Через масштабну кібератаку на структуру українського мобільного оператора « Київстар » українці змушені знову вирішувати проблеми зв'язку всіма можливими, часом дідівськими, способами. А тим, у кого інший оператор, варто принаймні задуматися про подібні ризики в майбутньому. KP.UA нагадує, що можна зробити, щоб у телефонній трубці якнайшвидше зазвучали рідні голоси.
Знаходимо іншого оператора зв'язку
Основна з можливих порад – підключитися до будь-якого іншого оператора, що працює. Для цього треба:
Вимкнути автовибір мережі:
- на Android: Налаштування – Мобільна мережа (або Підключення) – Оператор;
- на iOS: Установки – Стільникові дані - Вибір мережі.
Знайти та вибрати доступну мережу: Vodafone UA, UA-KYIVSTAR або lifecell.
- Якщо зареєструватися не вдалося, варто спробувати ще раз або вибрати іншу мобільну мережу.
- Перевірити можливість зробити вихідний дзвінок, надіслати SMS.
- Важливо: щодня намагайтеся повернутися в мережу свого оператора вручну або включивши автовибір мережі.
Перетворюємо телефон на рацію
Якщо взагалі немає покриття мобільною мережею, то можна скористатися програмами, які дозволяють спілкуватися за допомогою телефону навіть за відсутності доступу до мобільної мережі.
Це програми:
- Bridgefy - обмін повідомленнями без підключення до мережі, аналог сучасних месенджерів, але можна використовувати без підключення до оператора мережі,
- Walkie Talkie – програма, яка перетворює телефон на рацію. Для програми необхідне підключення до Wi-Fi або мережі, але з дуже маленьким трафіком. Програма може працювати навіть на старому з'єднанні 2G, якщо на телефоні низька швидкість інтернету.
- Two Way: Walkie Talkie – та сама традиційна рація. Можна вибрати номер каналу або місцезнаходження, використовуючи картку, і поговорити з будь-ким у тому ж каналі. Програма підтримує роботу у фоновому режимі і практично не розряджає батарею.
Варто врахувати, що спілкування за допомогою цих програм не захищене, і є ризик прослуховування. Отже, краще не передавати через них конфіденційну інформацію. Ну і, звичайно, програми мають бути встановлені на телефоні того, кому ви намагаєтеся додзвонитися.
Згадуємо про дротовий телефон
Телефони зі шнурком та диском чи кнопками є вже далеко не в кожній квартирі. Однак якщо ситуація критична і треба терміново зателефонувати, то стаціонарний телефонний зв'язок є точно:
- у будівлі органу місцевого самоврядування;
- у відділенні пошти;
- у пожежно-рятувальній частині;
- у відділенні поліції;
- на станції швидкої медичної допомоги;
- у представництвах інших силових відомств (Нацгвардія, СБУ, ЗСУ, поліція охорони тощо).
- Ідіть туди, пояснюйте свої вагомі причини скористатися їхнім телефоном, не забудьте подякувати, якщо дали зателефонувати і все вийшло.
Не перевантажуємо мережу
Смикати мобільну мережу по кілька разів на день, щоб зрозуміти, запрацювала вона чи ні, - без цього ніхто не обійдеться. Але поки що ситуація нестабільна, фахівці Держслужби спеціального зв'язку та захисту інформації України рекомендують не робити цього кожні п'ять хвилин.
Кілька разів на день спробуйте надіслати SMS або зробити одну-дві спроби додзвонитися. Більша кількість спроб кожного з мільйонів українців, що залишилися без зв'язку, припустимо, того ж «Київстар» призведе до того, що мережа, що почала потроху оживати, може просто "лягти", не витримавши натиску охочих поговорити.
Використовуйте Wi-Fi та дротовий інтернет
Звичайно, можна було б про це і не нагадувати (більшість про це знає), але все ж таки: у магазинах, кафе, фітнес-клубах, відділеннях пошти, на вокзалах та автостанціях є точки громадського інтернету. «Вай-фай» є вже в деяких трамваях та автобусах, не кажучи вже про школи, вузи, бібліотеки, коворкінги... У ваших сусідів може бути стаціонарний інтернет, що працює. Попросіть у них логін та пароль, запропонувавши розділити абонплату за місяць навпіл. Останнім часом навіть з'явилася тенденція, коли люди залишають особисті роутери незапаролені, і вони доступні для незнайомців, що проходять повз.
Нині постраждав лише один мобільний оператор України, а це означає, що решта працює. Тож панікувати не варто. Зрештою, в нашій країні йде війна і потрібно бути готовим навіть до таких серйозних ситуацій, як тотальне відключення інтернету та зв'язку.
Ніхто ніколи не скаже точно, скільки буде потрібно часу на відновлення роботи інфраструктури. Все залежить від багатьох причин. Нам залишається тільки чекати, коли все повернеться на кола.
До речі
Що ще потрібно мати на увазі
- Про всяк випадок майте під рукою запасну сім-карту іншого мобільного оператора. Якщо "лежить" лише ваш постійний, а до національного роумінгу (як у свіжому випадку з " Київстаром ") доступ буде закритий, без нього обійтися буде складно;
- домовляйтесь заздалегідь із рідними чи друзями про місце зустрічі;
- спробуйте зв'язатися зі своїми через ланцюжок близьких - тих, хто має інтернет;
- відстежуйте інформацію в мережі (по можливості), в яких місцях пробивається телефонний зв'язок (височини, наближеність до веж операторів) - туди можна поїхати і ще раз спробувати додзвонитися.