Праведник-3. Остання глава: Справедливість є, за неї варто вбивати

На екрани виходить остання частина франшизи про доброго героя, який перемагає всіх поганців.

кадр з фільму

В останній день літа в українському прокаті стартував «Праведник-3. Остання глава» - класичний бойовик, продовження «Праведника» (2014) і «Праведника-2» (2018 року). Чому варто йти на цей фільм і за що його так люблять глядачі, з’ясовувала KP.UA

За що ми любимо «Праведника»

Аби «Праведника» знімали в нас, то лозунгом до цього фільму можна було б взяти розхожий вираз «Добро переможе зло, поставить на коліна і жорстоко вб’є». Це, власне, ідея, сюжет і короткий переказ всіх трьох частин франшизи – і те, за що її так люблять. Ну і ще за фірмовий суворий погляд Дензела Вашингтона, його холодні й незворушні попередження про те, що зараз вас, поганці, вб’ють. За 16 секунд або 9, неважливо, головне - миттєво і максимально жорстоко. І тоді хороші люди знову заживуть своїм хорошим життям.

У всіх трьох частинах «Праведника» режисера Антуана Фукуа (втім, як і в інших його фільмах) немає напівтонів, немає цих інтелігентських сопель на кшталт «кожне життя важливе» чи «не лізь у чужі справи». Все конкретно чорно-біле: є хороші люди, є погані. Погані отримують манюнький шанс на виправлення, але, звісно, в силу своєї поганської натури не виправляються – і помирають в дусі «собаці собача смерть».

Цікаві діалоги, глибокі неоднозначні характери, рефлексія, катарсіси, несподівані повороти сюжету чи бодай торжество закону? Забудьте! Це конкретне чоловіче кіно, з конкретними банальними і короткими фразами і без всяких там сентиментів. Головний герой – месник з надприроднім спокоєм та сталевим моральним компасом, він робить те, що не може чи не хоче робити закон. І він дає глядачеві віру в те, що є, є хтось, хто блискавично подолає багаторічне зло, не витрачаючи часу на довгі суди та розбірки.

Про що фільм

Якщо ви не дивились перші дві частини, то це теж нічого. «Праведник-3. Остання глава» цілком самостійний фільм, хоч трохи й пов’язаний з попередніми, але геть некритично для сприйняття.

Отже, ексофіцер військової розвідки Роберт Маккол (Дензел Вашингтон), який хотів спочатку просто спокійно жити на пенсії, зіштовхнувшись з несправедливістю, був змушений, попри обіцянку покійній дружині, знову встати на захист знедолених.

Цього разу якимось дивом доля занесла його до Сицилії, у маленьке містечко Альтамонте. Поранений після розгрому чергових негідників, Маккол на гірському серпантині втрачає за кермом свідомість, і місцевий карабінер доправляє його до місцевого лікаря. А той – добра душа – навіть не цікавиться, хто цей американець, чого в нього в спині куля, лише питає: «Ти добра людина чи поганець?». Після чого залишає в себе жити.

Та й все містечко сповнене добрих і приязних людей, чесних і працьовитих – карабінер з милою дружиною та чарівною донечкою, старий мудрий лікар, доброзичливі власники кав’ярні та рибної лавки. Старовинна архітектура, мальовничі середземноморські пейзажі, смачна їжа й приємні співрозмовники – справжнісінький рай. Маккол залюбки провів би тут залишок свого життя, але є ракова пухлина, яка отруює все довкола. Сіцілійська мафія – каморра – займається рекетом: тих, хто ослухається - жорстоко карає, тих, хто намагається якось протистояти - не менш жорстоко вбиває. Головний місцевий мафіозі Вінченцо і його брат Марко тримають в страху і рабській покорі весь Альтамонте. Здається, вони та їхні головорізи отримують задоволення, коли знущаються над цими милими людьми.

Маккол не витримує, коли від мафії потерпають його нові друзі. Своїм фірмовим тихим, але водночас сталевим голосом він просить бандитів залишити мешканців Альтамонте у спокої, а інакше - хай готуються. Мафіозі лише посміялись з погроз старого американця. Тож Маккол змушений відновлювати справедливість так, як він це вміє.

А паралельно зливає інформацію молоденькій агентці ЦРУ (Дакота Фаннінг) про величезний обсяг наркотиків, гроші від яких йдуть на підтримку терористів.

І просто насолода для очей

Як ми вже говорили, Антуан Фукуа – знаний як режисер кримінальних трилерів та бойовиків. Але починав він, знімаючи кліпи для знаменитих співаків. І от «Праведник-3» має крутезний відеоряд, який виглядає як рекламний туристичний ролик про Сицилію. Проліт над скельною архітектурою Альтамонте, види Неаполя з пташиного польоту, крупні плани стертих за сотні років сходів, старовинних будинків та розкішної природи. Камера вихоплює то криваві сльози Діви Марії, то байдужі до чужого горя погляди давньоримських і давньогрецьких статуй. Та що там – камера передає навіть теплий італійський вечір із солоним освіжаючим морським бризом, теплими світлячками гірлянд. Невеличкі кав’ярні зі столиками прямо на вулиці або затишні сімейні ресторанчики – от відчуваєш і аромат кави, і вина, навіть спагеті!

І я вам скажу, чому це вдалось так майстерно. Це вперше за трилогію оператором фільму став триразовий володар «Оскара» Роберт Річардсон. Це він зняв п’ять картин для Квентіна Тарантіно, в його доробку красивенні «Володар часу», «Їсти, молитися, кохати», «Авіатор» тощо. Разом з Фукуа їм вдалось зробити візуально привабливими як сцени насилля (коли вбивають, встромивши дуло пістолета в око, – це важко зобразити красиво, але Річардсон зміг), так і мирне життя та пейзажі. І видається наче Річардсон додав дрібку тарантинівського флеру в «Праведника».

Тож якщо ви хочете побачити красиво втілене жорстоке торжество добра над жорстоким злом (а це нам зараз всім потрібно), то «Праведник-3. Остання глава» - саме те, що потрібно.

Країна: США

Оригінальна назва: The Equalizer 3

Жанр: кримінальний екшн

Режисер: Антуан Фукуа ( франшиза «Праведник», «Тренувальний день»)
У ролях: Дензел Вашинґтон ( франшиза «Праведник»), Дакота Фаннінґ («Війна світів»), Ремо Джироне («Спрут»), Андреа Додеро, Андреа Скардузіо, Еудженіо Мастрандреа («Смак до життя»), Девід Денман («Мейр із Істтауна»), Гайя Скоделларо.

Тривалість: 02:00