Незважаючи на падіння попиту, споживча інфляція продовжує розкручуватись. Про це свідчать нові дані Держстату. У той час як заощадження українців тануть не щодня, а щогодини, ціни на продукти зростають. Причому насамперед дорожчають найдешевші продукти, які буквально рятували схудлі сімейні бюджети.
Рекордсмени подорожчання
У тому, що в кризу насамперед страждають найбідніші, немає нічого нового. Ми вже не раз писали, що під час будь-яких економічних потрясінь найшвидше дорожчають найдешевші продукти, оскільки люди їх починають купувати не тільки для щоденного споживання, а й про запас. Причому спостерігається парадоксальна ситуація, за якої зі зростанням цін на найходовіші продукти – хліб, соняшникова олія, яйця, овочі борщового набору – попит на них не зменшується, а зростає ще більше. Це відбувається тому, що бюджетної альтернативи цим продуктам немає, і люди починають закуповувати їх із ще більшим ентузіазмом, побоюючись, що завтра ціни злетять ще більше.
Днями свіжу статистику за цінами опублікував Держстат. Згідно з офіційними даними, за минулий рік ціни на товари та послуги в Україні в середньому зросли на 26,6%, а рекордсменами стали яйця (+76,6%), фрукти (+73,8%) та овочі (51,8%). ).
Ціни на овочі борщового набору не втомлюються дивувати, але морква взагалі вражає уяву. Її вартість почала підвищуватися ще напередодні новорічних свят і не зупинилася досі. На думку аналітиків проєкту EastFruit, підвищення цін на моркву зумовлене тим, що у місцевих виробників закінчуються запаси якісної моркви, врожай якої цього року був досить скромним. Багато фермерів вже встигли реалізувати практично весь закладений урожай моркви, а більшість великих господарств ведуть відвантаження виключно за укладеними раніше контрактами.
Так, 11 січня українські фермери продавали моркву по 17-24 грн/кг ($0,46-0,66/кг), що в середньому на 16% дорожче, ніж напередодні новорічних свят. Якщо говорити про динаміку за рік, то сьогодні морква в Україні коштує в середньому у 2,3 рази дорожче, ніж у першій половині січня 2022 року.
Продукти додали понад третину ціни
Загалом статистика свідчить, що за рік (грудень до грудня) ціни на продукти зросли на 34,4%.
Окрім лідерів подорожчання, про які йшлося вище, б'ють рекорди риба (+45,8%), молочні продукти (+32,8%), цукор (+31%). З усього списку продуктів найменше подорожчала соняшникова олія - "всього" на 14,5%. Але це легко пояснити, якщо згадати, що діялося з цінами на неї у 2021 році – мабуть, вони просто досягли своєї межі.
Здорожчання палива та мастил становило 69,4%, утримання житла – 24,6%. Натомість ціни на одяг та взуття зросли лише на 2,4%.
Експерти пояснюють відносно слабке зростання вартості ширвжитку низьким попитом, який, у свою чергу, обумовлений відсутністю грошей у людей.
До речі, це підтверджується даними НБУ. У щомісячному макроекономічному та монетарному огляді Національного банку йдеться про те, що майже у половини опитаних вичерпані заощадження, при цьому заробити гроші не виходить. Обстріли та тривалі відключення електроенергії у грудні послабили економічну активність в Україні, що призвело до зниження попиту на робочу силу та скорочення кількості вакансій, за різними даними, на 5-23%.
Що буде з цінами у 2023-му
Коментуючи динаміку цін, у НБУ наголосили, що споживча інфляція справді прискорилася, оскільки вона повністю відображає наслідки повномасштабної війни Росії проти України: порушення ланцюжків поставок, руйнування виробництв, скорочення пропозиції товарів та послуг, зростання виробничих витрат бізнесу, дефіцит електроенергії. У той же час є й хороші новини, які полягають у тому, що інфляція зростала повільніше за жовтневий прогноз регулятора через розширення пропозиції продуктового асортименту, деокупацію територій, слабкий споживчий попит, а також зміцнення готівкового курсу гривні та стабілізацію інфляційних очікувань.
Щодо прогнозів на майбутнє, то тут економісти, опитані KP.UA, одностайні: у 2023 році подорожчання продуктів через війну та проблеми з електропостачанням продовжиться.
Згідно з прогнозами, у лідерах зростання, як і раніше, будуть овочі борщового набору. Навесні зростуть ціни на м'ясні продукти, до літа – на молочні. А ось яйця після Великодня, найімовірніше, подешевшають, але це не сильно покращить загальну динаміку. У середньому продуктові ціни протягом року додадуть щонайменше 25-30%. А єдиним фактором, який їх стримає від нестримного зльоту, є бідність більшості покупців, для яких поступово стають недоступними навіть найдешевші продукти.