Будьмо відверті: часто батьки зволікають із музичною освітою своїх дітей або й нехтують нею. Відмовок багато – від «музична школа далеко» чи «дитині ведмідь на вухо наступив» до «краще хай вчить англійську чи математику».
Насправді важко переоцінити роль музики у розвитку. Заняття музикою розвивають когнітивні здібності, соціальні навички дитини, допомагають їй висловити та регулювати емоції. Заняття музикою краще за пігулки лікують ментальне здоров’я, повертають втрачений психоемоційний ресурс, розвивають пам’ять...
З якого віку краще починати навчання, який інструмент ідеально підійде саме вашій дитині і ще багато цікавого про музику дізнавалася KP.UA у викладача-музиканта Лади Лось.
Піаністичні прийоми гри дистанційно
Навчитися музиці можна у будь-якому віці. Але найкраще гру на музичних інструментах опановують саме малюки. Так стверджує педагог-музикант Лада Лось, яка понад 30 років відкриває і дітям, і дорослим світ музики.
- Пані Ладо, в якому віці дитина вже готова до занять музикою?
- У 2-3 роки. І це не зарано, а якраз чудовий вік, аби розпочинати знайомство з музичним інструментом.
- А взагалі, окрім приємних мелодій, яка користь від музичних занять?
- Перш за все, це активна мозкова діяльність. Вчені довели: у той час, коли дитина двома руками працює на музичному інструменті, задіяні навіть ті нейрони мозку, які в іншій діяльності узагалі не беруть участі.
Музичні заняття «запускають» дитяче мовлення, розвивають пам'ять та почуття ритму, вокальні здібності, також з’являється різноманіття рухів.
А ще дрібна моторика: учневі треба в певний момент натиснути клавішу сильніше, а іншу – слабше і тільки кінчиком пальця, довше тримати звук або так, щоб він відскакував і переходив нота в ноту.
Не забуваймо і про емоційний інтелект. Дитина вчиться відчувати емоції, розуміти, де весела мелодія, а де сумна, тобто розрізняти мажор і мінор.
Та не лише дітям важливі музичні заняття. Раджу усім! І особливо людям поважного віку. «Три кити» молодості головного мозку це: активність і рух, вивчення іноземних мов, а також вміння грати на дворучному музичному інструменті.
20 хвилин заняття для дітей
- До речі, щодо інструменту. Фортепіано, скрипка, сопілка, а може, узагалі бандура? Що радите для початкових занять з малюками?
- Ідеально – фортепіано. Не маєте? Тоді можна придбати невеличкий і навіть не новий синтезатор на 49 чи 61 клавішу. Дитині достатньо буде цього інструмента для навчання на початковому рівні. Мої учні вивчають нотну грамоту, отримують необхідну навчальну базу. І, буває, йдуть далі, й опановують скрипку, гітару та інші музичні інструменти. Та все ж фортепіано залишається у їхньому житті.
- 2-3-річний малюк – це, зазвичай, непосидюча й активна дитина. Скільки часу має тривати заняття з маленьким учнем, аби він «тримав» увагу?
- У такому віці не більше 20 хвилин. Якщо бачу, що дитині важко зосередитися, починаю розповідати жартівливу казочку про маленьку бджілку, яка літає між білих та чорних квіточок (клавіші фортепіано).
Особливу увагу приділяю мотивації. Маю зірочки та кружечки різного кольору, які отримують учні за те чи інше заняття. Також до кожного музичного твору є розмальовки. Вивчаючи твір, учень замальовує будь-яким кольором якусь частинку малюнка, все на його розсуд. І, по завершенні, має готовий малюнок. У кожної дитини виходить щось своє: хтось використовує строго два кольори, а хтось творить веселку.
Що стосується кількості занять на тиждень, то Лада Лось радить займатися мінімум один і максимум три рази, в залежності від цілей, завдань та можливостей. Вже через кілька уроків маленькі учні Лади Лось можуть зіграти дитячу колискову «У кота-воркота». Уявіть, трирічний малюк, який ще не вимовляє усіх слів, вправно натискає на клавіші фортепіано, і лунає приємна музика!
Без батьківської допомоги результат буде посереднім
- Що порадите тим батькам, які хочуть, аби дитина займалася музикою?
