"Грім", "Кобра", "Шабля", Sirko - яка зброя вітчизняного виробництва воює на фронті

Війна дала новий поштовх розвитку українського військово-промислового комплексу.

spoilt.exile | uk.wikipedia.org

Зараз у нашій країні розробляється ціла низка нових зразків озброєнь. Уряд України запустив Brave1 – єдину платформу для співпраці у сфері оборонних технологій компаній, держави, військових, інвесторів, волонтерських фондів, медіа та «всіх, хто допомагає наближати перемогу через технології». Brave1 - це спільний проєкт Мінцифри, Міноборони, Генштабу ЗСУ, РНБО, Мінекономіки та Міністерства зі стратегічних галузей.

У нас є свій «Грім» та «Нептун»

На озброєння ЗСУ надійшов і вже використали в бойових діях оперативно-тактичний комплекс «Грім-2», унікальний зразок української розробки. Проєкт «Грім-2» був задуманий як самохідний оперативно-тактичний ракетний комплекс, який має вражати віддалені наземні цілі із відомими координатами. Орієнтувалися на радянську "Точку-У" та сучасний російський "Іскандер", щоб забезпечити високі технічні характеристики комплексу.

ОТРК «Грім-2» складається з кількох елементів, включаючи самохідну пускову установку, балістичну ракету, пункт керування та інші засоби. Вони можуть самостійно переміщатися між позиціями та протягом кількох хвилин проводити розгортання. Самохідна пускова установка виконана на основі спеціального шасі. На такій машині розміщено підйомну пускову установку для двох контейнерів з ракетами, а також різне допоміжне обладнання.

Балістична ракета «Грім» має подовжений корпус із конічною головною частиною та хвостовими стабілізаторами. Стартова маса виробу становить близько 3 тонн, у тому числі 480 кг посідає бойова частина. Для ракети було розроблено новий твердопаливний двигун, який дозволяє отримати дальність пуску до 500 км.

У числі власне українських розробок варто відзначити і ракету «Нептун», яка вже стала легендарною, коли послала крейсер «Москва» за всією відомою адресою. "Нептун" - це маловисотна протикорабельна ракета із функцією знищення наземних цілей. Її перевага перед західними аналогами у тому, що може вражати як кораблі, так і місця їхнього базування. Дальність польоту ракети – 280 км.

Ракету розробили з урахуванням радянської ракети Х-35. Відмінність від аналога в тому, що "Нептун" більша, має нову систему управління і далі стріляє. Перші розробки розпочалися у 2010 році, а випробування – у 2016-му. ЗСУ прийняли її на озброєння у 2020 році.

Довжина ракети з прискорювачем – 5050 міліметрів, стартова маса – близько 870 кілограмів, а бойова частина важить 150 кг. У ракети хрестоподібне крило, бойова частина – осколково-фугасна. Її детонація відбувається або при контакті з метою, або дистанційно.

Українські безпілотники успішно воюють на фронті

Також в Україні розроблено нову лінійку своїх безпілотників. Це БПЛА "Лелека-100", "Фурія", Spectator, які є дронами оперативно-тактичного рівня. Їхня перевага, серед іншого, полягає в дальності польоту дрону – 50 кілометрів, а в небі він може перебувати до трьох годин. Це досить високий показник для безпілотника. БПЛА Spectator літає на 30 кілометрів і тримається у небі до двох годин. У бою Spectator на "відмінно" виконав завдання і зібрав необхідні для військових розвіддані. Дрон "Лелека-100" з'явився на озброєнні ЗСУ в 2021 році - це один з найновіших літальних апаратів. Його характеристики практично ті ж, що й у "Фурії". У боях його використовують масово.

Наразі також проходить випробування і вітчизняний дрон-камікадзе "Кобра". Розробники зібрали БПЛА літакового типу, оснастивши його триметровими крилами та потужним двигуном власного виробництва. Готовий апарат може мати корисне навантаження вагою 15 кг на відстань до 300 км, розганяючись до 150 км/год. З його допомогою ЗСУ відправлятимуть російській армії вибухові "подарунки" та знищуватимуть цілі.

"Кобра" дуже нагадує іранські дрони лінійки Shahed, лише набагато дешевше – собівартість становить близько 2000 доларів. Ще однією перевагою є більш висока швидкість виробництва, якої досягли завдяки використанню "класичної технології", яка вже давно застосовується для будівництва літаків.

«Козак» може воювати із «Шаблею»

Наші військові конструктори також розробили бронеавтомобіль "Козак 2М1" - це повноцінний броньовик для широкого спектру завдань. У Міноборони його називають "компактним БТР". Козак пройшов перевірку 50 різними методами, включаючи тест-драйв на місцевості, яка підходить виключно для гусеничної техніки. Конструкція автомобіля цікава тим, що у нього цілісний корпус - це моноблок без рами з незалежною підвіскою. У нього покращена прохідність, плавність ходу на високих швидкостях та занижена висота. Кількість екіпажу – до дев'яти осіб.

На "Козаку" встановлено бойовий модуль спільної розробки турецького та українських підприємств. Модуль можна оснастити будь-якими типами кулеметів. В бою цю комбінацію успішно використовують десантники.

Так, в Україні також розробили автоматизований дистанційно керований вогневий комплекс, який призначений для стаціонарної установки на нерухомі об'єкти або спецтранспорт – автоматичну турель "Шабля". Вона призначена для великокаліберного кулемета і є рухомою платформою з можливістю установки АГС, ПКТ, ПКМ. Також на модуль передбачається встановлення відеокамери, тепловізора, далекоміра та іншої оптики. Цей модуль призначений для знищення живої сили та легкої бронетехніки. Перебуваючи у броньованому автомобілі або дистанційно координуючи платформою, оператор залишається у безпеці. Максимально спрощена та надійна конструкція «Шаблі» має на увазі швидкий ремонт та заміну.

Координація "Шаблі" здійснюється за допомогою пульта керування та монітора, що дозволяє вести бій на відстані, тим самим зберігаючи життя оператора, що знаходиться у безпечній точці локації. Бойова платформа може стояти як стаціонарно на блокпостах, і на кордоні, та інших зонах. Турель «Шабля» також дозволяє збити БПЛА.

Наземний розвідник-безпілотник

Компанія Skylab з Харкова представила нового наземного робота Sirko-S, який має безліч функцій та завдань для виконання у військовій сфері. Цей безпілотний апарат є чотириколісною платформою, оснащеною денною камерою або тепловізором, системою лазерних далекомірів для подолання перешкод і режимом автономної їзди.

Спеціальні гумові колеса та вбудовані механізми забезпечують стійку їзду бездоріжжям, а вантажний відсік розміром 80х40х20 см дозволяє Sirko-S переміщати предмети загальною вагою до 150 кг, незважаючи на власну вагу в 45 кг. Таким чином, цей робот може ефективно доставляти вантажі, забезпечувати зв'язок між підрозділами, а також евакуювати поранених із поля бою.

Крім того, Sirko-S може виконувати функції розвідки, що робить його незамінним помічником у воєнних операціях. Максимальна швидкість цього робота становить 12 км/год, а дальність зв'язку сягає 5 км, що дозволяє ефективно працювати на великій відстані від свого оператора.