У Туреччині спустили на воду авіаносець для безпілотників – багатоцільовий десантний корабель TCG Anadolu. Це перший у світі корабель з повітряним крилом (авіазагоном), який переважно складається з безпілотників.
- TCG Anadolu – перший у світі військовий корабель у своїй галузі, на якому можуть сідати та злітати БПЛА. TCG Anadolu має можливості для військових операцій у кожному куточку світу. За допомогою цього корабля ми зможемо швидко перекидати війська у кризові регіони. Він має стати флагманом країни, а також є символом "Століття Туреччини" (намір ввести країну в десятку провідних у світі. – Ред.), – зазначив президент Реджеп Ердоган під час церемонії спуску судна у Стамбулі.
KP.UA вивчала кораблі, які є своєрідною вітриною флотів своїх країн.
Перший у світі носій безпілотників
TCG Anadolu – десантний корабель типу "Десантний вертолітний док". Його довжина складає 232 метри, а ширина 32 метри. Він може розганятися до 39 км/год і має дальність ходу в 17 000 кілометрів. Екіпаж корабля складається з 1200 членів екіпажу. На озброєнні корабля стоїть морський зенітно-ракетний комплекс RAM, дві 20-мм гармати зенітні Phalanx CIWS і п'ять 25-мм артилерійських установок Aselsan STOP RCWS.
Усередині універсального десантного корабля Anadolu може поміститися 10 вертольотів або 11 БПЛА на палубі, а також 19 гелікоптерів або 30 БПЛА в ангарі. З корабля також можуть стартувати пілотовані літаки F-35B. Однією із особливостей нового турецького авіаносця мають стати реактивні БПЛА Kizilelma, які можуть стартувати з поверхні Anadolu.
Крім перевезення гелікоптерів, літаків і БПЛА, Anadolu здатний розмістити у вантажному відсіку 27 десантно-штурмових машин або 29 основних бойових танків. У внутрішній док корабля можуть запливати чотири кораблі LCM або два десантні кораблі на повітряній подушці LCAC.
Загалом Туреччина створює кораблі-носії для флоту нових безпілотних літальних апаратів Bayraktar TB3. Цей корабель мало чим відрізняється від флагманів флотів інших великих країн.
Головний американський корабель «засвітився» в Одесі
Так, наприклад, флагманом американського флоту є десантний/комбінований штабний корабель (LCC/JCC 20) Mount Whitney. Це командний корабель типу "Блу Рідж". Повна водотоннажність "Маунт Вітні" – 18 400 тонн, довжина корпусу – 189 метрів, ширина – 33 метри. Розвиває швидкість до 23 вузлів. На озброєнні стоять дві 25-мм гармати та чотири 12,7-мм кулемети, дві 20-мм зенітні артилерійські установки. Несе на борту один гелікоптер. Екіпаж – 325 осіб та ще 930 військових.
Брав участь у операціях в Атлантичному океані, Середземному, Карибському морях, Індійському океані. З 2005 року – флагманський корабель Шостого флоту США, який базується в італійському порту Гаета. У 2018 році разом з есмінцем USS Porter (DDG-78) прибув до Чорного моря і в порт м. Одеса для участі у багатонаціональних військових навчаннях «Сі Бриз 2018».
Флагман Китаю купили у України
Головний китайський флагман ВМС - перший авіаносець КНР «Ляонін», який увійшов до складу китайського військово-морського флоту в 2012 році. Спочатку цей корабель під назвою «Варяг» будувався для радянського військово-морського флоту, але після закінчення "холодної війни" недобудований корпус (був готовий на 70 відсотків) судна залишився на одній із українських верфей. Він був придбаний компанією китайських військово-морських сил та відбуксований до Китаю, де протягом майже десяти років добудовувався та оснащувався.
Китайському військовому флоту «Ляонін» передали у 2014 році. Він здатний нести до 26 винищувачів J-15, створених на основі Су-27, а також до 12 гелікоптерів різних типів. Конструкція корабля близька до однотипного російського «Адмірал флоту Радянського Союзу Кузнєцов», більшість відмінностей полягають у використаних системах бойового та радіоелектронного озброєння. За наявними даними, пускові установки протикорабельних ракет П-700 «Граніт» у носовій частині авіаносця було демонтовано, а палубні шахти для них замуровано, щоб звільнити місце для розміщення запасних частин до літаків та вертольотів корабельної авіагрупи.
