Через падіння купівельної активності сезон розпродажів цього року розтягнувся на півтора місяці. Тим не менш, справжні шанувальники розпродажів чекають саме на «чорну п'ятницю», розраховуючи на максимальні знижки.
Що українські покупці думають про « чорну п'ятницю »? Як багато українців запланували великі покупки на 26 листопада? Скільки ми витратимо цього року і що купуватимемо? Як скористатися знижками і при цьому не збільшити кількість мотлоху у своїй шафі? Відповіді на ці та інші питання –у сьогоднішньому матеріалі «КП в Україні».
Інтерес знижується, але…
Часи, коли шопоголіки всього світу перебували на «низькому старті» в очікуванні «часу Ч», залишилися в минулому. Аналітики компанії Picodi провели дослідження та з'ясували: інтерес до розпродажів Black Friday знижується по всьому світу. У 2020 рокці, коли «чорна п'ятниця» вперше пройшла в умовах пандемії, кількість запитів, пов'язаних із Чорною п'ятницею, зменшилася на 37%. (Докладніше див. «До речі»)
Українці ж, згідно з результатами дослідження, ставляться до розпродажів Black Friday скоріше позитивно, аніж негативно. Майже половина впевнена, що цього дня можна зробити покупки на дуже вигідних умовах, і не сумніваються, що «чорна п'ятниця» є найкращим розпродажем року, а для кожного третього Black Friday – це чудова можливість придбати дорогі товари з дійсно гарною знижкою.
Цього року про свою участь у розпродажах 26 листопада заявили дві третини опитаних. 4% не планують нічого купувати, а 30% поки що не визначилися.
У середньому український покупець до Чорної п'ятниці-2021 витратить 3700 грн.
Головне – поставити собі правильні питання
Цілком очікувано, що основним фактором, що схиляє споживача на користь покупок під час розпродажу Black Friday, є знижка на бажаний товар. Ось і під час опитування Picodi про це заявили 46% респондентів. При цьому кожен третій опитаний підкреслив, що більш висока знижка могла б послужити ще більшою мотивацією, а кожному п'ятому припав би до душі додатковий кешбек.
Психолог та НЛП-практик Інна Алексєєнко звертає увагу: первинною має бути конкретна річ, а не розпродаж. Тобто одна справа, якщо ви хотіли купити якийсь товар, і розпродаж дав вам можливість отримати знижку. І зовсім інша, якщо ви приймаєте рішення щодо покупки тільки на тій підставі, що в сезон розпродажів треба купити хоч щось.
Щоб уникнути зайвих витрат і непотрібних речей у будинку, психолог пропонує перед покупкою поставити собі кілька питань. Наприклад, таких.
- Яке добре почуття я відчуваю, коли купую цю річ? (Назвати можна будь-яке почуття, крім радості.)
- Чи готова заплатити за цю річ більше, ніж вона коштує?
- Чи готова я використати цю річ відразу (якщо, звичайно, це не літня сукня в зимові морози)?
- Чи хотітиму я так само цю річ через тиждень?
- Чи я не намагаюся цією покупкою перекрити переживання через ситуацію, яку теоретично можу, але не хочу вирішити?
- Чи згодна з тим, що ця річ коштує 10 (20, 30) годин моєї роботи?
- Чи згодна я з тим, що один «вигул» цієї речі коштуватиме мені 50 (100, 200) грн?
- Чи не є ця річ клоном десятка таких, що висять у моїй шафі?
- Чи захочеться мені прямо з порога бігти приміряти нову річ із уже наявними в моєму гардеробі?
- Що буде, якщо я не куплю цю річ?
- У шопоголіків кількість покупок корелюється з обсягом власної шафи, і порожнє місце в шафі сприймається мало не як втрачена вигода, - вважає Інна Алексєєнко. - Чим щільніше забита шафа, тим спокійніше шопоголіку. Порада тут проста: розірвати шаблон, спочатку залишивши вільними кілька полиць і вішалок. Це працює як декларування незалежності від шопінгу.
Психолог радить ставити собі більше питань про конкретну річ та її призначення у вашому житті, намагатися зрозуміти, чого більшого ви хочете, коли збираєтеся купити конкретну річ, і чи справді покупка допоможе вам це отримати.
А ще треба вчитися брати на себе відповідальність.
– Взяти відповідальність за купівлю однієї сукні вартістю 50 доларів простіше, ніж за купівлю сукні вартістю 500 доларів, – пояснює експерт свою думку. - У результаті людині простіше часто витрачати по 50 доларів, не відчуваючи провини за те, що сукня може не стати в нагоді зовсім, ніж один раз викласти велику суму. Але там, де відповідальність, не варто шукати простоти. Виховати в собі цю якість означає зробити великий крок уперед, у тому числі і до грошей.
В ТЕМУ
«Має подобатися річ, а не цінник»
Дослідження, проведене раніше, показало, що часто українці взагалі не користуються речами, купленими на розпродажі. До числа непотрібних покупок, які вирушають у сміття або роками припадають пилом на полицях, увійшли одяг і взуття, книги, косметика і парфумерія, продукти та спідня білизна.
Як же зрозуміти, що річ не перетвориться на мотлох відразу після придбання? Інна Алексєєнко називає кілька видів покупок, про які ви точно не пошкодуєте.
- По-перше, це речі, необхідні людині для професійного розвитку та особистісного зростання. Але тут головне – не надто захоплюватися та не запасатися, як за часів дефіциту. Тому що "це мені потрібно для справи" може виявитися дуже зручною позицією, щоб виправдати будь-які покупки.
– По-друге, це речі «на пробу» – нові напрямки у спорті, їжі, одязі, інтер'єрі. Все це дає класні емоції, але щоб все це не перетворилося на мотлох, купуйте тільки те, що вам дуже-дуже подобається. Важливо: мусить подобатися річ, а не цінник.
- По-третє, це речі на зміну тим, що вийшли з ладу. За словами психолога, це найменш емоційна категорія, тому саме такі покупки найчастіше відкладаються. Але тут важливо розуміти, що свою порцію радості ви отримаєте не від покупки, а від використання речі.
- По-четверте, це "уніформа" - тобто улюблене поєднання речей в образі. Багато хто лає себе за постійне повернення до «уніформи», постійно намагаючись вийти за рамки і купити щось зовсім незвичне. Але можна експериментувати і в рамках «уніформи», змінюючи кольори, силуети та аксесуари.
- По-п'яте, це речі, які ви тепер можете собі дозволити. Відчуття «підняття планки» дуже ресурсне, головне, щоб залежність від знижок не трансформувалася у залежність від брендів.
ДО РЕЧІ
Про свою участь у розпродажах Black Friday минулого року розповіли шестеро із десяти опитаних українців. Згідно з опитуванням Picodi, пік інтересу до «чорної п'ятниці» в Україні припав на 2018 рік, відповідно, зниження інтересу було зафіксовано у 2019-му. Понад чверть українських респондентів звернули увагу на маніпуляції з цінами, коли перед початком знижок вартість тихо підвищується, а згодом голосно знижується, причому не факт, що до колишнього рівня. Кожен п'ятий опитаний вважає, що у «чорну п'ятницю» магазини роблять знижки лише на нецікавий або залежалий товар, а 17% упевнені, що розмір знижок у Black Friday не відрізняється від інших розпродажів.
Судячи з результатів опитування, рік тому українці не купували з різних причин: 24% не хотіли нічого купувати, 13% поскаржилися на непривабливі знижки, а 9% — на відсутність цікавих товарів зі знижкою.
На зниження інтересу до розпродажів вплинула пандемія: потенційні покупці перебували в нестабільній фінансовій ситуації (21%) і уникали скупчення людей (7%). А понад чверть українців за всіма повсякденними проблемами взагалі забули про «чорну п'ятницю».