У Татарстані будуть виробляти іранські дрони-камікадзе Shahed. Наразі іранські безпілотники вже перебувають на стадії збирання у спеціалізованій економічній зоні "Алабуга", розташованій у місті Єлабуга. На сьогоднішній день усі деталі для безпілотників приходять з Ірану, і в "Алабузі" просто збирають готові пристрої. Але найближчим часом планується замінити частину цих деталей на російські, налагодити виробничий процес і навчити співробітників для виконання більшої частини роботи.
6 тисяч удосконалених дронів на рік
Єлабугу вже відвідала іранська делегація найвищого рівня. Її очолювали бригадний генерал Абдолла Мехрабі – голова дослідницької організації аерокосмічних сил Корпусу вартових ісламської революції (КСІР), а також виконавчий директор іранської компанії Quds Aviation Industry Хасем Дамавандян. Видання Wall Street Journal (WSJ) називає цю компанію "ключовим оборонним виробником", що відіграє, на думку Вашингтона, центральну роль у виробництві безпілотників в Ірані.
Джерела WSJ розповіли, що завод - частина угоди на 1 млрд доларів, яку Москва уклала з Іраном.
- Ми маємо інформацію, що Росія отримує з Ірану матеріали, необхідні для будівництва заводу з виробництва БПЛА на території Росії. Цей завод може бути повністю введений в експлуатацію на початку наступного року, - підтвердив координатор стратегічних комунікацій Ради національної безпеки США Джон Кірбі.
На супутникових знімках компанії Maxar, зроблених у квітні 2023 року, видно, що будівлю передбачуваного заводу в Єлабузі вже збудовано. Заявлена продуктивність заводу – 6 тисяч дронів на рік.
Росія намагається ретельно приховувати це виробництво. У списку резидентів вільної економічної зони в Єлабузі його немає. Але місцеві газети раніше повідомляли, що виробництвом дронів у Татарстані займеться московська компанія "Альбатрос" - саме вона стала резидентом проєкту "Алабуга" та "вкладе у дрони мільярд рублів".
Мета Ірану та Росії – виробляти швидший безпілотник, який зможе створити нові проблеми для української системи ППО. На заводі випускатимуть удосконалену модель дрону Shahed-136.
Джерела видання Wall Street Journal стверджують, що нова модель Shahed-136 буде оснащена покращеним двигуном, який дозволить безпілотнику летіти швидше і далі.
Чим загрожує Україні збільшення виробництва «Шахедів»
Іранські безпілотники відносно невеликі і літають на невеликій висоті, що ускладнює їхнє виявлення. Іран також комплектує Shahed системами захисту від перешкод та перехоплення. А виробництво нових партій цих дронів у великій кількості посилить тиск на українську систему ППО. Окрім цього, Україна змушена буде витрачати на ці дрони, які коштують 50 тисяч доларів, західні ракети вартістю сотні тисяч доларів за одиницю.
Авіаексперт Валерій Романенко вважає, якщо в Росії буде створено завод, який зможе виробляти 6 тисяч «Шахедів», то це буде великою проблемою для України.
– Тоді вони матимуть змогу вражати цілі на нашій території не вибірково, а накривати всю територію нашої країни. Нам ніхто не дасть 6 тисяч ракет на знищення цих БПЛА. І у нас немає стільки зенітно-ракетних комплексів, щоб збивати їх. І нам нема чим симетрично відповідати. Якби ми заслали на територію Росії хоча б тисячу наших дронів-камікадзе, то вони замислилися б про доцільність застосування «Шахедів» в Україні. За виробництво та збирання наших дронів відповідає Укроборонпром, але він нічого не робить у цьому напрямку. Створенням та складанням БПЛА у нас в основному займаються приватні компанії та волонтери, - розповів KP.UA експерт.
США накладають санкції на виробників «Шахедів»
В Америці вважають, що завод з виробництва бойових безпілотників, який Росія будує за допомогою Ірану, можуть повністю ввести в експлуатацію до початку наступного року.
Тому американські партнери Києва дуже різко відреагували на будівництво заводу з виготовлення дронів у Росії.
- Ми продовжимо працювати з союзниками та партнерами, а також з ООН над тим, як притягнути їх до відповідальності. Ми продовжимо вводити санкції щодо суб'єктів, причетних до передачі іранської військової техніки до Росії для використання в Україні. Крім того, разом з ЄС і Великобританією ми запровадили нові обмеження, щоб електронні компоненти, виявлені в іранських безпілотниках (інтегральні схеми та модулі радіочастотних приймачів) не могли використовуватися на полі бою в Україні, - сказав координатор зі стратегічних комунікацій Ради національної безпеки Білого дому Джон Кірбі.
США ввели жорсткі обмеження та санкції щодо експортного контролю, щоб завадити Ірану отримати необхідні матеріали для своїх безпілотників. На початку цього року США вже запровадили санкції проти шести топ-менеджерів іранської компанії Qods Aviation Industries, яка є центральною структурою у виробництві безпілотників в Ірані. Санкції США проти голови дослідницької організації аерокосмічних сил Корпусу вартових ісламської революції (КІР) генерала Мерхабі було введено ще 2021 року.
Адміністрація Байдена також створила велику робочу групу для розслідування того, як американські та західні компоненти, включаючи мікроелектроніку американського виробництва, потрапляють у безпілотники іранського виробництва, які використовуються в Росії.
До речі:
Зараз іранські безпілотники передаються до Росії так:
- виробляються на заводі в Тегерані,
- доставляються в порт Амірабад на Каспійському узбережжі,
- переправляються через Каспійське море до Махачкали (Дагестан, Росія),
- звідти землею доставляються на аеродроми в Сєщі (Брянська область) і Приморсько-Ахтарську (Краснодарський край). Саме з цих двох аеродромів вони здебільшого запускаються по Україні.
ЩО ЦЕ ЗА ДРОНИ
Безпілотний літальний апарат Shahed-136 призначений для нейтралізації наземних цілей на великій відстані, його дальність польоту становить до 2000 км. Він оснащений боєголовкою, яка вибухає під час контакту з ціллю.
Shahed-136 запускається під невеликим кутом вгору із пускової установки. Портативна пускова рама з кількома дронами дозволяє швидко переміщати їх у будь-якому відповідному транспортному засобі.
Набрати швидкість та висоту безпілотнику допомагає ракетний двигун, який відкидається незабаром після запуску. Він здатний тривалий час перебувати у повітрі в режимі очікування в районі цілі та оперативно атакувати її після отримання команди від оператора. Також дрон здатний автоматично виконувати завдання, на яке його запрограмували. Небезпека Shahed-136 полягає у можливості нанесення точних пошкоджень з великої відстані.
Технічні характеристики Shahed-136
- Довжина – 3,5 м
- Розмах крил – 2,5 м
- Вага – 200 кг
- Бойова частина – 30-50 кг
- Радіус ураження осколками – понад 100 м
- Двигун – двотактний об'ємом 550 куб. см
- Максимальна швидкість – 185 км/год
- Максимальна висота польоту – до 5 км.
- Період баражирування – 10-12 годин
- Навігація – супутникова + інерційна
- Запуск – із спеціальної автомобільної платформи на 5 апаратів
- Вартість – від 20 до 50 тис. доларів