В умовах, коли доходи українців падають, а платіжки зростають, незважаючи на будь-які мораторії, бажаючих отримати субсидії та соціальні виплати менше не стає. Але сьогодні все змінюється дуже швидко, у тому числі й у соціальній сфері, тому періодично виникають усілякі чутки, а за ними – підтвердження чи спростування.
Чому соцвиплати оформлятимемо через «Дію»? Як виплати міжнародних організацій та компенсації впливають на призначення субсидій? На що можна оформити субсидії, чи це реально зробити після 15 грудня і як їх отримати переселенцям? Ми знайшли відповіді на ці та інші «соціальні» питання.
Незабаром через «Дію»
Як відомо, список соціальних виплат в Україні величезний, і досить часто пільгами та компенсаціями користуються ті, кому вони не належать. Та ще й сформована система сприяла процвітанню бюрократії та корупції. Але незабаром усе зміниться: соціальні виплати можна буде оформити через "Дію". За словами голови Мінцифри Михайла Федорова, це буде зручно не лише українцям, оскільки допоможе уникнути довгих черг та довгих спілкувань із чиновниками, а й позитивно позначиться на соціальній сфері загалом.
Створення нового єдиного реєстру допоможе запровадити прозору верифікацію соціальних виплат, тобто ті, хто свого часу оформили їх незаконно, більше не отримуватимуть виплат. Тепер соцвиплати зможуть оформити лише ті громадяни, які справді відповідають усім параметрам, а не купили собі довідки. Щоправда, поки що це питання не сьогодення, а майбутнього.
Субсидії після 15 грудня
У середині грудня у зв'язку із субсидіями виникла інформаційна плутанина, пов'язана з «перетином» дати 15 грудня. Дехто вирішив, що після цієї дати звертатися за субсидією пізно. Це не зовсім так. Справа в тому, що тим, хто оформив субсидію до 15 грудня, вона призначалася з початку опалювального сезону. Якщо заява була подана 15 грудня і пізніше, субсидія призначається з того місяця, в якому людина за нею звернулася.
Покрокову інструкцію для отримання субсидії у своєму Телеграм-каналі опублікував "Нафтогаз".
"Подати заявку на отримання послуги можна у зручний для вас спосіб, - йдеться в повідомленні. – Особисто у територіальних відділах обслуговування громадян ПФУ. Також можна звернутися до уповноваженої посадової особи сільської, селищної чи міської ради або до Центру надання адміністративних послуг. Крім того, онлайн за допомогою єдиного порталу держпослуг «Дія», через веб-портал електронних послуг або мобільний додаток Пенсійного фонду. Звертаємо вашу увагу, що при зверненні за субсидією після 15 грудня вони будуть призначені з місяця подання звернення. Виплата субсидій проводиться на банківські картки або готівкою через "Укрпошту".
Як ми вже писали раніше, з 1 грудня призначатиме і виплачуватиме субсидії Пенсійний фонд, оскільки він має найбільш повну електронну базу громадян. Крім того, таке рішення дозволяє застосувати екстериторіальний принцип, що вже діє при призначенні та виплаті пенсій, - цим алгоритмом користується ПФУ.
При цьому для одержувачів виплат жодних змін не відбудеться, оскільки повноваження та реєстри передаються поетапно, а умови та критерії видачі субсидії не змінилися. Докладно ми писали тут.
До речі, оскільки заява на призначення субсидії через веб-портал ПФУ – це для українців відносно нове завдання, Пенсійний фонд докладно розповів, як це зробити. Для авторизації знадобиться кваліфікований електронний підпис (КЕП).
Отже, потрібно:
- зайти на веб-портал електронних послуг ПФУ,
- авторизуватися в особистому кабінеті за допомогою КЕП,
- в особистому кабінеті у розділі «Комунікації з ПФУ» вибрати опцію «Заява на житлову субсидію чи пільгу»,
- підготувати скановані копії необхідних документів,
- вибрати пункт «Заява про призначення та надання житлової субсидії»,
- заповнити відповідні поля онлайн-форми,
- прикріпити скановані копії документів,
- вибрати опцію «Сформувати заяву» наприкінці онлайн-форми,
- підписати заяву за допомогою цифрового підпису та надіслати документи до ПФУ.
- Як розглядається заява на призначення субсидії, можна стежити в особистому кабінеті у розділі "Мої звернення" - "Статус звернення".
А якщо отримував іншу допомогу?
Ще одне питання, яке хвилює багатьох українців, полягає в тому, чи не позбавлять їх субсидії у разі отримання допомоги, наприклад, від ООН чи Червоного Хреста?
У Пенсійному фонді України заспокоїли всіх: при розрахунку субсидії допомога від міжнародних організацій у сукупному доході сім'ї не враховується.
Також відповідно до постанови Кабміну №632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги», до середньомісячного сукупного доходу не включаються соціальні виплати, зокрема допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам (ВПО) та компенсація витрат на тимчасове розміщення ВПО, які змінили місце проживання в період дії воєнного стану.
Субсидії можна оформити на оплату наступних послуг:
- житлових (з управління багатоквартирним будинком);
- комунальних (щодо постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілення електроенергії, постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, вивезення побутових відходів);
- абонентського обслуговування (зокрема за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг, а також витрат на керування багатоквартирним будинком та витрат на комунальні послуги у такому будинку – абонентська плата з постачання теплової енергії, гарячого водопостачання, централізованого постачання холодної води);
- купівлю зрідженого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
-
Як переселенцям отримати субсидію
Нагадаємо, що наприкінці жовтня українцям роз'яснили, як переселенці можуть одержати субсидію. Виявилося, що це можна зробити навіть за відсутності офіційного договору оренди – достатньо задекларувати місце проживання та подати довідку про статус ВПО.
Водночас для призначення субсидій може знадобитися акт обстеження, що підтверджує фактичне проживання переселенця за конкретною адресою. Також це потрібно для того, щоб уникнути плутанини та переконатися, що за цією адресою не проживають офіційно зареєстровані там люди. Але якщо ВПО отримує субсидії за попереднім місцем проживання, то отримати їх на новому місці не вийде.
До речі
Як переселенцю отримати тимчасове житло
Щоб переселенця внесли до списків для отримання тимчасового житла (не менше 6 квадратних метрів на особу), потрібно зібрати такі документи:
- заяву;
- копії документів, що засвідчують особу та підтверджують громадянство України;
- копію довідки внутрішньо переміщеної особи про взяття на облік у Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та копію таких довідок членів сім'ї (за наявності);
- копії документів, що підтверджують родинні стосунки заявника та всіх членів його сім'ї (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, посвідчення опікуна чи піклувальника тощо);
- копію реєстраційного номера облікової картки платника податків;
- копії документів, що підтверджують підстави пріоритетності у наданні внутрішньо переміщеним особам житлових приміщень із фонду.
- Факт знищення чи пошкодження житла, що призвело до неможливості його використання за призначенням, підтверджується особистою заявою заявника та членів його сім'ї.