Як книга Стругацьких перетворилася на фільм «Сталкер», який убив своїх творців

50 років тому було закінчено рукопис «Пікніка на узбіччі».

Кадр із фільму «Сталкер», 1979 р.

Кадр із фільму «Сталкер», 1979 р.

50 років тому, у листопаді 1971 року, брати Стругацькі завершили роботу над своєю найкращою книгою – «Пікнік на узбіччі», з якої потім вийшов один із найвидатніших вітчизняних фільмів – «Сталкер».

Відьмин холодець і комарячий плеш

20 лютого 1970 року брати Аркадій та Борис Стругацькі прибули до Будинку творчості письменників у Комаровому. І відразу почали обговорювати сюжети майбутніх романів. Один із них – як записав у своєму щоденнику Борис Натанович – виглядав так: «Мавпа та консервна банка. Через 30 років після відвідування прибульців, залишки мотлоху, кинутого ними, - предмет полювання та пошуків, досліджень та нещасть».

Вони не можуть змінити нас, але вони проникають у тіла наших дітей і змінюють їх за своїм образом і подобою

Через рік та дев'ять місяців, 3 листопада, вони поставили в романі останню крапку. Він отримав назву «Пікнік на узбіччі» – тому що один із героїв порівнює відвідування Землі інопланетянами саме з пікніком. Прилетіли, всю ніч бенкетували, потім знялися з місця та поїхали.

А звірі, що всю ніч спостерігали їхню гулянку, виходять і з жахом починають обнюхувати розкидане по галявині сміття. Тільки звірі у цій системі – якраз ми, хомо сапієнси. Ми не можемо зрозуміти, для чого потрібні десятки артефактів, які розкидані інопланетянами у шести Зонах відвідування, - як мавпа ніколи в житті не зрозуміє, для чого потрібна консервна банка.

Але на ці артефакти полюють спеціальні люди - сталкери. Їх досліджують вчені, купують їх колекціонери. А навколо Зон починають творитися незрозумілі, моторошні речі. І лише через багато років після відвідування одного персонажа роману осінить льодяна здогад: це був не пікнік, це було вторгнення, повільне завоювання Землі. Просто інопланетяни не поспішали. Навіщо їм бойові машини, як у Уеллса у «Війні світів», коли артефакти, залишені ними, плавно перетворюють людей на зовсім інших істот? «Вони не можуть змінити нас, але вони проникають у тіла наших дітей і змінюють їх за своїм образом і подобою».

Вище я назвав «Пікнік...» найкращим романом Стругацьких. Це, звичайно, оцінне судження і предмет суперечок: комусь більше подобається «Важко бути богом», комусь – «Казка про трійку», а комусь і зовсім « Населений острів ». Але в жодному з цих романів фантазія братів не працювала на таких скажених оборотах. «Ведьмин студень», який перетворює все, чого торкається, на самого себе - тобто в гидку масу. «Комарячий батіг» - місце з неймовірно високою гравітацією, яке запросто може притиснути до землі і розплющити вертоліт, що пролітає над ним. «М'ясорубка» - ще одна ділянка в Зоні, до якої краще не наближатися: вона миттєво перетворює сталкерів на фарш. І до самої смерті, звичайно, більшість читачів «Пікніка...» не забудуть слабкий сухий тріск сріблястого павутинки, до якого випадково увійшов у Зоні радянський учений Кирило.

«Герої лаються, б'ються і бухають»

У першому варіанті книги не було згадки про сталкери: герої називалися спочатку старателями, а потім трапперами. А слово «сталкер» Борис Стругацький зрештою придумав, згадавши старий роман Редьярда Кіплінга «Сталки та компанія» - мова в ньому йшла про хуліганістих хлопчиків із британської школи-інтернату. Причому ім'я Stalky, як і іменник stalker («переслідувач, ловець»), насправді вимовляється з довгим «про» - «стоки». Але братам, незважаючи на гарне знання англійської, це навіть не спало на думку.

