Після масштабного збою в роботі мобільного оператора « Київстар », викликаного атакою хакерів росіян, українці зіткнулися з проблемами набагато більшого масштабу, ніж неможливість зателефонувати. З'ясувалося, що частина інфраструктури країни зав'язана на сервіси цього оператора, і проблеми, що виникли у людей, стосувалися не тільки формату послуги - зателефонувати. KP.UA розбиралася, які сфери нашого повсякденного життя відчули збій більше за інших.
Телефонний зв'язок та інтернет
Через добу після збою абоненти «Київстар» заявили, що у них поступово «оживає» мобільний інтернет, а телефонний зв'язок поки недоступний. Багато хто віддав належне своїй передбачливості, коли ще минулого року, в період блекаутів, обзавелися другою, а то й третьою сім-карткою інших операторів для підключення до національного роумінгу. У компанії Vodafone запевняють, що з їхнього боку проблем немає, вони бачать у своїй мережі інші мережі, зокрема абонентів lifecell. Абоненти «Київстару» пишуть, що поки не можуть підключитися до національного роумінгу. Як виявилося, це сталося за розпорядженням Держспецзв'язку, щоб знизити навантаження для мереж інших операторів.
Як альтернативу українці активно використовують Wi-fi, інтернет та месенджери, а також купують стартові пакети інших операторів. У деяких містах увечері 12 грудня було відновлено фіксований зв'язок.
Наша порада: Майте в запасі резервну сім-карту іншого оператора. Зайвою точно не буде.
Банки та термінали
Хакерська атака на «Київстар» паралізувала роботу багатьох банкоматів, POS-терміналів та інформаційно-платіжних терміналів Ощадбанку та Приватбанку. Це призвело до того, що в деяких магазинах неможливо було розплатитися банківською карткою. Підкреслимо – у деяких і переважно невеликих торгових точках. Великі гіпермаркети мають резервні системи роботи з клієнтами, і тут обійшлося без черг та колапсів. Там же, де продавці змушені були вимагати готівковий розрахунок, зіткнулися з іншою несподіваною проблемою – брак дрібних купюр для здачі.
Вже в середу, 13 грудня, користувачі повідомляли, що успішно розплачувалися в магазинах банківськими картками через термінали, на яких стояла позначка "3G Kyivstar".
Наша порада: Плануючи свої платежі – тримайте частину коштів у готівці.
Таксі та служби доставки
Представники сервісів доставки та таксі вже заявили, що зменшення кількості замовлень через відсутність мобільного зв'язку одного оператора навряд чи перевалило за 10%. В основному, кур'єри та замовники не могли зв'язатися один з одним, проте альтернативні канали зв'язку – чати, месенджери, електронні листи - змогли частково вирішити проблему. Про таку ж ситуацію та її рішення повідомили у службах таксі: все, що треба було водієві та пасажиру – знайти працюючу точку Wi-Fi та зв'язатися один з одним у додатку. На роботу державних сайтів та додатків, зокрема порталу «Дія», хакерська атака не вплинула жодним чином.
Наша порада: Продумайте можливість виклику машини або доставки за альтернативним сценарієм - від стаціонарного телефону до загальнодоступного Wi-Fi.
Системи оповіщення
Зв'язок систем оповіщення населення про повітряну тривозу та мобільного оператора є, але не настільки масштабний, як може здатися. Автоматичні системи регіональної системи оповіщення працюють незалежно від мобільного зв'язку, а сирени ручного запуску відповідно запускаються вручну. Сирени, які запускаються за допомогою сигналів через мобільний інтернет, можуть вмикатися-вимикатися вручну персоналом. Також про повітряну тривогу можуть повідомляти служби поліції та надзвичайних ситуацій, вони працюють у штатному режимі, їхні номери телефонів доступні для набору з будь-якого оператора зв'язку. У тих регіонах, де подібна проблема виникла, вже попередили, про сигнали тривоги повідомлятимуть гучномовці зі спецавтомобілів.
Аналогічна ситуація і з вуличним освітленням – замість дистанційного включення комунальним бригадам довелося їздити вулицями та вмикати-вимикати ліхтарі руками.
Наша порада: Не відмахуйтесь від альтернативних засобів оповіщення. Про тривоги регулярно повідомляють по телебаченню та радіо.
Зв'язок в армії
Потужна атака хакерів на компанію « Київстар » не вплинула на роботу українських військових, вони використовують інший зв'язок. На цьому наголосив начальник пресслужби командування Сухопутних військ України Володимир Фітьо.
- На лінії фронту користуються іншим зв'язком, - пояснив Фітьо.
У командуванні Сил територіальної оборони ЗСУ ще наприкінці листопада розвіяли міфи про використання мобільного зв'язку в армії.
- Стандарти мобільного зв'язку не передбачали використання його в умовах війни, тому що мобільний зв'язок має багато вразливостей (наприклад, телефон постійно шукає мережу і реєструється в ній). Росіяни це використовують для збору даних про всі мобільні апарати, які потрапляють до зони досяжності їхніх технічних засобів радіоелектронної розвідки, - розповіли у командуванні.
В армії використовуються супутникові та радіосистеми зв'язку та поліцейські радіостанції. Цивільні системи зв'язку – мобільні телефони тощо – використовуються суворо регламентовано, щоб унеможливити прослуховування ворогом або визначення місцезнаходження власника цього телефону. Звісно, порушень цього регламенту – маса… Проте кілька днів без мобільного зв'язку – це не критична ситуація для військових.