Упродовж минулого року провідні експерти наголошували на стрімкому рості інфляції в Україні. Це стало приводом для здорожчання значної кількості продуктів – здебільшого тих, що входять до традиційного продуктового кошика середньостатистичного українця. Проте вже цього року темпи росту інфляції дещо зменшилися. Беззаперечним фактом є і те, що в Україні поступово збільшуються об’єми власного виробництва. Все це спричинило зміни в коливанні цін на продукти – деякі з них продовжили рости в ціні, інші ж стали дешевшими. За даними Державної служби статистики України упродовж останнього місяця середня вартість продуктів в країні загалом зменшилася на 0,1 відсоток.
Варто зазначити і те, що український бізнес всіляко намагається підтримати споживача. Один із популярних способів – це надання спеціальних промокодів. Вони дозволяють економити при купівлі як продуктів, так і побутової чи електротехніки, різноманітних послуг і т. д. Шукати актуальні промокоди варто на перевірених інформаційних ресурсах, одним з яких виступає Codes. Як зазначає його провідний експерт Андрій Лазаускас, ріст популярності промокодів стає все більш стрімким з кожним роком, що зумовлено не лише зацікавленістю споживача в економії, але й відкритістю виробників до такого маркетингового інструменту.
Які продукти стали дешевшими?
Відповідно до останніх статистичних даних найбільш значним виявилося падіння цін на яйця. У червні цього року вони на 22,4% дешевші, ніж минулого року. Їх середня вартість за 10 штук становить близько 40 грн., тоді як минулоріч вона доходила до 60 грн. На другому місці – овочі. Вони здешевшали майже на 18% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Наразі картоплю можна купити в середньому за 21 грн. за кг, моркву – за 29 грн. за кг, огірки – за 35 грн. за кг, помідори – за 82 грн. за кг. Експерти пов’язують це з ростом кількості невеликих домашніх ферм, де тримають курей, вирощують сезонні культури.
Цікаво! Наразі в Україні склалася ситуація, коли ринок не потребує значного збільшенні об’ємів продукції, зокрема, овочевої, так як кількість споживачів залишається сталою. Тому достатньо покриття актуального запиту, що і простежується протягом останнього місяця та дозволяє врегульовувати ціни.
Падіння вартості соняшникової олії та цукру також виявилися доволі значним, незважаючи на фактори, які могли б цьому завадити – наприклад, зростання ціни на електроенергію, яка використовується при виробництві зазначених продуктів. Так, цукор став дешевшим на 11,5%, і зараз він коштує близько 30 грн. за кг (середня ціна за 2023 рік – 33,5 грн.), олія ж стала дешевшою на 10,9% – її ціна впала до 50-60 грн. за 850 мл (середня ціна за 2023 рік – 65 грн.).
Тут варто зазначити і той факт, що упродовж останніх років Україна активно збільшує обсяг імпорту сільськогосподарських продуктів, що значною мірою відображається на їх вартості. До прикладу, за 2023 рік в Україну було ввезено агропродукції більше ніж на 7 млрд. доларів. Наразі лідерські позиції серед постачальників таких продуктів закріпили за собою країни-члени ЄС. Також чимало продукції завозиться з Азії, Латинської Америки та Африки.
Які продукти виросли в ціні?
Найбільш значним став ріст цін на молочні продукти. Упродовж червня, у порівнянні з минулим роком, їх вартість виросла таким чином:
- масло здорожчало на 15,8% (зараз його ціна близько 71 грн. за 200 г, в 2023 році воно коштувало близько 60 грн. за 200 г);
- м’який сир – на 8,1% (ціна зараз – близько 74 грн. за 300 г, в 2023 році – близько 68 грн. за 300 г);
- молоко – на 7,7% (зараз коштує і середньому 43 грн. за 900 мл, в 2023 році – близько 39 грн. за 900 мл).
Головна причина такого стрибка цін – збільшення вартості ресурсів, необхідних для виготовлення даної категорії продуктів. Наразі більш дорогим є як утримання худоби, так і живлення обладнання, що використовується на фермах чи заводах.
Що стосується хліба, то він також став дорожчим. Його вартість зросла на 7,4%. Зараз ціна пшеничного хліба в українських магазинах в середньому складає 35 грн. за 650 г. Щодо 2023 року, то тоді вартість на аналогічний продукт становила близько 32 грн. Проте тут варто розуміти, що мова йде саме про середній відсоток. Адже хліб входить до базового продуктового кошика споживача, і тому ціна на частину виробів з борошна не показала такого росту.
Підвищення вартості у порівнянні з минулим роком також простежується серед таких категорій продуктів, як риба, м’ясо, фрукти, макаронні вироби та безалкогольні напої.
Codes - це інформаційний сервіс, який пропонує безкоштовні промокоди та купони для багатьох відомих брендів.