Замість 8 зенітних ракетно-артилерійських комплексів «Кортик» авіаносець несе три 11-ствольних 30-мм зенітних артилерійських комплекса Type 1130. Зенітно-ракетне озброєння складається із трьох 18-зарядних пускових установок зенітних керованих ракет FL-самонаведення та мають дальність стрілянини до 6 кілометрів. Водотоннажність - 70 500 тонн, довжина - 304,5 м, ширина 38 - 75 м (злітна палуба). Екіпаж 1980 людей.
Україна затопила свій флагман, але може повернути його
Після початку російської агресії Україна в порту Миколаєва затопила флагман своїх ВМС «Гетьман Сагайдачний», щоб він не дістався ворогові. Операцію затоплення провели першого дня вторгнення. Напівзатоплений корабель не отримав жодних пошкоджень і зараз перебуває біля причальної стінки суднобудівного заводу. Викрасти його чи використати проти України у цій війні тепер неможливо. Після перемоги відсіки корабля просушать, фрегат знову набуде плавучості, і ремонтні роботи продовжать.
Водотоннажність - 3650 тонн, довжина -123,5 м, ширина - 14,3 м. Оснащений радіоелектронним озброєнням, ствольною та зенітною артилерією, ракетним, протичовновим, мінно-торпедним озброєнням. Несе на борту 1 вертоліт Ка-27ПС.
У 2013 році фрегат "Гетьман Сагайдачний" із вертольотом Ка-27 на борту та групою спеціального призначення вийшов у море з порту Севастополя, щоб приєднатися до операції "Океанський щит" НАТО з протидії піратству на морі. У рамках операції український фрегат взяв участь у спільних навчаннях із китайським фрегатом «Хен Шуй», під час яких було виконано завдання щодо порятунку постраждалих від піратського нападу.
1 березня 2014 року член комітету Ради Федерації РФ у міжнародних справах Ігор Морозов заявив, що корабель перейшов на бік Росії та підняв Андріївський прапор. Повідомлення були спростовані Міністерством оборони України. Під час проходження кораблем протоки Босфор на ньому було піднято прапор ВМС України та Державний прапор України. Під цими ж прапорами він 5 березня прибув до Одеси. З 211 людей команди фрегата зрадили присязі лише 28 осіб. З 2014-го по 2021 рік фрегат брав участь у безлічі міжнародних морських навчань.
Флагман Росії – не на ходу
У Росії також є свій флагман, але він уже кілька років перебуває в критичному стані і фактично не працює. Це важкий крейсер «Адмірал флоту Радянського Союзу Кузнєцов» - єдиний авіаносний корабель Росії. А збудовано його було 1985 року в Україні, в Миколаєві на Чорноморському суднобудівному заводі.
Призначений для ураження великих надводних цілей, захисту морських об'єднань від нападів ймовірного супротивника з використанням авіаносців та великої кількості підводних човнів; має завдання підтримки десантних операцій.
Розрахований на базування та обслуговування 28 літаків та 24 вертольотів. Авіапарк палубної авіації змінюється залежно від завдань. Основу авіазагону становлять палубні винищувачі Су-33, МіГ-29К та МіГ-29КУБ. Залежно від виконуваних завдань також може нести протичовнові вертольоти Ка-27, ударно-десантні вертольоти Ка-29 і ударні вертольоти Ка-52, що проходять випробування. Також авіаносець несе 12 пускових установок 4К-80 важких ракет "Граніт".
Водотоннажність до 61 тисячі тонн, довжина - 270 метрів, ширина - 71 метр. Загальна висота – майже 65 метрів. Швидкість ходу – 29 вузлів (54 км/год). Автономність плавання – до 45 діб, екіпаж – 1980 осіб.
Але вся біда в тому, що весь цей "скарб" зараз не на ходу. З 2018 року крейсер знаходиться у ремонті, який ніяк не може завершитись. У 2018 році в доці на авіаносець упав 70-тонний баштовий кран, а в 2019 році на «Адміралі Кузнєцові», який стояв на ремонті в Мурманську, виникла пожежа площею понад 600 квадратних метрів. Через це ремонтні роботи було продовжено до 2024 року.