У новій соціальній мережі Threads, запущеній 6 липня Марком Цукербергом та його компанією Meta – за перші десять годин її існування зареєструвалися близько 10 млн осіб, а в ніч на 7 липня додалося ще приблизно 13 мільйонів.
500 символів на думку
Threads стала третьою в портфелі соцмереж «Мети», яка володіє Facebook та Instagram, і її називають аналогом Twitter та його конкурентом. Інтерфейси схожі, повідомлення і тут і там не передбачають великих обсягів, можна інтегрувати повідомлення в інші соцмережі, створювати гілки повідомлень та листування (threads і означає «гілки»). Але якщо в Twitter писати повідомлення більше 280 знаків (на початку своєї діяльності «Твіттер» взагалі давав лише 140 знаків для мікроблогу) можуть лише привілейовані користувачі, то Threads дозволяється компонувати думки вже в 500 символах, а також завантажувати фотографії та відео тривалістю до 5 хвилин.
У Цукерберга вважають Threads доповненням до Instagram, але у «гілок» є всі шанси стати повноцінною соціальною мережею. Там вже завели сторінки Арнольд Шварценеггер, Гвен Стефані, Рінго Стар та інші знаменитості. У «Інстаграма» майже 2 млрд користувачів, отже, і у пов'язаного з ним Threads, за ідеєю, має бути не менше.
Як це працює
І користувачам, і тим, хто із соцмережами поки що на «ви», у Threads все буде інтуїтивно зрозуміло. Пост (повідомлення) з обговоренням (коментарями) зв'язуються в одне ціле і стають гілкою – це класична схема сучасних соціальних мереж. Можна ретвітити (повторювати публікацію свого чи чужого повідомлення), цитувати, коментувати – загалом, як завжди.
У чому відмінності? Поки що вони не особливо помітні: якщо в Twitter всі повідомлення поділяються на окремі стрічки – наприклад, публікації друзів та рекомендовані публікації, то в Threads всі повідомлення йдуть гуртом у єдиній стрічці. Наскільки це зручно, кожен користувач вирішує сам собі.
Зручна і реєстрація, особливо для власників сторінок у мережі Instagram – з неї підтягуються дані нового користувача Threads та подписки фоловерів. Після закінчення реєстрації всі друзі з «інсти», зареєстровані в «гілках», отримають повідомлення про появу у Threads їхнього друга.
Вже надходять перші повідомлення про проблеми нової соцмережі. Так, користувачі скаржаться на автоматичне закриття програми під час спроби додати у гілку фото з галереї на гаджеті. Також з'ясувалося: щоб видалити обліковий запис Threads, користувач повинен видалити і свій акаунт в Instagram. Якщо користувач порушує правила спільноти Threads і його обліковий запис Threads заблоковано - те ж саме відбудеться і в Instagram. Щоб змінити своє ім'я користувача в Threads – треба зробити те саме в Instagram…
Крім того, у Threads неможливо відключити функцію відстеження. Через це Meta відклала запуск Threads у країнах Євросоюзу – закони ЄС про використання даних, зокрема Закон про цифрові ринки, не допускають відстеження місцезнаходження користувачів. Крім того, історія пошуку та інша конфіденційна інформація підтягується з Instagram, що також порушує закони ЄС щодо особистих даних.
Розробники запевняють, що незабаром запустять повноцінний сайт і виправлять недоліки в ПЗ, а щодо ЄС, то Meta чекає на роз'яснення щодо законодавства ЄС і поки не випускає додаток на цей регіон.
Вигода із хаосу
Поява нової соцмережі була лише справою часу після того, як у жовтні 2022 року Twitter перейшов у власність американського бізнесмена Ілона Маска. Спокійну до того моменту соцмережу почало хаотично штормити. Маск змінив політику модерації контенту, запровадив платні «галочки» верифікації, потім скасував, потім скоротив кількість твітів, доступних для перегляду за добу, потім…
Загалом, з «Твіттера» потягнулися розчаровані користувачі, яких не влаштовували інші соцмережі: вся краса Twitter була саме в мікроблогах, де думки виражаються гранично лаконічно, без зайвих слів. Поступово стали добре відомими альтернативні соцмережі типу Mastodon, Tumblr, Bluesky і Hive Social. Але своїх нових користувачів вони не змогли втримати.
Не марнували часу даремно співробітники компанії Meta. Напівжартівливе протистояння Цукерберг – Маск велося у цифровому просторі за законами шоу-бізнесу, а за лаштунками Meta мало не на коліні спішно створювала альтернативу «Твіттеру» на основі вже розробленої функції Instagram Notes. Спочатку вона передбачалася як додаткова опція до «інсти», де переважають фото та відео. Але в результаті опцію розвинули у повноцінний додаток, який поки що відрізняється від дітища Ілона Маска своєю новизною.
Розробка Threads розпочалася у січні 2023 року і мала назву «Проект 92». Громадськість знала, що розробляється якась «відповідь компанії на Twitter», як визначив призначення програми директор з продуктів Meta Platforms Кріс Кокс. Вульгарні цукербергці навіть заручилися попередніми обіцянками знаменитої телеведучої Опри Вінфрі та Далай-лами використовувати програму.
Така реклама (а точніше, відсутність її як такої) призвела до того, що за півтора дня Threads був завантажений 30 млн разів і став наймасштабнішим у завантаженнях додатком, навіть побивши рекорд, встановлений ChatGPT.
А що Маск?
Було б дивно, якби юристи Twitter не пригрозили подати до суду на Meta Platforms – надто багато схожого в їхніх соцмережах, навіть підозріло. У Маска вважають, що Цукерберг використав комерційну таємницю для розробки програми Threads. Для цього він переманив до себе колишніх співробітників Twitter, які мали доступ до конфіденційної інформації – вони, мовляв, створили аналог-конкурент цієї соцмережі.
Зрозуміло, що у Meta спростували всі підозри та заявили, що все зробили самі, нікого не наймали. А те, що у Twitter почалися проблеми – так усі претензії до його надто креативного та невтомного власника.
Сам Ілон Маск поки що мовчить з приводу початку роботи Threads. Висловилася нова генеральна директорка Twitter Лінда Яккаріно :
- У Твіттері важливим є голос кожного. Якщо ви тут, щоб спостерігати за розвитком історії, дізнаватися інформацію в реальному часі по всьому світу, ділитися своєю думкою або дізнаватися про інших - у Twitter, ви можете бути справжніми. … Нам часто наслідують - але спільнота Twitter ніколи не може бути продубльована.
Не дуже переконлива відповідь, зізнатися. Але пройшло надто мало часу, щоб зробити однозначні висновки. Є одноманітна ймовірність як того, що Threads переб'є Twitter за всіма параметрами, так і того, що нову соцмережу спіткає доля, наприклад, Clubhouse – соцмережі, побудованої на голосових повідомленнях користувачів, якій просто не вистачило цікавого контенту, та й часу на те, щоб годинами приймати участь у колективних бесідах. Охочих створювати контент для Clubhouse було набагато менше, ніж слухачів. А популярний сервіс Periscope, запущений у той же Twitter для прямих відеотрансляцій, був "вбитий" ресурсами Facebook Live та Instagram. Тож подивимося за місяць-другий, які квіти та плоди виростуть на цих «гілках».