Російські пропагандистські Telegram-канали – у паніці. Виявилося, що пілоти переданих Україні винищувачів F-16 отримали екіпірування, якого немає у російських льотчиків. Йдеться про нашлемні приціли JHMCS (Joint Helmet-Mounted Cueing System - Система спільного наведення на шолом). Дана система є не просто інструментом цілевказівки, вона також має функцію індикації, що замінює аналогічні пристрої на лобовому склі всередині кабіни пілота.
При цьому головною особливістю JHMCS є те, що вона дозволяє пілоту вести вогонь туди, куди спрямовано його погляд, незалежно від напряму польоту.
"У Росії у серії такого рівня шоломів просто немає, для МіГ-29К/КУБ ВМФ РФ, наприклад, замовили свого часу французькі НСЦ Thales TopSight, але їх флот так і не отримав", - пишуть російські пропагандисти. Вони зазначають, що перші російські зразки таких систем лише проходять випробування. Планується, що їх буде впроваджено на ударні вертольоти Мі-28НМ та винищувачі Су-57.
Прилетів, побачив… збив
Нашлемні приціли JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System) – американська розробка, яка надійшла в експлуатацію у 2003 році. Її створення було зумовлене використанням у 2002 році модифікованих ракет малої дальності класу «повітря - повітря» AIM-9X.
Ця багатофункціональна система не тільки значно підвищує поінформованість пілота про наземні та повітряні цілі, а й забезпечує управління системами наведення та датчиками літака на відстані. Вона замінює індикатор на лобовому склі та дозволяє пілотам стріляти туди, куди спрямований його погляд.
- Простіше кажучи, цей шолом дозволяє наводити ракети на ціль лише поворотом голови пілота. Цей шолом синхронізований із тепловими сенсорами ракет AIM-9 Sidewinder на F-16. І телевізори цих ракет відстежують, куди дивиться пілот. Він дивиться ліворуч і бачить ворожий літак, і сенсори ракет миттєво теж його бачать. І для пуску цих ракет не потрібно повертати літак. Пілот просто натискає пуск, і за вказівкою шолома ракети йдуть на ціль. Крім цього, нашлемна система забезпечує кращий огляд пілоту та дає одразу на дисплей шолому всю потрібну інформацію, - розповів Коротко про авіаексперт Валерій Романенко.
Ця система має магнітний нашлемний трекер, що визначає, куди спрямована голова пілота. Інформація про ціль двома світлодіодами відображається на візорі – захисній панелі-дисплеї, яка є частиною шолома.
Пілоту достатньо повернути голову і зловити ціль у сітку прицілу на дисплеї без використання органів ручного керування та без зміни напрямку польоту. Це дозволяє отримати перевагу у бою, здійснивши постріл першим. Інтегрована в шолом камера записує дані про політ та наведення, що корисно для аналізу після польоту.
Система економить важливі секунди у бою
- Ця система дає пілотові швидкість ухвалення рішень. Не потрібно розвертати літак для удару по цілі. Адже у повітряному бою все вирішують секунди. Частки секунд. Хто швидше зреагує, той і переможе, – пояснює Валерій Романенко.
Система може виводити інформацію як у денному, так і нічному режимах. Легкий шолом відзначається покращеним ваговим балансуванням, що дозволяє зменшити втому пілотів, особливо під час тривалих польотів.
Українські F-16 також мають новітні системи попередження про ракетний напад ізраїльського виробництва Electronic Combat Integrated Pylon System Plus (ECIPS+). Винищувачі несуть ці системи на спеціалізованих пілонах під крилами. Вони також можуть оснащуватися дипольними відбивачами, тепловими пастками та обладнанням радіоелектронної боротьби (РЕБ). А це означає, що вони мають великі шанси уникнути ракет противника.