За що можуть заблокувати банківську картку та як її розблокувати: пояснення юриста

Несплачений штраф, багато платежів та операції з криптовалютними біржами – причини, за якими банки блокують рахунки.

Pexels.com

Блокування банківської картки – це страшний сон багатьох українців, особливо тих, хто зараз перебуває за кордоном. Погодьтеся: довгі з'ясування ситуації з банком у чат-боті або телефоном важко назвати приємним заняттям. Ще гірше, якщо розблокування картки виявиться можливим виключно у відділенні банку, адже біженцям для цього доведеться подолати сотні, а то й тисячі кілометрів.

За що найчастіше блокують картки та чи можна їх розблокувати дистанційно? У відповідях на ці запитання Коротко про допоміг розібратися керуючий партнер ЮК Winner адвокат Ігор Ясько.

1. За що можуть заблокувати банківську картку?

Заблокувати банківську картку можуть, якщо у банка є підозра щодо здійснюваних операцій, каже юрист. Наприклад,

Спочатку банк буде намагатися уточнити дані чи зробити персоніфікацію, але якщо клієнт не зможе підтвердити джерело походження коштів або якісь інші дані, рахунки можуть заблокувати.

Якщо особа зареєстрована як фізична-особа підприємець ФОП і не надає «первинку» (тобто первинну документацію, яка підтверджує, що дохід отримано за тими видами діяльності, які зазначені у свідоцтві. - Авт.), банк може блокувати оплату за надані послуги, об’єм яких не можна підтвердити. Наприклад, піар, маркетинг, консультаційні послуги, діяльність ІТ-спеціалістів. Це відбувається через те, що на рахунок клієнта може раптово надійти велика сума коштів, але особа не зможе підтвердити «реальність» надання послуги і причини такої високої її оцінки, і тоді це може розглядатися як можливе «відмивання» коштів.

А минулого року блокували картки за здійснення операцій з криптовалютними біржами.

Зверніть увагу

Втім, найпоширеніша наразі причина – це різного виду борги і робота з їх стягнення виконавчою службою, звертає увагу Ігор Ясько. Навіть несплачений штраф за перевищення швидкості може стати підставою для блокування коштів.

2. Чи можна розблокувати банківську картку дистанційно - наприклад, якщо людина знаходиться за кордоном? Що потрібно зробити?

Юрист каже, що теоретично дистанційне розблокування можливе, проте на практиці все залежить від причини блокування. Інколи достатньо зателефонувати за вказаними на сайтах банківських установ номерами і деякий час відповідати на питання, іноді необхідна актуалізація даних та запитувані документи. Бувають випадки, коли банку разом з документами необхідні детальні пояснення. Якщо ж картку заблокували через борг, варто через «Дію» або Єдиний реєстр боржників подивитися дані про виконавчі провадження і сплатити борг.

За словами юриста, частіше за все банк сам вказує, що необхідно зробити, щоб розблокувати кошти, але часто процес може зайняти приблизно 24 години.

Погана новина полягає в тому, що у деяких випадках розблокувати рахунок можна лише офлайн у відділенні банку. Тому важливо при виїзді за кордон, по-перше, мати деяку суму готівкою, а по-друге, попередити банк про виїзд. Наприклад, ПриватБанк має у налаштуваннях пункт «Не блокувати картку при виїзді за кордон». Якщо обрати цю опцію, банк не розцінить закордонні операції як підозрілі.

Зверніть увагу

Юрист наголошує, що не всі повідомлення про блокування картки є справжніми. Часто такі повідомлення надсилають шахраї, щоб скористуватися необачністю клієнта та заволодіти даними картки.

Щоб переконатися, що картка дійсно заблокована банком, потрібно зателефонувати в банк за телефоном, що вказаний на зворотному боці картки. Також можна скористатися інтернет-банкінгом: увійдіть до свого облікового запису та перевірте інформацію.

3. Чи є якісь загальні правила блокування-розблокування карток фізичних осіб, чи скільки банківських установ - стільки й правил?

Взагалі є окремі закони та постанови НБУ, які регулюють діяльність банків, але критерії «підозрілості» банки визначають самостійно. Наприклад, каже Ігор Ясько, є законодавство про запобігання та протидію легалізації коштів, отриманих злочинним шляхом, є положення про фінансовий моніторинг тощо. Але кожен окремий банк зобов’язаний проводити аналіз транзакцій клієнтів, щоб сформувати портрет клієнта. Тобто, куди і як користувач витрачає кошти, від кого вони надходять. Саме на цей портрет згодом орієнтується система, коли якась операція виходить за межі характерної для клієнта дії. Застосовується вже давно відомий ризик - орієнтований підхід, коли заблокувати можуть навіть через те, що клієнт, наприклад, оформив підписку на певний іноземний сервіс. Якщо раніше він такого ніколи не робив, для якогось банку це може здатися підозрілим. Водночас інший банк таку ж саму операцію може не вважати підозрілою і навіть не відреагує на неї.

В тему

3 можливих варіанти розблокування картки

  1. Зателефонувати до служби підтримки клієнтів свого банку за номером на зворотному боці картки або на вебсайті банку. Підтвердити особу на вимогу банку (найчастіше – відповісти на контрольні питання). Якщо блокування пов’язане з підозрілою активністю, обговорити проблему та пояснити цю активність у розмові з представником банку.
  2. Перевірити, чи можливе розблокування карти через інтернет-банкінг або за допомогою мобільного додатку.
  3. Відвідати відділення банку з паспортом та ідентифікаційним кодом.