А чи буде зв'язок? Як мобільні оператори до зими готуються

Технічні спеціалісти працюють 24/7, закуповується обладнання на мільйони гривень, але користувачів просять бути економними.

З відкритих джерел

Пропадає світло - і погіршується, а то й зовсім зникає не лише мобільний інтернет, а й зв’язок. Підлість і підступність ворога кордонів не знає, він продовжує обстріли енергооб'єктів. І чергове влучання - це ризик знову опинитися на межі блекауту.

Наскільки до такого сценарію готові мобільні оператори і що робиться ними для того, щоб навіть без світла українці залишалися на постійному зв'язку? Журналіст Коротко про поспілкувався з представниками двох найбільших мобільних операторів країни – Vodafone UA та КYIVSTAR.

Vodafone до кінця року планує встановити до 1864 генераторів

- Багато людей зараз скаржаться на те, що мобільний зв'язок і інтернет в телефоні стали поганими на фоні відключення світла. Чому це так? Як це працює?

- Мобільні оператори так само, як і інші користувачі, залежать від наявності електрики. Усі базові станції, контролери, комутатори, ядро мережі потребують постійного електроживлення для нормальної роботи. Під час відключення електроенергії базові станції переходять на резервне живлення від акумуляторних батарей, які в середньому розраховані на 4-6 годин роботи без світла. Однак тривалість їх роботи залежить від споживання. У разі блекаутів навантаження на мережу зростає у 3-4 рази, оскільки користувачі переходять на мобільний інтернет замість домашнього Wi-Fi. Це зменшує час роботи акумуляторів. Крім того, акумулятори не завжди встигають повністю зарядитися між відключеннями, оскільки на це потрібно 8-10 годин, а електрика може бути лише на 2-3 години, – розповіли Коротко про у компанії Vodafone.

- А є можливість якось покращити цю ситуацію?

- Vodafone забезпечив 100% критично важливих об'єктів необхідними генеруючими потужностями для утримання зв'язку протягом мінімум трьох діб у разі тривалого відключення стаціонарного електроживлення. Якщо говорити про всю мережу, то усі базові станції забезпечені акумуляторами. Протягом останніх двох років ми встановлюємо на них нові літій-ферумні батареї (LiFeРO4), які краще пристосовані до частих відключень. У 2024 році Vodafone вже встановив та запланував до монтажу 83 400 акумуляторних елементів LiFeРO4. Компанія також постійно збільшує кількість генераторів – наразі роботу мережі забезпечують 1600 генераторних установок, до кінця року ця кількість збільшиться до 1864 одиниць.

Забезпечуйте себе альтернативними каналами зв’язку

- Які поради можете дати абоненту, якщо під час відключень світла у нього став гірше зв'язок чи зник інтернет? Що він може зробити такого, що йому б допомогло?

- Рекомендуємо забезпечити декілька каналів зв'язку і при знеструмленні переходити на фіксований інтернет, тому що він набагато менш залежний від електрики. Особливо відзначимо сучасну технологію GPON (оптоволокно. – Ред.) , яка працює навіть за умов вимкнення світла, потрібно лише заживити роутер та пристрій.

Абоненти можуть ощадливо користуватись мобільним інтернетом: вимикати автозавантаження медіа в месенджерах, не використовувати відеохостінги, такі як YouTube, TikTok, Netflix, знижувати якість відео, якщо перегляд необхідний.

Варто також звернути увагу на "Національний роумінг", який збільшує шанси залишатись на зв'язку. Відповідальне користування інтернетом може допомогти зберегти зв'язок для критичних ситуацій.

- Чи ведуться роботи з підготовки до зими і які? Бо, очевидно, світла взимку буде менше. Але чи буде зв'язок?

- Vodafone постійно збільшує генеруючі потужності та резервні джерела живлення для підтримки мережі під час відсутності електропостачання. Окрім оновлення акумуляторних батарей, оператор також додатково закуповує генератори. Інженери працюють над автоматизацією переходу базових станцій на живлення від генераторів. Додатково компанія побудувала 3 сонячні електростанції для забезпечення обладнання мережі альтернативними джерелами живлення навіть за умов мінімального денного світла.

Ми також оптимізуємо роботу мережі, у тому числі з використанням ШІ – мережа автоматично визначає навантаження на певну базову станцію і зменшує чи збільшує споживання електроенергії відповідно до рівня навантаження. Це дозволяє економити заряд акумуляторів та ефективно споживати електроенергію. Європейські оператори лише почали впроваджувати такі алгоритми, а ми застосовуємо цей підхід до управління енергоефективністю з осені 2022 року.

За тотального блекауту зв’язок має бути три доби

- Проводились випробовування і розрахунки, скільки часу мобільний зв'язок продовжує "жити", якщо настав тотальний блекаут? Скільки діб він може існувати?