"Пікнік..." без особливих проблем був опублікований в журналі "Аврора". Але, на жаль, це була єдина його публікація у СРСР аж до 80-х. До письменників висували цілі переліки абсурдних претензій: наприклад, герої постійно лаються («гад», «сволота», «стерв'ятник»), б'ються і бухають. У видавництві Стругацьким написали листа на 18 сторінках: «Ваша книга призначена для молоді та підлітків, для комсомольців, які бачать у радянській літературі підручник моральності, путівник життя». Натомість у січні 1973 року роман прочитав Андрій Тарковський. І записав у щоденнику: «Можна було б зробити хвацький сценарій». Але він і не міг подумати, що замість жвавого фантастичного трилера з «Пікніка...» вийде філософська драма, найважчий для нього фільм, на зйомках якого все буде суцільним нещастям.

Ваша книга призначена для молоді та підлітків, для комсомольців, які бачать у радянській літературі підручник моральності, путівник по життю

Сценарій "Сталкера" (він, до речі, спочатку називався "Золота куля", а потім "Машина бажань") писався в страшних стражданнях. Борис Стругацький потім згадував: «Робота перетворювалася на нескінченні, виснажливі, що призводять іноді до безсилого розпачу дискусії, під час яких режисер, мучившись, намагався пояснити, що ж йому потрібно від письменників…

Андрій Тарковський був із нами жорсткий, безкомпромісний і диявольськи непоступливий». У результаті Стругацькі написали вісім чи дев'ять варіантів сценарію. Останній – вже практично у стані чистої істерики. Але саме цей варіант, у якому герой Олександра Кайдановського перетворився майже на юродивого, Тарковського несподівано задовольнив.

І якби це було єдиним лихом! Місто Ісфара в Таджикистані, де збиралися знімати «Сталкера», було зруйноване землетрусом якраз напередодні зйомок. Виробництво перенесли до Естонії, у район із гранично несприятливою екологічною обстановкою. Зйомки були жахом. Коли потрібне було листя на деревах, несподівано випадав сніг (у червні!). Багато хто в групі сильно пив. Потім Тарковський страшенно посварився з оператором Георгієм Рербергом, який працював на першій версії, і вся плівка вирушила до корзини. Зйомки зайняли багато місяців, а перевитрата бюджету склала величезну суму в триста тисяч рублів.

Звичайно, до фільму потім викотили масу претензій - таких же ідіотських, які висували до книги. Невипадково після «Сталкера» Тарковський поїхав на Захід, щоб більше не мати справи з радянським кінематографічним начальством.

Це класичний приклад «проклятого фільму» - але водночас одна з найцікавіших картин історії вітчизняного кінематографа; коли вона, подолавши безліч перепон, дісталася Канського кінофестивалю, режисера негайно оголосили генієм. Так само висловилися і Стругацькі, що вибачили Андрію Арсеновичу всі муки.

Ось тільки до чудового фантастичного роману його видатний фільм відношення майже не має – на екрані від книги залишилися ріжки та ніжки.

А В ЦЕЙ ЧАС

Прокляття картини: члени знімальної групи вмирали один за одним

Багато творців «Сталкера» померли протягом короткого періоду після зйомок. Актор Анатолій Солоніцин - від раку легенів за два роки після прем'єри. Тарковський – теж від раку легень через шість років. Актор Микола Гринько – від лейкемії через дев'ять. Потім померли монтажер Людмила Фейгінова (загинула в пожежі, і разом з нею - чернові матеріали фільму), співавтор сценарію письменник Аркадій Стругацький та Рерберг (в обох був рак печінки), актор Олександр Кайдановський (інфаркт), дружина Тарковського Лариса (вона була втор - Рак). І є теорія, що саме отруйні хімікати, що скидалися естонським заводом у річку, поряд з якою йшли зйомки, спричинили таку кількість онкологічних захворювань.


ДО РЕЧІ

Екранізації на Заході

Це не єдина екранізація "Пікніка...". Кажуть, 1977-го чеські телевізійники зняли за його мотивами міні-серіал «Візит із космосу» - але після прем'єри цензори вирішили його знищити. А 2016-го в США намагався зняти серіал Алан Тейлор, який поставив багато епізодів «Ігри престолів» та «Тора-2». Редріка Шухарта в нього грав Метью Гуд. Але справа не пішла далі за пілотну серію.