Коли пакети вже платні, а рукавички – ні: як українці вправляються у супермаркетах

10 копійок – гроші невеликі, але багато покупців не збирається їх платити з принципу.

Прядко Денис/УНІАН

Нововведення від 10 грудня викликало в українців не менше роздратування, ніж рахунки за комуналку. З минулої п'ятниці одноразові пакетики у магазинах стали платними – у різних торгових мережах вони продаються від 6 до 12 коп. за штуку. Думки покупців розділилися: поки одні радіють за практично врятовану екологію, інші миритися з новим «свавіллям» не збираються і показують просто чудеса винахідливості.

«Знову пратимемо»

12 копійок - гроші невеликі, хоча, якщо помножити на річне споживання, вийде істотніша сума. Навіть якщо купувати один пакет за день, за рік доведеться викласти 44 грн. І, можливо, тим, хто рахує кожну копійку, це не здається виправданими витратами.

«Знову доведеться кульки прати», - зітхнула бабуся над контейнером із морквою.

Але видно, що насправді вона й сама не вірить у реалістичність цієї ідеї. Кульочки за 12 копійок настільки одноразові, що часто не витримують навіть 5-хвилинну прогулянку від магазину до квартири. Ні про яке прання такого пакета не може бути й мови.

На касі знову побачила цю ж стареньку з морквою. Вона поклала дві моркви у пакет з-під хліба. До речі, саме цей пакет досить зносостійкий - його і випрати можна.

Хоча, звичайно, «прати пакет з-під хліба» - звучить так собі.

Об 11 ранку в магазині взагалі багато пенсіонерів – це їхній час. Багато хто приніс пакети з собою - як одноразові, так і пакувальні, причому не тільки з-під хліба. Наприклад, одна жінка цілком презентабельної зовнішності накладала картоплю в пакет з пухирцями з-під якогось гаджета.

Знову доведеться кульки прати

Деякі набирають кілька видів овочів в один пакет, а розкласти та зважити все окремо – це вже проблема касира. Касири, ясна річ, не в захваті.

Багато хто несе овочі та фрукти на касу взагалі без пакетів. І це далеко не завжди відносно чистий перець або яблука. Касир чи не після кожного покупця чистить стрічку то від землі, то від лушпиння цибулі.

Вдарили рукавичками по беззаконню

Зрозуміло, що чимало людей потрошать домашні пакети з пакетами не від хорошого життя: це їх спосіб економії. Інша справа – численні жартівники, які вигадують, м'яко кажучи, не цілком адекватні способи протистояння торговим мережам, щоб викласти результати своєї «роботи» у соцмережах. Найпопулярніших сьогодні два.

По-перше, дрібні покупки – цукерки, помідори черрі, сухофрукти, невеликі мандарини – почали укладати в одноразові рукавички, які поки що залишаються безкоштовними. В принципі, при великому бажанні запхати в рукавичку можна все, що завгодно - мені траплялися фото навіть із сосисками.

Другий метод полягає в тому, що покупці зважують яблука, картоплю та огірки поштучно та на кожен ліплять свій стікер.

Очевидно, що ні перший, ні другий способи на користь екології не йдуть. І рукавички, і самоклеючі стікери – це той самий пластик, тільки використовується його більше: замість одного пакета – 2-3 рукавички, замість одного стікера – десять.

Звичайно, є надія, що покупці награються та заспокояться. Але, знаючи нашу впертість і винахідливість, у це віриться слабко.

Заради справедливості треба сказати, що частина покупців ще за безкоштовних пакетів ходила в магазин зі спеціальними багаторазовими екомішочками. З чистими овочами та фруктами такі упаковки справляються на ура. А ось з картоплею, буряком, морквою з'являються проблеми: сітчасті сумочки пропускають бруд і пил, в результаті в бруді і кошик, і стрічка біля каси, і власна сумка.

На м'ясо та рибу пропонують носити лоточки

Практично у всіх магазинах у м'ясних та рибних відділах враховують вартість пакетів, хоча теоретично не повинні.

«Все, що змінилося у плані пластикових пакетів, - вони стали платними, - пише аналітик Андрій Блінов. - На тих самих місцях і в колишньому асортименті. Поки що все скорочення поліетиленових відходів у тому, що рибу чи м'ясо вантажать не в два пакети, а в один. Стрічки на касах та сумки тепер у підмоклинах».

Все, що змінилося у плані пластикових пакетів, - вони стали платними

Самі продавці радять обуреним покупцям приходити з лоточками для м'яса та риби (хоча ви уявляєте собі розміри лотка, в який влізе нехай не сьомга, але хоча б оселедець?), але до таких кардинальних «екомір» готові далеко не всі.

Багато хто у своїх міркуваннях доходить до того, щоб взагалі бойкотувати покупку м'яса та риби, які в рукавичку не засунеш і стікер прямо на тушку не наклеїш.

Важко повірити, що весь цей сир-бор через 10-12 копійок. Зрозуміло, що справа все ж таки в принципах, які, якщо вірити соцмережам, багато хто готовий відстоювати навіть голодуванням.

Без альтернативи

Судячи із коментарів у соцмережах, думки українських покупців щодо правильності нововведення розділилися.

Одні роздратовані безглуздістю вжитих заходів: мовляв, виходить так, що безкоштовний пакет дуже шкідливий для навколишнього середовища, але коли він продається за 12 копійок, його шкода зараз же значно «зменшується»? Найрозумніші нагадують, що безкоштовних пакетів ніколи й не було, адже їхня вартість була закладена у вартість товарів. А тепер виходить, що ціни ніхто не знизив, а пакети почали продавати - тобто знову «бариги наживаються на безправних покупцях».

Інші дотримуються позиції, що навіть мінімальна вартість пакету стимулює покупця до більш усвідомленого використання кульків. Люди принаймні перестануть відмотувати рулони пакетів «про всяк випадок» - і це вже перемога.

Але, треба сказати, що ті й інші обурені відсутністю альтернативи. Адже, за задумом законодавців, торгові мережі мали підготуватися і запастися безкоштовними паперовими або біорозкладними пакетами (до речі, останні екологи вважають не меншим злом, ніж звичайні пакети). І супермаркети начебто проти не виступали: була навіть наївна надія, що 10 грудня пройде для покупця непомітно: звичайні пакети просто замінять на «біо».

Але за фактом мережі просто виставили цінники на надтонкі пакети, які буквально розлазяться в руках. Справді, навіщо рітейлу надавати покупцям біопакети безкоштовно? Вони ж гроші коштують! Але що продавці робитимуть навесні, коли з 10 березня пакети й продавати заборонять? Готові пробивати на касі картоплини і цибулини поштучно все життя?

Багато хто навіть із тих, хто згоден поступово відмовлятися від поліетилену, відзначає, що реалізація ідеї, як завжди, виявилася не надто вдалою. Уряд ухопився за модну ідею, не замислюючись, як вона втілюватиметься в життя. Супермаркети «взяли під козирок», зробивши своєю бездіяльністю життя покупця ще трохи незручнішим. Мовляв, український споживач звиклий – він потерпить.

Зрештою, не виключено: справа закінчиться тим, що під магазинами стоятимуть продавці з пакетиками, які купуватимуть усі - і любителі безкоштовних пакетів, і борці за екологію. Тому що похід у магазин не повинен перетворюватися для покупця на нескінченний квест – що і куди покласти і як це донести хоча б до багажника.​