- Vodafone забезпечив критично важливі об'єкти генеруючими потужностями, які дозволяють утримувати зв'язок протягом мінімум трьох діб у разі тривалого відключення електроенергії. Однак, у разі тотального блекауту тривалість роботи мережі залежить від наявності та стану акумуляторів і генераторів. А час роботи акумуляторів, на практиці, залежить від того, як часто і як довго буде відключатися електрика, а також від кількості абонентів та навантаження на мережу.

Саме тому важливо пам'ятати про економне споживання мобільного інтернету, що дозволить подовжити роботу мережі і від акумуляторів, і від генераторів. Господарства, які під час відключення електрики використовують портативні електростанції, навряд чи під'єднують усі пристрої до свого «екофлоу», щойно зникає світло. Зі зв'язком потрібно поводитися так само економно.

- Готуються взагалі до таких речей, як зникнення світла на 2-5 діб?

- Саме зараз технічні фахівці розробляють комплекс рішень (що, як і за який кошт можна зробити/закупити/довезти/змонтувати, аби максимально збільшити час роботи обладнання). Робитимемо все, що зможемо, але не все залежить від операторів – є енергетики, постачальники, врешті-решт, споживачі, які теж, як не дивно, можуть допомогти, не створюючи додаткового навантаження на мережу під час блекаутів. І все-таки сподіваємося, що до ситуацій з таким тривалим відключенням не дійде взагалі.

KYIVSTAR вклав вже понад мільярд, але і це не межа

За словами представників пресслужби, компанія «Київстар» з 2022 року вклала 1 млрд гривень в те, щоб зробити свою систему менш енергозалежною. Але зробити це не просто, адже ми маємо велику територію, де необхідно забезпечити покриття. Тому й витрати на забезпечення тут відповідні.

- Що робила компанія «Київстар» для того, щоб абоненти краще переносили відключення світла?

- Станом на липень 2024-го на базових станціях встановлено 115 тис. нових акумуляторів (далі АКБ), що забезпечують роботу до 4 годин без зовнішнього живлення. Ці літієві акумулятори мають кращі характеристики, що дозволить збільшити автономність роботи телеком-обладнання без електроенергії до 4 годин і більше. І найближчим часом компанія планує закупити додатково ще 61 766 літієвих акумуляторів для базових станцій.

Окрім цього, 2322 генератори підтримують роботу ключових об’єктів телеком-мережі «Київстар» під час зникнення електроенергії. Зокрема, всі визначені РНБО критично важливі об`єкти забезпечені генеруючими потужностями для отримання зв`язку протягом як мінімум трьох діб у разі повномасштабних блекаутів, - розповідають у компанії «Київстар».

Технічні спеціалісти працюють з п’ятої ранку

- Як ведеться підготовка до зими?

- Компанія «Київстар» продовжує підготовку до зими 2024–2025 року, здійснює додаткові закупівлі акумуляторів та збільшує парк генераторів. Зокрема, залучає генератори, надані корпоративними клієнтами. Також фахівці «Домашнього інтернету» ініціювали заміну 5 тис. акумуляторів у тих ДБЖ, які були встановлені в першій хвилі, і додатково тестують нові типи акумуляторів, як-от LiFe, які швидше заряджаються, довше тримають заряд і розраховані на 5 тис. циклів перезаряджень. Уже восени їх будуть встановлювати на мережу.

Технічні спеціалісти, відповідальні за підтримку мережі, розпочинають роботу о п`ятій годині ранку і для підтримки цілодобової роботи обладнання докладають максимально можливі зусилля, виїжджаючи з мобільними генераторами протягом дня на об’єкти для забезпечення роботи мережі. А мережу «Домашній інтернет» щоденно обслуговують ще 400 фахівців.

Проте навіть попри всю відданість співробітників компанії «Київстар», підключити до автономної генерації усі без винятку об`єкти телеком-мереж технічно неможливо. Тому у разі, коли відключення електроенергії є масштабними і довготривалими, компанія змушена встановлювати пріоритети у забезпеченні живлення базових станцій.

- Що можете порадити українцям, коли відключення світла тривалі за часом?

- Ми сподіваємось на розуміння українців та зважене ставлення громадян до користування послугами зв`язку під час блекаутів. Важливо, щоб користувачі утримувалися від використання важкого контенту (перегляд відео, здійснення відеодзвінків) через мобільний інтернет, тоді акумулятори на базових станціях зможуть працювати довше. Якщо у населеному пункті відсутня електроенергія, краще спілкуватись за допомогою телефонних дзвінків, SMS і текстових повідомлень у месенджерах.

Також нагадаємо про послугу «Національний роумінг». У разі зникнення сигналу мобільної мережі свого оператора, абонент може спробувати скористатись мережею іншого оператора без додаткової плати і зміни номеру. Для цього в налаштуваннях мобільного телефону необхідно обрати автоматичний вибір мережі, а якщо смартфон не реєструється в мережах інших операторів, то обрати вручну іншу доступну мобільну мережу.