Соціолог Дмитро Громаков: Мовчання влади про початок Курської операції – продумана інформаційна тактика

Експерт з комунікацій розповів про те, що відбувається сьогодні на інформаційному фронті.

REUTERS \ nbnews.com.ua

Керівництво України добре спланувало інформаційний супровід Курської операції. Спочатку офіційні особи України не коментували те, що відбувається, і це призвело до битви інформаційних наративів з обох сторін. І поки останнє слово у ній - за Україною.

Російські пропагандисти виявилися практично не готові до такого розвитку подій і зараз в авральному режимі намагаються створювати щось у відповідь. Втім, їм вдається це погано.

Про інформаційну кампанію, яка супроводжує Курську операцію ЗСУ, та відповідну реакцію росіян Коротко про розповів заступник керівника Міжнародного центра протидії російській пропаганді Дмитро Громаков.

Російська пропаганда досі не знає, як оцінювати ситуацію

- Як ви оцінюєте інформаційний супровід Курської операції українською стороною?

- Пропагандистський ефект, без сумніву, є. У цьому аспекті можна сказати, що все, що зараз робиться, робиться досить професійно і правильно. Як би там не було, але перші наслідки Курської операції ми вже бачимо – російська сторона поступово відводить свої війська з гарячих ділянок українського фронту, з Вовчанська та інших пунктів Східного напрямку. Поки що невеличкі підрозділи, та все одно це полегшує ситуацію там.

Надалі нам треба буде готуватися відповідати на гуманітарні питання. Що ми будемо робити з цими захопленими територіями і як правильно комунікувати з людьми, що живуть там. Це ті напрямки, за якими потрібно системно працювати, оскільки ми вже відверто заявили, що там знаходяться наші військові і що ми контролюємо цю територію. Також потрібно розуміти, що ми будемо робити економічно з цією територією.

Що стосується російської пропаганди, то вона досі оговтується від цього всього і ще не до кінця зрозуміла, як оцінювати ситуацію. Тому російський ефір зараз не занадто обтяжений темою Курського наступу ЗСУ. Якихось затверджених і єдиних наративів їхньої пропаганди ще немає. І навіть Путін, який повинен задавати тренди, намагається здебільшого не коментувати цю ситуацію, https://t.me/kp_in_ua/15040 очікуючи результатів роботи своїх військових.

– Це правильно, що українські офіційні особи досить довго нічого не коментували по Курській операції? Тобто ми використовували улюблену російську тактику: «нас там немає»?

- Дійсно, це була правильна інформаційна тактика. Я гадаю, що були зроблені висновки з минулорічного наступу, про який всі розповідали в подробицях - куди ми будемо йти, якими силами та засобами. Тож росіяни приготувались, і наступ був зірваний. Цього разу все було зроблено так, як потрібно. І це дало успіх, адже відмова від попереднього піару дає позитивні результати.

- А як ви вважаєте, чия ІПСО зараз ефективніша, наші чи російські інформаційні операції?

- Тут потрібно розділяти, на які цільові аудиторії спрямовані конкретні ІПСО. Російські більше націлені на внутрішню аудиторію і проросійські сили в світі. Наші – на весь цивілізований світ. Ми намагаємося також достукатися і до росіян, але поки що таких наслідків, які були б виражені в якихось конкретних діях, направлених на деескалацію ситуації або на підвищення рівня несприйняття війни, серед російських аудиторій не фіксуємо. Тому ця інформаційна боротьба буде продовжуватися, і наслідки ми побачимо за тиждень-два.

Роспропаганда була не готова віддавати свої території

- Тобто виходить, що на цьому напрямку ми перемагаємо росіян – вони виявилися інформаційно не готовими до такого розвитку подій?

- Вони не були готові комунікувати про те, що їм доводиться віддавати свої території. Але наразі вони знайшли таку формулу: мовляв, вони запускають ЗСУ на свою територію, а далі будуть їх знищувати. Практично російська пропаганда дублює нашу історію початку війни 2022 року. Коли росіяни зайшли в Україну, а ми вдало вигнали їх зі значної території. Тобто роспропаганда візьме цю кальку і буде по ній відпрацьовувати.

