Минулого тижня завершилась основна сесія національного мультипредметного тестування (НМТ). Цього року комп'ютерний онлайн-мультитест складався із чотирьох предметів. На всі предмети – чотири години плюс перерва. І навіть за таких умов українські випускники набрали 200 балів, а деякі з кількох предметів.
Кореспондент Коротко про розпитала двохсотбальників з різних регіонів країни, як вони досягли такого результату, всупереч війні, тривогам і відключенням світла. До речі, всі наші співрозмовники планують вступати до українських вишів.
Анастасія Орішнюк (українська та біологія): найвищий бал одразу з двох предметів!
Двічі по 200 балів отримала випускниця Підволочиського ліцею Анастасія Орішнюк із селища Підволочиськ на Тернопільщині. Найвищих результатів дівчина досягла з української мови та біології.
- Насте, що треба робити, щоб досягти таких успіхів? Розкажіть, як підготуватись?
– Головне, поставити перед собою конкретну мету, знати, до чого йти та для чого вчитися. Після цього потрібно розпланувати свої дні. Я навчалася щодня з усіх предметів, на кожен із предметів виділяла годину-дві.
Для успіху важливо оточити себе різними каналами отримання інформації – TikTok, Instagram, усім, де можна проходити всілякі тести. Я пройшла всі тести на "Всеосвіті". Багато питань у них повторюються, що допомагає краще засвоїти матеріал. Також я готувалася з навчальних посібників.
- Вам хтось допомагав – вчитель, репетитор - чи ви самостійно вчилися?
- Репетиторів у мене не було, готувалася сама. Вчитель з української мови завжди давала нам тести, ми кілька разів повторювали один і той самий матеріал – і це також мені допомогло.
- Тривоги та відключення світла не надто заважали вам готуватися до іспиту?
- Звичайно, заважало те, що відключали світло, але якщо заздалегідь зарядити ноутбук і телефон, можна готуватися і без світла.
- Які запитання на онлайн-тесті, на вашу думку, були найскладнішими?
- Завдання, в яких потрібно було підібрати українське слово, що відповідає іноземному. Також треба знати фразеологізми, але з ними було простіше.
Для успішного складання іспиту з української мови необхідно вивчити всі наголоси, фразеологізми, список іншомовних слів тощо.
- Чи важко було висидіти на НМТ кілька годин поспіль?
– Українську мову та математику я писала стільки часу, скільки нам дали – всі були присутні до кінця. Історію з біологією написала менш ніж за годину. Загалом я провела 3,5 години у залі, і це було не надто складно.
- Куди тепер плануєте вступати?
– До Тернопільського державного медичного університету. У майбутньому хотіла б стати ендокринологом або гастроентерологом, поки що не визначилася.
Олександр Анастасій (іноземна мова): Англійську вивчав з третього класу
Олександр Анастасій із міста Сокиряни Чернівецької області, учень опорного закладу «Сокирянський ліцей №1», набрав 200 балів з англійської мови. Англійську Олександр вивчав з третього класу, а у 10-11 класі посилено готувався до онлайн-тесту.
- Олександре, розкажіть, як ви готувалися до НМТ? Чи багато у вас це забрало часу?
- Цього року було набагато простіше здавати – ми готували лише читання, граматику та розмовну практику. Граматика – рівень B1, трохи В2, читання та все інше.
Що я робив? По-перше, вивчав граматику та одразу виконував максимальну кількість тестів минулих років. Так упродовж двох років я підтягнув усе, що раніше складно давалося.
Окрім того, займався з репетитором 8 років. З 3-го класу вчив англійську для себе, а в 10-11 класах почав вивчати мову з прицілом на складання іспиту. Таким чином, готувався і самостійно, і за допомогою репетитора. Щодо школи, там я майже нічого не вивчив.
- Чи спокійно у вас, війна не заважала підготовці до іспитів?
- Були і відключення світла, і тривоги, але це не надто заважало: у нашому місті відносно спокійно, не так як в інших містах, що обстрілюються.
- Були завдання, які викликали у вас складнощі на тесті?
- Вже не пам'ятаю всіх питань, але були одне чи два завдання, над якими я довше думав. Раніше виконував набагато складніші тести, тож під час НМТ особливих складнощів не виникало.
Сам іспит поділяється на два блоки. Перший блок – математика та українська, другий блок – англійська та історія, його я зробив за годину.
- Складно було висидіти на іспиті кілька годин поспіль, зберегти хорошу концентрацію уваги?
