Понад 780 тисяч українців уже проголосували у додатку «Дія» та відповіли на запитання, що робити з гербом СРСР на щиті «Батьківщини-матері» у Києві. Запроповано було три рішення: нічого не робити, зняти радянську символіку, замінити її на герб України. 85% з тих, хто проголосували, бажали б бачити замість радянського герба тризуб.
Отже, робіт не уникнути.
Монумент уже досліджували
Київська «Батьківщина-мати» висотою 102 метри – п'ята за висотою статуя у світі та найвища в Україні. Її щит тримається на руці, і зняти такий пристойний шматок сталі - справа високотехнологічна і дуже трудомістка. Хто за це візьметься?
– Ми займаємося експлуатацією об'єктів, а не ймовірними вирішеннями технічних завдань. Ми не проектна і не будівельна організація, – пояснив «КП в Україні» головний інженер музею Другої світової війни, до якого належить і «Батьківщина-мати», Максим Шевчук. - Чи є ризик зняття герба для всього монумента? Гадаю, є. З іншого боку, чи можливо виконати такі роботи? Думаю, так. Потрібно залучити таких «зубрів», як Інститут електрозварювання імені Патона та інститут "Укрстальконструкція". Вони й стояли біля витоків монтажних робіт з монументу у 1979-1981-х роках. І без них як саму роботу, так і проектні рішення, я думаю, виконувати не можна.
Фахівці з "Укрстальконструкції" кілька років тому вже провели дослідження монумента, щоб дізнатися, як поводиться метал, з якого зроблена статуя. А інститут Патона вивчив зварні шви, в тому числі і на лівій руці, що тримає щит.
- Монументу вже понад 40 років. Коли востаннє проводили дослідження, жодних порушень не виявили. Але минуло вже років п'ять-шість, і потрібна нова експертиза, - сказав Максим Шевчук.
Наскільки важко замінити герб?
Автор «Батьківщини-матері» – київський скульптор Василь Бородай. У нього навчався наш сучасник Олег Пінчук, майстер бронзової скульптури та арт-інсталяцій. На його думку, такі складні роботи, як заміна герба, можуть тривати до року.
- Насамперед починати треба з проекту. До цього часу існують науково-дослідні інститути, які проектували цю скульптуру. Вона ж не просто витвір мистецтва – це чимало успішних інженерних рішень у відповідь на поставлені завдання, – каже Олег Пінчук. - Треба знімати щит чи можна на висоті відпиляти герб СРСР? Думаю, щит чіпати не обов'язково. Потрібно розрахувати наш тризуб, щоб він важив стільки ж, як і старий герб.
Все можна змонтувати на землі. Наразі вже є технології 3D, і ми маємо достатню кількість фірм, які могли б виготовити макет цього проекту.
- Для роботи на висоті найбезпечніше використовувати кран. Такі великі є в Україні. У крайньому випадку використати гвинтокрил, – продовжує наш співрозмовник. – Зрізати зварюванням стару частину та нову вставити. Тут потрібно бути дуже обережним, оскільки при нагріванні метал втрачає свою пружність: працювати невеликими кроками, щоб не надто нагрівати поверхню.
А альпіністи-монтажники з висотного монтажу можуть зачистити шви і привести щит у презентабельний вигляд.
- Але робити все треба швидко: мати одразу вже готовий герб України на заміну радянському, щоб конструкція довго не простоювала без звичного для неї навантаження. Можливо, треба ще закріпити руку, яка тримає щит, - вважає Пінчук. - Обов'язково не забути врахувати, що марки сталі за роки змінилися, вони мають різні температури для розширення. Тому потрібна правильна товщина. Раптом виявиться, що тонкі шви будуть менш міцними.
Потрібно враховувати погоду
Новий герб зробити нескладно. Важливо якісно опрацювати художню складову – наш за формою витягнутий. І якщо брати тризуб по межах радянського кола, то він буде значно більшим і помітнішим, що загалом непогано.
- Складно розробити технічну документацію, яка гарантувала б безпеку всієї конструкції. Не дай боже вітром руку розірве. Таке можливо, – продовжує скульптор. – І в жодному разі не монтувати у спеку чи морози. Через перепад температур метал може деформуватися. І якщо герб варити, наприклад, у спеку, то у морози під мінус тридцять його просто порве. Роботи потрібно проводити за комфортних 10-12 градусів.
Метал має властивість як розширюватися, так і стискатися. Недарма металеві мости роблять із невеликими зазорами, щоб при розширенні конструкція не зіграла гармошкою. Метал просто заповнює ці пару сантиметрів, які йому залишили архітектори. Все це слід враховувати під час робіт і з «Батьківщиною-матір'ю».