Українські конструктори компанії Culver Aviation створили безпілотний апарат типу "монокрило" “Скіф” для мирних цілей. “Скіф” моніторить урожай, допомагає виміряти площу поля за допомогою аерофотозйомки з точною прив'язкою до координат.
За один виліт БПЛА може охопити територію 1000 га. Фотографії, зроблені за допомогою цього дрону, вкажуть агрономам на проблемні ділянки поля. Але застосовувати його можна не лише на полях.
Про особливості “Скіфа” та можливості застосування БПЛА KP.UA розповів директор з маркетингу компанії Culver Aviation Олександр Михайлов.
БПЛА “Скіф” – 100% розробка українських конструкторів
- Олександре, як давно Culver Aviation випускає безпілотник “Скіф” та наскільки це ексклюзивна українська технологія?
- У 2014 році, коли росіяни увійшли до Криму, навколо цього безпілотника було збудовано нашу компанію. Тоді наш засновник Олександр Даниленко залишив свій бізнес та почав розробляти розвідувальні БПЛА. Так виник Patriot. Коли конфлікт заморозили, його переробили в цивільний літальний апарат.
Безпілотник “Скіф” існує з 2016 року. Його серійне виробництво було запущене у 2021 році.
“Скіф” – розробка українських конструкторів. Наші спеціалісти розробили для нього фюзеляж, консолі, вузли, агрегати, плати, електроніку, парашут. Батарейки та камеру Sony ми закуповуємо.
– Що вміє “Скіф”? Він летить і паралельно йде відеозйомка місцевості?
- Не зовсім. "Скіф" сконструйований для аерофотозйомки та картографування.
На безпілотник встановлена камера для повнокадрового картографування, матриця якої має роздільну здатність 61 МР. Також "Скіф" має модуль RTK, який дозволяє визначити позицію з точністю до 1 см.
Під час моніторингу місцевості у повітрі літак у заданих оператором точках робить знімки. В результаті ми отримуємо набір фотографій з прив'язкою до місцевості - координат GPS або будь-якої іншої системи навігації.
Однак залежно від цілей дослідження та технічного завдання "Скіф" може здійснювати і відеозйомку.
- Як можна застосовувати "Скіф" на практиці?
- "Скіф" дозволяє картографувати місцевість, створювати ортофотоплани територій (фотоплан місцевості, точно прив'язаний до геодезичної основи. - Ред.), проводити агромоніторинг, досліджувати ліси, будівництво та інше.
За допомогою БПЛА ми отримуємо дані, що дозволяють визначити точні контури поля та його площу. "Скіф" дозволяє створити карту рельєфу, відстежити однорідність розвитку рослин, виявити прогалини, пересівання тощо.
Маючи точну цифрову картку з прив'язкою до координат, агроном чи фермер зможе без зайвих зусиль закрити те чи інше питання на конкретній ділянці поля.
Жоден агроном не може зазирнути всередину поля та дізнатись, що відбувається за сімома рядами соняшника. Деякі проблемні ділянки вдається виявити лише під час збирання врожаю, коли вже немає можливості виправити наслідки недосконало проведених технологічних операцій. Тоді як дрони дозволяють побачити всі нюанси розвитку посівів та запровадити на підприємстві системи точного землеробства.
Також на "Скіф" можна встановити обладнання, яке дозволить визначити вологість, динаміку вегетації, кількість рослин на гектар землі, однорідність сходів та інше.
- Зараз велика проблема в аграріїв - заміновані поля. Чи може "Скіф" стати в нагоді для розмінування? Чи якимось іншим чином наблизити перемогу?
- Наш "Скіф" - це інструмент, який може використовуватись для моніторингу земної поверхні у різних цілях. Окрім точного землеробства, ми використовуємо його у партнерстві з проєктом «Росія заплатить» – проводимо оцінку та фотофіксацію руйнувань, завданих окупантами містам та селищам. Ці дані потім передаються до бази United Nations. Development Programme як доказ військових злочинів країни-агресора.
Також наш "Скіф" використовується для розвідки місцевості та автоматизації робіт з розмінування.
- Я так розумію, сам дрон у вас придбати не можна.
- "Скіф" доступний користувачам, але зараз ми працюємо за моделлю DaaS – Drone-as-a-Service – не продаємо його як продукт, а надаємо послуги за його допомогою.
Якщо нашим замовникам потрібна 3D-модель, фотоплан, аналітика місцевості для прокладання, скажімо, трубопроводу, у нас для цього налагоджений бізнес-процес "під ключ".
На запит виїжджає команда та проводить зйомку місцевості. Фахівці ГІС-відділу все "зшивають" і надають потрібну клієнту інформацію. Наша команда орієнтується на запити клієнта та робить все необхідне для вирішення його питань.
- Цікаво, "Скіф"– тихий дрон? Бо після звуків “шахедів” всього вже жахаєшся.
- Якщо судити з точки зору шумового забруднення для навколишнього середовища, наш "Скіф" зовсім не заважає людям та не відволікає їх від звичних справ.
Так, на жаль, сьогодні звуки від дронів асоціюються у нас з максимально неприємними враженнями. Коли говорять про безпілотні літальні апарати, на думку спадає Bayraktar або Shahed. Усі забули, що ще до 24 лютого ми жили у світі, де обговорювалося, як безпілотники доставлятимуть посилки “Нової пошти”. Хотілося б нагадати і про мирні дрони, здатні зробити наше життя кращим.
Окрім "Скіфа", ми виробляємо також БПЛА коптерного типу. Вони дозволяють досліджувати висотні об’єкти і також використовуються у сфері сільського господарства.
Коптерні системи використовують для боротьби з мишоподібними гризунами, внесення трихограми (комах, що в зародку знищує більш ніж 70 видів сільськогосподарських шкідників) тощо. Коптер можна використовувати для десикації (підсушування рослин. - Ред.), щоб зменшити втрати під час збирання врожаю.
З допомогою "Скіфа" також можна побудувати картину рельєфу чи змоделювати рівень підтоплення. Наприклад, це може бути корисно для попередження надзвичайних ситуацій під час весняних повеней у Карпатах або у долинах річок.
Підсумовуючи, хотілося б зазначити: сьогодні багато говорять про аеророзвідку та використання безпілотників на фронті. Однак у дронів є величезний цивільний потенціал, який наразі ще не використовується повністю.
Тож мені хотілося б підкреслити, що "Скіф" – цивільний безпілотник, який може покращити мирний хід життя.