- Перші дві години було нескладно, але поки пишеш математику і українську, сильно втомлюєшся, і вже наступні 2 години стає важче. Втома ніяк не позначилася на англійській, але позначилася на історії.
- Куди б ви хотіли вступати, чим плануєте займатися у майбутньому?
– Поки що розглядаю Вінницький національний технічний університет. А далі дивитимусь, може, мені більше сподобається щось інше. Хочу займатися чимось пов'язаним із IT.
- Скільки потрібно часу, щоб настільки успішно підготуватися до іспитів?
- Одним буде достатньо одного року, комусь, може, і чотирьох років не вистачить. Все залежить від того, наскільки дитина обдарована. Що стосується підготовки до англійської, тут важливо якнайбільше уваги приділяти говорінню. Якщо людина спокійно розмовляє англійською, більшу частину граматики вона знатиме автоматично.
Анастасія Єрмак (математика): Готувалася під час постійних обстрілів
Випускниця Семенівського ліцею №2 Анастасія Єрмак із міста Семенівка Чернігівської області набрала максимальні 200 балів на НМТ з математики.
Успіх Насті – це результат наполегливої праці випускниці та її вчительки Марини Борисівни Мірошник.
До речі, Марина Борисівна не перший рік готує учнів до НМТ, і Настя – не перша випускниця, яка досягла максимальних результатів на мультипредметному тесті.
- Насте, як ви готувалися до іспиту з математики? Чи багато пішло на це сил?
- По-перше, потрібно вірити в себе - все обов'язково буде так, як має бути. По-друге, важливо постійно працювати, повторювати матеріал, не зациклюватися на чомусь одному, йти вперед.
У нас були щоденні зуми з нашою вчителькою Мариною Борисівною, та й самі уроки були дуже цікавими. Марина Борисівна готувала завдання з презентаціями, а згодом на уроці ми могли разом писати рішення на віртуальній дошці, що дуже допомагало.
Незважаючи на те, що заняття проходили онлайн, завдяки нашому вчителю вдалося зберегти ту атмосферу, яка колись була у школі, – це було дуже комфортно.
Також Марина Борисівна проводила онлайн-консультації для всіх бажаючих на канікулах – ми завжди розбирали завдання НМТ. Наша вчителька звертала увагу на ті з них, де учні найчастіше припускаються помилок. Я дуже вдячна Марині Борисівні, мій результат багато в чому її заслуга та її велика праця.
- Ви вчилися лише дистанційно?
– Ми живемо у прикордонному місті, у нас – постійні обстріли, тому заняття проходили виключно дистанційно.
- У вас були не тільки відключення світла та тривоги, а й обстріли, мабуть, це заважало готуватися?
– Ще у 10-му класі, під час відключень світла, було складно, не всі могли потрапити на зум-урок. Незважаючи на це, зв'язатися з Мариною Борисівною ми могли 24 на 7. Їй можна було писати в чат, вона пояснювала, як робити те чи інше завдання, якщо щось було незрозуміло.
Під час тривоги ми дружно відключалися від зуму, а після її закінчення знову продовжували вчитися. Також наша вчителька проводила консультації для бажаючих і після уроку.
- А щодо іспитів, які завдання викликали у вас найбільші складнощі, якщо такі були?
- Всі питання були нам знайомі, адже ми дуже багато працювали на уроках. Марина Борисівна готувала для нас багато завдань, багато з них вона вигадувала сама.
Цього року були завдання із призмою, паралелепіпедом, де точки задавалися координатами. Всі типи завдань ми розбирали на уроках багато разів.
- Важко було на НМТ сидіти стільки годин поспіль?
– Витримати можна. З другим блоком впоралися трохи раніше, не всі дві години сиділи.
Загалом можу сказати, коли були сильні обстріли, і я у квітні виїхала до Чернігова, ми з подругою активно практикувалися. Шукали тести. Як НМТ починається о 10-й годині ранку, так і ми в цей час починали працювати. Тим самим підготували себе до тесту психологічно та прискорили швидкість вирішення завдань. Таким чином, готуватись безпосередньо до тесту я почала з весни, а на уроках ми працювали щодня, весь рік.
- Куди б ви хотіли вступити, чим плануєте займатись у майбутньому?
– Дуже хотілося б навчатися у Київському Національному університеті імені Тараса Шевченка на інформаційних системах та технологіях, факультет – комп'ютерні науки. У майбутньому мрію стати програмістом.