- Хочу нагадати мамам і татам, що успішні заняття музикою залежать від трьох людей. Це учень та вчитель, а також батьки учня. Без батьківської допомоги та підтримки, може, щось і вийде вивчити, але результат буде не найкращим. До речі, я щаслива, коли батьки, найчастіше ма,ми, і самі сідають за музичний інструмент. Так, в мене є такі учениці! Ці мами побачили як грають їхні діти, і вирішили навчитися й собі.
- Чи залишається музика у житті ваших студентів після закінчення навчання?
- Так! Ми спілкуємося, і я знаю, що більшість з них мають чудове хобі і надзвичайну любов до музики. Я не маю на меті підготувати всесвітньо відомого піаніста-віртуоза. На моїх уроках немає дресури. Прагну, аби і діти, і дорослі полюбили музику, мали у житті таке цікаве та корисне заняття для себе.
Згадую свою дорослу ученицю, у якої був насичений робочий графік, і лише після 20.00 вона мала змогу займатися музикою. І двічі на тиждень ми з нею зустрічалися. Втомлена після важкого робочого дня, учениця розквітала за фортепіано, у музику виливала свої емоції. І по завершенні уроку вставала з-за інструмента, сповнена сил та натхнення.
- Особисто ви які музичні композиції прослуховуєте у вільний від педагогічної діяльності час? Чи, можливо, «слухаєте» тишу?
- Люблю музикувати за інструментом, тоді я відпочиваю. У вільний від занять час прослуховую улюблені композиції і відкриваю для себе нові імена музикантів та композиторів. Музика – це те, без чого не уявляю свого життя. Але «слухати» тишу також дуже люблю.
До речі
Дистанційка – не проблема
Лада Лось вже 10 років уроки проводить в онлайн-форматі. Тут у більшості людей одразу «вмикається» певний скептицизм: так, дистанційне навчання – це зручно, але вчити, наприклад, іноземну мову онлайн – це одне, а вчитися грі на музичному інструменті – зовсім інше…
- В онлайн-режимі працюю багато років, і з власного досвіду скажу: такі заняття можуть бути корисними, як і офлайн, - розповідає KP.UA педагог-музикант Лада Лось. – Щоправда, за умови, що всі учасники процесу постараються. Наприклад, вчитель має підготувати цікаві теми, продумати, яким чином краще пояснити піаністичні прийоми гри. А також подбати про хороше технічне забезпечення. Я до сьогодні удосконалюю свої уроки: дописую аудіодемонстрації, відеопояснення, домальовую схеми. Також дистанційка – дійсно зручно. Таким урокам не завадять застуди, негода за вікном або спека, автомобільні затори. Натис кнопку на комп’ютері або телефоні – і викладач вже поряд.
- А от як бути з таким моментом: в музичних школах серйозно ставляться до правильного положення рук для гри на фортепіано. А як «поставити» руки онлайн?
- Правильне положення рук – це чудово, але, повірте, це не головна мета уроків музики. Я прагну, аби усі мої учні, від найменшого до найстаршого, любили музику та свою творчість, мали таке чудове розвиваюче хобі. А свої руки учні з часом поставлять правильно: щоб було зручно грати довго і в такт.
Конкретно
Які курси музичного мистецтва пропонує Лада Лось?
«Музичні історії» на Ютуб-каналі Лади Лось
Кому? Усім - від 2 років.
Щовівторка о 20.00 за київським часом педагогиня розповідає про музичні інструменти, навчає певним термінам, пропонує глядачам прослухати ті чи інші музичні твори.
Вартість: безкоштовно
«ПіаноСтарт»
Кому? Дітям від 3 до 5 років.
Тривалість: 10 занять по 30 хвилин.
Онлайн-курс для початківців. Складається з двох рівнів. В ігровій формі діти вивчають ноти: наприклад, до – це долька, ре – редька. З часом переходять на гру на чорно-білих нотах, які дитині вже легко зрозуміти. Живі заняття із записом та зворотнім зв’язком з викладачем на домашні завдання. Також Лада Лось надає додаткові матеріали тощо. На другому уроці дитина зможе зіграти свій перший твір по дитячих нотах. А після завершення курсу виконуватиме від 3 до 7 п’єс.
Вартість: 2250 грн.
«ПіаноСтарт» для дорослих
Кому? Початківці будь-якого віку.
Тривалість: 10 занять по 60 хвилин.
Онлайн-курс із домашніми завданнями та подальшою їхньою перевіркою педагогом.
Вартість: 2250 грн.