8 тисяч кілометрів на «народному автомобілі»! Не кожен, навіть досвідчений водій погодиться на таку довгу подорож за кермом «Запорожця». Все ж з комфортом у відомій малолітражці сутужно: мало місця, пічка слабенька, зате добре відчутний запах пального у салоні… Але студенти та викладачі Черкаського державного технологічного університету кажуть, що готові ризикнути.
43-річний ЗАЗ
Команда вишу готується до всесвітньо відомого ралі ретроавтівок у Монако Rallye Monte-Carlo Historique, яке відбудеться з 31 січня по 7 лютого 2024 року. З кількома сотнями інших учасників черкащани змагатимуться на «Запорожці» 1980 року випуску.
- У цих гонках мають право брати участь ретроавтомобілі не «молодші» 1982 року, - пояснила KP.UA доктор технічних наук, професор, завідувачка кафедри автомобілів та технології їх експлуатації ЧДТУ Людмила Тарандушка.
Старенький ЗАЗ 968М знайшли у Києві. Викупили у власника, привезли до Черкас, пофарбували у яскраво-червоний колір, замінили старе начиння на нове й оригінальне, як того вимагають правила ралі. Кажуть, запчастини шукали по всіх українських авторинках та барахолках. А ремонтували автомобіль майже всім факультетом електронних технологій, автотранспорту та машинобудування ЧДТУ.
Зараз «Запорожець» виблискує глянцевими свіжопофарбованими боками у подвір’ї університету. Автівка легко заводиться, готова стартувати. Потужність, щоправда, невелика, всього 40 кінських сил (для порівняння, у сучасних авто – 200 і більше). Зате бере 10 літрів пального на 100 км, і можна витиснути до 125 км/год. Чи вистачить цього для перемоги у ралі? Та виявляється, у цих перегонах, на відміну від «Формули 1», швидкість - величина другорядна.
- Узагалі для ретроавтомобілів, які беруть участь у ралі, є певні умови, - пояснює Людмила Тарандушка. - Наприклад, залежно від року випуску, для авто визначають оптимальну швидкість та час, у який команда має вкластися і приїхати у ту чи іншу точку саме вчасно. Якщо авто приїде раніше чи пізніше, то отримає штрафні бали.
Кошторис поїздки – 20 тисяч євро
Ось такі суворі правила. Та все ж у черкаського «Запорожця» є усі шанси отримати омріяний кубок за перемогу у ралі. От лише дотепер невідомо, чи поїде «народний автомобіль» підкорювати Монте-Карло. Перепоною на шляху до Монако постало - як завжди банальне - грошове питання.
- Ми порахували, що для поїздки від Черкас до Монако і назад до Черкас потрібно 20 тисяч євро, - каже Людмила Анатоліївна. – Сума велика. Зараз шукаємо кошти. Звертаємося за допомогою до представників бізнесу. Пояснюємо: і під час війни освіта має готувати фахівців. Наші студенти – це наше майбутнє. До того ж мають бути впроваджені певні освітні реформи, а це і є такий проєкт. Міжнародний! Це розвиток, освіта, популяризація України в Європі. Ми запланували чимало зустрічей у великих європейських містах, будемо розповідати про нашу країну, спілкуватися з місцевими жителями, освітянами, переселенцями.
Науковиця каже, що за програмою поїздки, яку розробив фанат ретроавтівок та президент національної автомобільної ліги «Золоте кермо України» Роман Щипков, у Монте-Карло вирушить три автівки: дві із Запоріжжя та «Запорожець» із Черкас. Спочатку екіпажі зустрінуться у Києві, потім за курсом Львів - Краків - Прага і так далі, аж до Монте-Карло.
Черкаський екіпаж, попередньо, складається з двох студентів та трьох викладачів. І тут виникає наступне питання: чи випустять військовозобов’язаних чоловіків віком до 60 років за кордон? Поки що в університеті розглядають усі можливі варіанти вирішення цієї проблеми: чи студенти кермуватимуть до українського кордону, а далі – викладачі, або узагалі замінять чоловічий екіпаж на жіночий. І продовжують збирати гроші на омріяну поїздку на ралі.
До речі
Екіпажі мають знати правила дорожнього руху ЕС
Перегони у Монако вперше відбулися у 1911 році. Мета прозаїчна: показати нововведення в автоіндустрії. Але з часом ралі стали своєрідною візитівкою Лазурного узбережжя, а перемога у них вважається престижною.
Що стосується Rallye Monte-Carlo Historique, то ці перегони будуть лише 26-і за рахунком. Тут інша мета - видовище! Уявіть: кілька сотень автомобілів, випущених між 1911 і 1983 роками, впродовж тижня їздитимуть дорогами Монако, Франції, Італії.
Учасники Rallye Monte-Carlo Historique повинні суворо дотримуватися місцевих правил дорожнього руху в кожній країні (а карта перегонів петляє через Німеччину, Францію, Італію, Монако), які вони проїжджають на кожному етапі змагань. Адже це дороги загального користування, які ніхто не буде перекривати задля проїзду екіпажів.
Після завершення ралі штрафи, зібрані на маршруті (за перевищення швидкості, недотримання правил, неправильний маршрут тощо), конвертуються в бали. Команда з найменшою сумою балів очолює підсумковий рейтинг, оголошується переможцем і отримує заповітний кубок.
А до фінішу доїжджає лише частина учасників. Все ж далеко не всі ретроавтівки зможуть осилити усю трасу перегонів з підйомами, спусками, серпантинами. Тому неофіційне гасло у Rallye Monte-Carlo Historique «Головне – участь, а не перемога».
Реквізити для допомоги
Громадська організація Асоціація освіти бізнесу та спорту «Олімп»
ІПН/ЄДРПОУ 45286364
Номер рахунку: UA093510050000026001879208752 (АТ «УКРСИББАНК»)