На вихідні в Україну прийшло чергове судно з американським вугіллям. Це другий корабель із анонсованих Володимиром Зеленським семи суден класу «Панамакс», які законтрактував ДТЕК Ріната Ахметова. Незважаючи на ці поставки, вугілля на українських станціях все одно залишається менше, ніж потрібно. Для генерації електрики додатково доводиться спалювати газ, якого в наших сховищах і так впритул. «КП в Україні» розбиралася, які перспективи української енергетики цієї зими.
Виручає імпорт із Білорусі
Ситуація із запасами вугілля на українських ТЕС залишається критичною. За даними українського Міненерго, на всіх ТЕС, крім Криворізької, станом на 6 грудня фактичні запаси палива були нижчими від мінімальних. Іншими словами, ТЕС працюють фактично без запасів - все вугілля, що надходить до них, відразу йде в топку.
Поліпшити ситуацію мають постачання зі США. У неділю друге із семи суден «Панамакс» привезло зі США до України 66 тисяч тонн вугілля для ТЕС. Усього заплановано 7 суднових партій з вугіллям із США та Колумбії. Тож найближчими днями партія поповнить запаси українських ТЕС та дозволить забезпечити стабільність української енергосистеми у пікові періоди.
При цьому в компанії ДТЕК, яка й уклала договори з міжнародними постачальниками про імпорт, очікують, що у грудні в Україну прибудуть ще три суднові партії з вугіллям. Останні два кораблі прибудуть у січні. Сумарний обсяг постачання на листопад-січень становить близько 470 тис. тонн.
Але навіть цього обсягу для проходження зимового періоду дуже мало. Наразі через брак вугілля щодня простоюють 20 блоків ТЕС, а в деякі дні буває, що у простій відправляють до 23 блоків.
Поки що нас рятує імпорт із Білорусі. Наприклад, за даними оператора "Укренерго", у понеділок 6 грудня ми імпортували з Білорусі близько 600 МВт електроенергії. Минулого тижня, 29 листопада, імпорт електроенергії збільшувався до 900 МВт.
При цьому зараз працюють 14 із 15 блоків атомних електростанцій. Тобто енергосистема функціонує якщо не на межі своїх можливостей, то близько до неї.
Основна проблема для теплової генерації – це відсутність доступного вугілля на зовнішніх ринках. Через океан вугілля везуть не від хорошого життя. Ми купували паливо у Росії, але останнім часом там обмежили постачання. А спроби наростити імпорт вугілля із Казахстану провалилися. Росія заблокувала транзит, пославшись на ремонтні роботи на залізниці.
Вся надія на постачання палива із Польщі, але там купити великі обсягі не виходить. Щодо вугілля зі США, то постачання морем займає мінімум місяць, і якщо укласти контракти сьогодні, кораблі прийдуть тільки після Нового року.
Дефіцит вугілля цього року оцінюється у 2-2,5 млн. тонн. ДТЕК законтрактував близько 500 тисяч тонн у США та ще близько 600 тисяч тонн вугілля обіцяє привезти до кінця березня. Тобто близько половини дефіциту мають перекрити. Але щонайменше 1 млн тонн потрібно чимось заміняти. У принципі, якщо імпорт із Білорусі буде стабільним, а всі 14 реакторів АЕС зможуть відпрацювати до весни без аварій, то віялових відключень вдасться уникнути. Але, як ми вже зазначили вище, запасу міцності енергосистеми залишається небагато. І у разі будь-якого форс-мажору можуть розпочатися віялові відключення.
Ми вже писали про те, як підготувати свою квартиру чи будинок до відсутності електрики.
До речі, у такій ситуації абсолютно незрозуміло, чому влада починає говорити про те, що українцям треба відмовлятися від газу та переходити на електроопалення. Адже у разі аварії в електромережі люди не лише залишаться без світла, а й без тепла.
Газ: запаси тануть
Ще одна проблема, яка виникла через дефіцит вугілля - це швидша витрата газу з ПСГ. Цього року через високі ціни на європейських біржах його туди закачали рівно для проходження опалювального сезону. Але потім було ухвалено рішення про переведення деяких блоків ТЕЦ із вугілля на газ. І витрати пального збільшилися ще більше. Плюс рання та холодна осінь.
– Зниження запасів газу з ПСГ має кілька причин, – пояснює енергетичний експерт Юрій Корольчук. - Перша причина – «Нафтогаз» мало закачав газу у ПСГ. І хоча у ПСГ до середини жовтня було 18,7 млрд кубів, але вже на початок грудня трохи більше 16 млрд кубів. Також з'явилися незаплановані споживачі газу – ТЕЦ. Вони почали спалювати газ для електроенергії. Було б дивно, якби запаси за таких умов зростали, а не зменшувалися.
Крім того, за словами експерта, у зменшенні запасів газу винні саме народ та холодна осінь.
– Так, саме звичайні побутові споживачі, – продовжує Корольчук. - Цієї осені люди включили опалення ще у вересні. Звичайно, це сталося не в будинках з центральним опаленням, а там, де є автономні системи, і в приватних будинках. І погода восени виявилася зовсім не осінньою. Бабиного літа взагалі не було. Словом, весь жовтень та листопад активно палили газ – грілися.
Якби газ був дорогим, як у Європі, то його б економили
За його словами, якщо порівнювати з минулим роком, то у вересні та жовтні середня температура знизилася на 5 градусів. Тому закономірно, що споживання газу зросло орієнтовно на 30%.
- У жовтні населення спожило 760 млн куб. м, – каже експерт. – Рівно рік тому у жовтні 2020 року споживання було на 40% менше – 500 млн кубів. Взагалі практика показує, що кожен градус зниження температури тягне за собою зростання споживання газу на 40-60 млн куб. м. Якби газ був дорогим, як у Європі, то його економили б, але за нинішніх тарифів люди вважають за краще бути в теплі. Тому зростає споживання палива.
Які є варіанти
Чи вистачить нам газу до кінця зими? Це питання цікавить усіх без винятку споживачів.
Якщо зима буде теплою, то запасів палива має вистачити. Україна долала опалювальний сезон і з меншими запасами. Але сподіватися на це таки не варто.
Якщо зима буде холодною або Росія суттєво скоротить транзит газу у першому кварталі наступного року, то можуть виникнути проблеми. Пам'ятаєте, як кілька років тому через морози, що різко вдарили, у березні населення просили «прикрутити» газові пальники? Справа в тому, що коли у сховищах залишається менше 10 млрд кубометрів газу, швидкість його вилучення з ПСГ зменшується. Тому різкі стрибки споживання найскладніше компенсувати саме ближче до кінця зими.
У «Нафтогазі» заспокоюють і кажуть, що навіть якщо паливо закінчуватиметься, його просто докуплять в ЄС. Гроші для цього нібито є. Крім того, як кажуть експерти, в уряді розроблено план оптимізації енергопостачання на випадок затяжних холодів. Під словом оптимізація мають на увазі відключення від постачання палива підприємствам, які не обслуговують критичну інфраструктуру. Населення відключення не повинні стосуватися.