Ми зараз вже бачимо, що російські воєнкори трошки оговтались і здебільшого показують кадри нібито знищеної української техніки. Тим більше, що, з інформаційної точки зору, в них дуже добре вибудована машина пропаганди.

- У російських пабліках - істерика. Спочатку було «все пропало», потім появився супергерой - поранений воєнкор Піддубний. Чим викликані такі крайнощі російських пропагандистів? Вони так намагаються нівелювати наш наступ?

- З одного боку, нівелювати, а з іншого - є така корпоративна солідарність. Тобто вони показують творчу героїку цієї війни. До того ж вони намагалися саме Піддубним відволікти увагу і розіграти його поранення на міжнародних майданчиках. Мовляв, дивіться, українська армія вбиває журналістів. Таким чином, вони хотіли створити нам проблеми і підірвати репутацію України в світі.

Але коли вони побачили, що цей наратив не працює на міжнародну спільноту, то зрозуміли, що це не та карта, яку можна орієнтувати на цільову західну аудиторію. І про Піддубного відразу ж забули.

- Такий аспект російської пропаганди - вони навіть не змогли донести своїм громадянам, як слід евакуюватися. Про що це говорить, на ваш погляд?

- Дійсно, зараз немає ніяких свідоцтв про те, що росіяни взагалі виходили на наші підрозділи для того, щоб сформувати гуманітарні коридори для евакуації своїх громадян. Здається, вони не переймаються цим. Для російської влади люди завжди були якимось дріб’язком. Тому нам потрібно цю гуманітарну тематику піднімати вже зараз, поки вони не підготувалися і не почали розказувати про жертв української окупації.

Світ ще знаходиться в системі оцінювання Курської операції

- Деякі експерти пишуть, що від замовчування ситуації в Курській області російська пропаганда перейшла до реалізації "операції інформаційного прикриття". Що, мовляв, українці чинять військові злочини, не хочуть переговорів, Захід від них відмовився - і що відповідь Росії буде жорсткою. Чи працюють ці тези на світову спільноту?

- Світ ще знаходиться в системі оцінювання - що саме відбувається, тому що для широкого загалу це нова тема. Але за тими оцінками, що ми почули з перших днів, ми можемо сказати, що світ розуміє потреби України і готовий говорити про допомогу.

- Британія офіційно заборонила нам використовувати свої дальнобійні ракети Storm Shadow на території Росії. Як це пропагандистськи спрацює на Росію?

- Навряд чи спрацює. Максимум, що вони можуть спробувати, так це сказати, що Британія начебто виступає проти нашої операції в Курській області. Але це не вплине суттєво на ситуацію, яка складається.

- Зараз в соціальних мережах є дуже багато відеороликів, як наші військові нищать російську техніку, солдатів. Це вселяє оптимізм. А згідно з офіційною інформацією з фронту - ми віддаємо деякі свої населені пункти. Це приводить до зневіри. Як на рядового українця діє оця невідповідність?

- Рядовий українець чудово розуміє: щоб зняти напруження на одній ділянці фронту - треба створити напруження на іншій. І саме тому люди адекватно ставляться до того, що почалася операція в Курську. Тобто тут не має ніякого протиріччя між відео і реальністю.

- Де західні ЗМІ переважно беруть інформацію про Курську операцію?

- Вони користуються офіційною інформацією від наших відповідних осіб, тобто від Генерального штабу, від головнокомандувача та від наших політичних керівників. Тобто це офіційні заяви МЗС, Офіса президента і його радників. Зараз достатньо джерел для того, щоб задовольнити всі інформаційні потреби ЗМІ.

- Де ви порадили б брати інформацію для об'єктивного розуміння ситуації?

- Лише з офіційних джерел і аналізувати те, що бачите власними очима. Все інше може бути маніпуляцією, якимись алгоритмами, які використовуються в соцмережах для просування того чи іншого контенту. Тому краще опиратися на ту інформацію, яка йде з офіційних джерел.