Черга завантажених українським зерном, кукурудзою, олією, молочною та іншою сільськогосподарською продукцією фур до пропускного пункту «Ягодин» на Волині розтяглася на 54 км. Це абсолютний рекорд – таких заторів тут ще не бачили. Що ж відбувається?
Товар псується, бензин витрачається
Насправді черги з вантажівок на кордоні з'явилися відразу після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Тоді ще везли на експорт минулорічний урожай. Після закриття морських портів та білоруського кордону західні кордони залишилися єдиними, через які українська сільськогосподарська продукція могла потрапити до Європи. Але тепер до торішнього врожаю, який все ще вивозять, адже обсяги експорту вантажівками зовсім не ті, що кораблями, додався ще й новий.
Якщо ще в липні на тому ж «Ягодині» у черзі на митний контроль стояло 800 – 900 машин, то в перші дні вересня їх кількість збільшилась у три та більше разів – до 2400 – 2600 вантажівок.
- Кількість фур біля кордону збільшилася в кілька разів, - нарікає далекобійник Зіновій, який везе до Польщі кукурудзу з центральних областей. – У липні стояли доба-дві у пікові періоди, коли було по 800 машин, а тепер що – тиждень у кабіні жити?!
До того ж у кабіні жити безкоштовно не виходить – ночі вже холодні, та й дні особливо теплими не назвеш, особливо якщо сидіти без руху. Тому водії включають пічки, щоб зігрітися – витрачається бензин.
- Стоїш на місці, а заправлятися все одно треба, - нарікає Зіновій. – Це ще добре, що кукурудза терпить. А хлопці везуть молочну продукцію – вони ще й холодильники постійно включеними повинні тримати…
Хлопці стоять, зажурившись, і підраховують збитки – поки що тільки на бензин. А якщо ще й товар зіпсується?
- Щодня простою обходиться в кілька сотень євро – бензин, зарплата водіям – все одно робочий день оплачується, а збереження продукції? Є жива органічна продукція, яка під сонцем псується, – кидає один із перевізників Степан. – Тож заробіток тане на очах... Вже давно з рейсу до дружини повернувся б, якби…
На цьому водій замикається і гірко зітхає.
Стоять на варті всієї Європи
Причина багатокілометрових черг – у повільній роботі польської митниці, а саме – фітосанітарного та ветеринарного контролю. Не встигають.
З одного боку, такої кількості машин з олією, зерном, кукурудзою та іншим раніше через західні кордони не вивозили. З іншого боку, українська сторона не раз просила польських колег збільшити кількість працівників та обладнання на митниці, щоб швидше перевіряти товар.
- Раніше там два ветеринари працювали з восьмої ранку і до шостої вечора, а вночі - все, спати, а ти - стій! – лається водій фури Сергій Рожко. – Зараз, дякувати богу, вони працюють цілодобово, але цього все одно мало! Минулої ночі польська сторона не взяла жодної машини. Нуль!
Але лаються – тільки між собою. Особливо поганяти поляків теж не треба – вони « стоять на варті всієї Європи ». Справді, проникне якась бацила до французького йогурту – проблем не оберешся, а винні будуть саме поляки – вони ж пропустили. Далі меж немає. Тож стоять українські водії тихо-мирно, іноді спльовуючи через зуби досаду.
Польські перевізники перекрили трасу
А ось польські перевізники мовчки чекати не збираються. Вони страждають на кордоні не менше за наші, тому влаштували у понеділок, 5 вересня, справжню акцію протесту: перекрили національну трасу біля пункту пропуску «Дорогуськ - Ягодин» - в обидва боки. На виїзд пропускали лише автобуси з пасажирами, вантажівки – по одній на годину. А це майже дорівнює нулю для такого пункту пропуску.
– Ягодин може пропускати по 2000 транспортних засобів на добу, – зазначає «КП в Україні» речник Волинської митниці Валентина Черниш. – Вночі за 12-годинну зміну не взяли жодної машини, перед цим за день – 159. Ми хочемо вийти на рівень хоча б 500.
Поліція не заважає протестувальникам – нікуди їх не квапить. А що, люди мають право на протест...
– Зараз йдуть переговори між польським урядом та протестувальниками, польським та українським урядом, – зазначають на Волинській митниці. – Щось треба вирішувати – черги на «Ягодині» вже стали хронічними…
Польські перевізники пообіцяли стояти добу, але якщо їх вимоги не виконають, погрожують не пускати і далі. Вимог кілька: пропускати порожні машини позачергово, збільшити здібності фітосанітарного та ветеринарного контролю – вони ж теж везуть український товар та зацікавлені у швидкості проходження контролю, та… повернути систему дозволів для українських перевізників. А це означає – викинути їхню частину з польського ринку.
Вимагають скасувати «транспортний безвіз»
Система дозволів на в'їзд до Польщі для перевізників діяла до 29 червня – а з цього дня запровадили « транспортний безвіз » на тлі воєнного стану в Україні. Мовляв, співчуваємо – їздіть нашою територією, скільки потрібно.
– До цього Польща видавала квоти на в'їзд. Квота була низькою, і дозволів було мало, – закурює цигарку ще один водій. – Такі дозволи «Укртрансбезпека» видавала під кожну поїздку кожному водієві на фуру. Їх вистачало буквально до листопада, а після цього збиралися такі самі черги, тільки не перед кордоном, а перед «Укртрансбезпекою», щоб отримати дозволи. Наприкінці кожного року наш уряд їздив просити у польського додаткові квоти. Так у Польщі, кажуть водії, обмежували в'їзд українських транспортних засобів на свою територію, аргументуючи тим, що вони бережуть навколишнє середовище, а наші машини його забруднюють.
І ось тепер польські перевізники страйком хочуть домогтися повернення цих дозволів.
- У такий спосіб вони намагаються регулювати ринок перевезень. Дозволи – це бар'єр на шляху до вільної торгівлі, а якщо є вільна торгівля – там уже працюють правила конкуренції, – зазначають водії. – І з погляду польського перевізника, дозволи також безпосередньо впливають на черги біля кордону – українські водії не поїдуть у рейси, бо не мають дозволів, а отже, більше місця залишиться для польських.
З українського боку зробити щось для вирішення проблеми неможливо – все спирається на швидкість перевірок на польській митниці. Якщо ще 2 вересня 50-кілометрова черга хоч повільно, але рухалася, то вже 6 вересня стоїть наглухо.
Такі черги на кордоні, зрозуміло, зазнають збитків і для українського, і для польського бізнесу. Надія залишається на переговори між урядами двох країн.
ОФІЦІЙНО
– Польська сторона не може вчасно забезпечити необхідну кількість досліджень, щоб гарантувати харчову безпеку для всієї Європи, – пояснює «КП в Україні» причину черг на кордоні речник Волинської митниці Валентина Черниш. - Проблема розпочалася не у вересні, а одразу після початку військових дій – продукції багато, і фітосанітарні та ветеринарні служби Польщі на митниці не справляються. У червні ми домовилися, що «Ягодин» зроблять виключно вантажним, і ми просили польську сторону, щоб вони збільшили кількість співробітників на зміні та забезпечили можливість проводити більше досліджень. Також просили, щоб інші види контролю, крім прикордонного та митного, винесли за межі пункту пропуску. Вони почали працювати в цьому напрямі – вже відкрито спеціальний окремий центр для досліджень, але треба додати обладнання та людей, які б їх робили. А є лише приміщення. На сьогодні єдине, що зробили – ветеринари вже працюють цілодобово. Але цього мало.