Ціни на АЗС знизилися: у чому причина та де шукати «російський слід»

Основною причиною цінопаду експерти називають масовані постачання у грудні та січні.

УНІАН

Поки все довкола дорожчає, паливо в Україні дешевшає, причому вже два місяці поспіль. У чому причина падіння цін на пальне та що буде з цінниками на АЗС до кінця весни? Ці питання KP.UA обговорила із експертами.

Січневий цінопад

У січні роздрібні ціни на нафтопродукти порадували. За даними директора Консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, дизпаливо в середньому подешевшало на 2,5 грн - до 52,61 грн/літр, а бензин А-95 - більш ніж на 3 грн, до 48,71 грн/літр. Автогаз втратив 2,75 грн. (26,66 грн/літр).

Зниження цін продовжилося і у лютому. За даними порталу minfin.com, 8 лютого бензин А-95 на українських заправках в середньому продавався по 47,97 грн, дизель – по 51,66 грн, автомобільний газ – по 25,78 грн.

Основною причиною такого цінопаду експерт назвав масовані постачання у грудні та січні. Почасти цей процес простимулювало Мінекономіки: ще у жовтні трейдерів закликали готуватися до ембарго на російські нафтопродукти, яке набуло чинності 5 лютого.

- До того ж, у січні майже вдвічі впала реалізація, тоді як постачання залишилося на рекордному грудневому рівні, - каже експерт. – Нині заправні мережі мають місячний запас пального, це й тисне на ціни. На користь фактора великих запасів та оперативних постачань говорить і те, що поки світові котирування в січні зростали, ціни на внутрішньому ринку падали.

Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко додає: ціна на нафту впала, тож світові ціни на бензин теж знизилися. Відповідно відбулося зниження цін в Україні.

– До війни близько половини бензину у нас було з Білорусі, близько 20% – з РФ, – зазначив експерт у розмові з KP.UA. – Наразі у нас паливо з ЄС, Азербайджану, Туреччини. Туреччина, до речі, купує російську нафту та продає нам бензин. Але ціни на бензин формуються без прив'язки, з якої країни паливо, є просто світова ціна. У принципі, можна і в США бензин купити.

Максим Орищак, аналітик компанії «Центр біржових технологій» називає кілька причин падіння цін на пальне: валютна динаміка в Україні, ціни на світовому ринку, низька вартість російської нафти і нарешті перевищення пропозиції над попитом.

– Зараз на оптовому ринку спостерігається велика кількість пропозицій, – каже Орищак. - У світі вартість бареля нафти тримається незмінною останні 5 тижнів у діапазоні 85 доларів за барель, періодично спускаючись до 80 доларів за барель. Через те, що в Європі була тепла зима, ціни на нафту у світі не зростали, а на оптовому ринку це дозволило отримати динаміку зростання пропозиції над попитом, за рахунок чого українські оптові постачання за цей період трохи подешевшали.

«Російський слід»

Втім, каже Сергій Куюн, з автомобільним газом відбувається зовсім інша історія. За його словами, тут падіння цін сталося через зростаючий імпорт російського продукту, який формально отримує «європейське громадянство».

- Російський газ заїжджає до Литви та Латвії, де після змішування з «європейським» газом отримує "благородні" документи і безперешкодно прямує до України, - зазначив Куюн на своїй сторінці в соцмережі. – Такого газу у нас уже близько 40%. Секрет успіху – ціна. Сьогодні вартість LPG (скраплений газ. – Авт.) на росвиробництвах складає 1,3 грн за літр. Тому на ринку він на третину дешевший за неросійський. Пройти повз таку спокусу важко, а скоро може стати зовсім неможливо: або ти купуєш це дешеве лайно, або вилітаєш з ринку, тому що конкурувати з ним нереально.

Українським трейдерам дуже сподобався напівросійський мікс, додає ще один експерт Консалтингової групи А-95 Артем Куюн. Далі - більше. У січні скраплений газ у Європі суттєво подорожчав, і його собівартість в Україні вже на рівні 23-23,5 грн за літр. Тим часом напівросійський продукт продається по 18,5 грн.

– З великою ймовірністю ситуація отримає подальший розвиток, – вважає Артем Куюн. - З огляду на технічну можливість балтійських та польських терміналів, що транзитують російський газ, десь за два-три тижні український ринок зіткнеться з гострим дефіцитом, і ціна почне швидко зростати. Згодом вартість сягне рівня, коли неросійський газ знову буде конкурентоспроможним. Але ніхто з повними вагонами та вантажівками єврогазу не чекатиме цього моменту на кордоні. Закупівля та доставка триватимуть тиждень-другий, зрештою, висока ціна залучить на ринок потрібні обсяги, і дефіцит спаде. Але що цей етап залишить за собою? По-перше, частка російського газу на ринку зросте, адже попит на нього буде максимальним. По-друге, найбільші заробітки отримають трейдери, які мають справу з російським ресурсом. А різке припинення поставок російського LPG трейдерам, які перепродують його в Україну, призведе до серйозного ресурсного голоду і дефіциту, дестабілізації, зростання соціального тиску.

Словом, підсумував експерт, дешевий у грошах російський ресурс завжди дуже дорогий у політичному плані, а в умовах війни тим більше. Тому необхідно якнайшвидше вводити непрохідні бар'єри для російського продукту. Так, всі існуючі варіанти громіздкі і неідеальні, але потрібно з чогось починати і всередині країни, і на зовнішніх ринках - наприклад, активніше просувати ідею віднести російський LPG до підсанкціонних продуктів.

Що далі

Щодо прогнозів, то, каже Олександр Охріменко, до початку весни ціни, найімовірніше, залишаться на нинішньому рівні.

На думку Сергія Куюна, щодо бензину та дизпалива, то зараз ціни на них близькі до стабілізації. А ось газ, враховуючи сказане вище, може подорожчати.

У той же час, на кінець весни Максим Орищак дає негативний прогноз. Експерт нагадує, що згідно з «Інфляційним звітом» Нацбанку, на нас чекає зростання цін мінімум на 20% від поточних рівнів.

- Основна причина полягає в тому, що влада шукатиме можливості поповнити скарбницю, - зазначив експерт у коментарі KP.UA. – А це означає, що слід чекати на нововведення, які простимулюють бізнес піднімати ціни для населення, у тому числі на продукти та паливо.​