісах вже прийшли до обмеження швидкості до 30 км на годину як основного швидкісного режиму на другорядних дорогах, що значно поліпшило ситуацію в цілому.

- Я вам можу впевнено сказати, що за швидкості в 30-40 км на годину досягається найбільша пропускна здатність. Якщо всі завтра в Києві почнуть їздити зі швидкістю 30-40 км на годину, то тоді всі будуть доїжджати до місця призначення трішки швидше, - зазначає експерт.

А що робити пішоходам?

Пішоходам у великих містах не позаздриш. Вночі вони вкрай вразлива мішень, тож головне завдання – бути помітним для водія.

- Складно тут щось порадити. Класичний чиновник, який займається безпекою дорожнього руху, сказав би, що пішоходу варто обліпити себе всього різними світловідбивачами і ні в якому разі не можна слухати музику в навушниках. А треба постійно, як пілот винищувача, моніторити обстановку на 360 градусів навколо себе. І тоді, можливо, вас не зіб’є авто у місті Києві. Я бачив аварії, що трапляються з пішоходами, і в деяких випадках від того, чи були вони зі світловідбивачами і чи дивилися на 360 градусів, мало що залежало. Думаю, що треба зосередитися на водієві, за ними треба краще слідкувати, - заключив наш співрозмовник.

Від редактора

Те, що у ДТП винен водій, збитому пішоходу аж ніяк не допоможе. Тож треба потурбуватись про власну безпеку: