На розгляді Комітету Верховної Ради з питань прав людини знаходиться законопроєкт, поданий Володимиром Зеленським, - про внесення змін до деяких законів щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України. Йдеться про чергову спробу, принаймні в окремих випадках, вирішити проблему множинного громадянства, яке у нашій державі не те щоб заборонено, але не визнається.
Хто з біпатридів отримає право на легалізацію, чим зумовлена і яку мету переслідує ініціатива, цікавилася журналіст Коротко про.
Народження, одруження, спрощений режим
Основний принцип такий: якщо громадянин України набув громадянство чи підданство іншої держави, у правових відносинах з Україною він визнається лише її громадянином. Нині чинний закон містить норму, яка дозволяє позбавляти громадянства України повнолітню особу, якщо та за власним бажанням набула іншого громадянства.
Водночас українське громадянство допускається, коли інше громадянство набувається не за власною ініціативою. Наприклад, дитиною за народженням, при усиновленні іноземцями. Якщо громадянство автоматично набуто повнолітньою особою внаслідок одруження з іноземцем або згідно із законами країни перебування. Виходячи з того, що закон уже містить підстави для множинного громадянства, законопроєкт має на меті їх закріпити і розширити.
Множинне громадянство пропонують допускати у тих випадках, які вже визнаються:
- одночасне набуття дитиною за народженням громадянства України та громадянства іншої держави (наприклад, якщо дитина народилася у сім’ї українців в США, вона автоматично стає громадянином Америки),
- набуття дитиною, яка є громадянином України, громадянства своїх усиновлювачів-іноземців,
- автоматичне набуття громадянином України іншого громадянства внаслідок одруження з іноземцем,
- автоматичне набуття громадянином України, який досяг повноліття, іншого громадянства внаслідок застосування законодавства про громадянство іноземної держави, якщо такий громадянин України не отримав документ, який підтверджує наявність у нього громадянства іншої держави (тобто сама людина заяву на здобуття другого громадянства не писала і другий паспорт не отримувала).
Нові підстави:
- набуття громадянства України у спрощеному порядку іноземцями, що є громадянами держав, які входять до переліку тих, чи] громадяни можуть отримати громадянство у спрощеному порядку,
- набуття громадянином України громадянства держав з переліку тих, чиї громадяни набувають громадянство України у спрощеному порядку.
Про що йдеться?
Визнають, але пільг не дадуть
У січні 2024 року Володимир Зеленський подав до ради законопроєкт № 10425, який був зареєстрований як невідкладний. Ініціатива передбачала перелік країн, громадяни яких можуть набути громадянство України у спрощеному порядку.
До списку входять всі держави Європейського Союзу, Великобританія, Канада, Норвегія, США, Швейцарія та Японія. Спрощений порядок полягає в тому, що їхні громадяни можуть просто подати до нашої міграційної служби декларацію про те, що хочуть стати громадянами України. Свої рідні паспорти вони не здаватимуть, спеціальна комісія з питань громадянства не засідатиме по кандидатурах.
Так само передбачалося, що українці, які мають паспорти вищезгаданих країн, порушниками не вважатимуться.
Січневий законопроєкт вже розглянуто в профільному комітеті, але на голосування він не був виставлений. Виходить, що у новому документі ідея певною мірою дублюється.
- Можливо, депутати розглядатимуть одразу два законопроєкти, бо без затвердженого списку “спрощених” країн другий документ не має сенсу. Однак, навіть коли список буде узаконений, режим набуття громадянства не діятиме, доки з усіма державами не будуть укладені договори про визнання нашого закону, - каже адвокат Олександр Григорів. – У будь-якому разі вимога про те, що на території нашої держави біпатрід визнається лише громадянином України, не буде скасована. Для прикладу: чоловік призовного віку з українським паспортом не зможе виїхати за кордон на підставі британського паспорту під час дії воєнного стану.
Наш суспільний інтерес
Законопроєкт також містить особливості набуття громадянства та права на проживання для деяких категорій іноземців, зокрема тих, які проходять у нас військову службу або надають допомогу підрозділам Збройних сил.
- Така ідея з’явилася ще у 2014 році. Тисячі іноземців воюють за Україну, і Україна має віддячити їм правом на здобуття свого громадянства, - коментує голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко. – Окрім того, законопроєкт спрямований у майбутнє. Наразі мільйони українців перебувають за кордоном. За оцінками соціологів, повернуться не більше половини. Проте є люди, і я особисто знаю чимало таких прикладів, коли в Україні у мігрантів залишається бізнес. Вони можуть отримати громадянство країни перебування, але нам важливо, щоб вони залишилися чи мали змогу поновитися в українському громадянстві. Тобто не поривали зв’язків з батьківщиною на рівні законів і документів.
Політолог також зауважує, що через демографічну кризу нам треба бути готовими до появи “нових українців”.
- Це будуть іноземці, які допомагатимуть країні відновлюватися після війни, які народжуватимуть тут дітей. Це насамперед наш суспільний інтерес.
Кого можуть позбавити
Окрема новація законопроєкту – це розширення підстав для втрати громадянства України. Такими є:
- добровільне набуття громадянином України громадянства держави, визнаної державою-агресором або державою-окупантом,
- використання повнолітнім біпатридом паспорта іноземної держави на території України, якщо він цим створює загрозу національним інтересам та національній безпеці,
- набуття громадянства України внаслідок подання неправдивих відомостей, підроблених документів, приховування суттєвого факту, наявність якого перешкоджає наданню громадянства,
- невиконання зобов'язання про складання іспитів з основ Конституції, історії України та на рівень володіння державною мовою;
- проходження військової служби за контрактом у державі, визнаній державою-агресором або державою-окупантом,
- набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно осіб, засуджених в Україні за вчинення злочину проти основ національної безпеки, проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, за вчинення терористичного акту чи сприяння йому, за фінансування тероризму, встановлення або поширення злочинного впливу, сприяння учасникам злочинних організацій та укриття їхньої злочинної діяльності,
- участь у збройній агресії проти України у складі збройних формувань держави, держави-агресора або держави-окупанта або яка перебуває у збройному конфлікті з Україною чи сприяла вчиненню збройної агресії.