Ця подія надовго запам'ятається мешканцям курортного селища Карчуна в іспанській Гранаді. Одразу стільки екстрених служб на пляжі вони не бачили ніколи - морські рятувальники, морська служба цивільної гвардії, нацгвардійці, представники цивільного захисту, Червоний Хрест, рятувальники... Але головне - це величезна біла яхта, що небезпечно розгойдується на мілині. Операція з евакуації трьох людей та двох собак, які перебували на борту мегасудна, тривала п'ять годин. Останнього врятованого юрба глядачів вітала оплесками.
Три біди одразу
Як повідомляють іспанські ЗМІ, власник яхти, він же капітан, не став розголошувати свого прізвища. Відомо, що це громадянин Франції у віці, який за європейськими мірками вважається середнім, одружений із українкою. Яхтовим спортом француз захоплюється з 1978-го, у жовтні минулого року сім'я купила прогулянкове судно екстра-класу, яке швартувалося біля пристані Пуерто Банус на узбережжі Коста-дель-Соль.
На початку лютого подружжя прилетіло з Франції до Іспанії, щоб випробувати придбання. Компанію їм склали молодший брат українки та два породисті мастифи. Ймовірно, розкішне трипалубне судно так сподобалося всім, що сім'я вирішила здійснити морський круїз з Іспанії до Італії.
Але доля виявилася лиходійкою. Вранці 7 лютого у відкритому морі яхта зупинилася. Як потім розповідав капітан, засмітилися фільтри, через які дизель попадав у мотор. Батарея електричного двигуна також розрядилася. І, як на гріх, зчинився чималий шторм.
- Я не наважився кинути якір, бо думав, що буде гірше, - розповідав капітан.
Минуло кілька годин, перш ніж яхту, що дрейфувала, прибило до берега Карчуни, де вона сіла на мілину. О 13:13 власник набрав номер рятувальників.
Гвинтокрил не зміг, все вирішила драбина
Не повірите, але разом із усіма можливими службами з муніципалітету Мотріль пригнали ще й гвинтокрил. Але шквалистий вітер зносив крилату машину, і від плану евакуації повітрям довелося відмовитися.
Операцію ускладнювало також те, що сімейство не одразу погодилося залишити яхту. Капітан казав, що на борту знаходяться унікальні і дуже дорогі ліки, яких потребує його хвора на рак дружина. Можливо, йшлося про систему крапельниць, які можна ставити в домашніх умовах.
Шторм не вщухав, хвилі, що хаотично гуляли по мілководдю, погрожували перевернути яхту. Нарешті було знайдено рішення, яке виявилося до геніальності простим. На пляж викликали пожежників із драбиною.
Гідрокостюми вогнеборцям надав Червоний Хрест, який звик брати участь у порятунку нелегальних мігрантів морем. На воду спустили човен. На щастя, серед працівників морської компанії з Мотриля виявився якийсь Рікардо, який добре володіє французькою мовою. Він заспокоїв господаря яхти, що все вирішено і зараз їх зніматимуть.
Безпосередні рятувальні роботи розпочалися о третій годині дня і тривали до шостої години вечора. Спочатку евакуювали частину снастей та обладнання, про що просив господар. Потім настала черга людей... І знову проблема: а собаки? Пройшлося ще забаритися, щоб спорудити спеціальну систему на кшталт лебідки та муфти, в яку можна було помістити тварин. А важили песики аж під 50 кілограмів.
Людину – собаку – людину – собаку – людину
Першим з борту спустили українця – брата господарки судна як наймолодшого члена екіпажу. Потім - одного із мастифів. Згодом настала черга жінки. Четвертим пішов другий мастиф. Останнім яхту покинув капітан, як і наказують морські закони.
На пляжі невдалих мандрівників узяв під опіку Червоний Хрест. Медики обстежили постраждалих і одразу взяли експрес-текст на антиген. На щастя, травм чи коронавірусу не виявилося. Паралельно цивільна гвардія почала встановлення особистостей.
Того ж вечора французько-українську родину доставили до готелю в Мотрилі. Гвардійці взяли яхту під охорону, щоб не допустити мародерів.
Наступного дня українка з братом вилетіли до Франції, щоб продовжити лікування, а капітан… Ну, звичайно, повернувся до Карчуни, щоб дізнатися, що можна зробити з судном. Журналістам, які зібралися, він сказав:
- Я не дуже переймаюся долею яхти. Для мене зараз найголовніше – це моя дружина, яка лікується від раку. Решта не має значення.
Якщо не різати, то надувати
Думаємо, люблячий чоловік не кривив душею, тому що людина з менш міцними нервами вже забилася б в істериці. Становище виявилося гіршим, ніж можна було сподіватися.
Яхта вартістю 450 тисяч євро отримала тріщину. Через розбите штормом вікно вода затопила її до каюти. Про це доповіла місцева влада група інженерів-підводників, які обстежили судно. Якщо раніше був план просто зняти яхту з мілини та транспортувати до порту Мотриля, то тепер першочергове завдання полягало в тому, щоб відкачати 600 літрів дизельного палива. Суто гіпотетично, але існувала загроза екологічної катастрофи. Провінційна Карачуна тим самим приваблює туристів, що славиться кришталево чистим морем.
Коли готувався матеріал, долю яхти ще не було вирішено. Розглядалися три варіанти:
- Буксирувати морем. Щоб повернути судну плавучість, у його нижню частину пропонується помістити і надути через спеціальні зонди 6 великих повітряних куль.
- Перевозити в порт суходолом. Щоб зірвати судно з мілини і поставити на вантажівку, знадобиться кілька великотоннажних кранів.
- Відкачати паливо та розрізати на металобрухт, оскільки наближається новий шторм. Але навіть ця найпростіша операція коштуватиме близько 10 000 євро.