Якщо запитати продавців, які бувають покупці, то велика ймовірність почути дуже просту відповідь: добрі та погані. Я навіть якось мем такий бачила: хороший покупець «хапає та біжить», поганий покупець – «стоїть та репетує». Маркетологи підходять до питання глибше і виділяють чи не дюжину різних типів залежно від критеріїв прийняття рішення про купівлю та психологічні особливості особистості - від «спостерігачів», які зайшли «просто подивитися», до покупців «бадді», яким незручно піти без покупки.
Але напередодні «чорної п'ятниці» цікаво розглянути, як різняться покупці залежно від їхнього ставлення до розпродажів. Чим ми наразі і займемося.
Тип 1: шопоголік
Була в мене подруга, яка жила від розпродажу до розпродажу. У неї навіть прізвисько було - "кофтинка". Як ви здогадуєтеся, «кофтинок» - тобто усіляких майок, футболок, блузок, сорочок, регланів, худі, пуловерів і т.д. - у неї було неміряно. Але завжди мало. Вона купувала їх мішками (благо фінанси дозволяли), а потім такими ж мішками роздаровувала всім довкола.
Мою подругу дуже любили всі продавці торгових центрів, а її телефон буквально розривався від дзвінків про надходження нової колекції чи розпродаж. Дивлячись на неї, ставало очевидно: ось він – найбажаніший тип покупця для будь-якого продавця! Завжди все витратить до останньої копійки, всім задоволена (навіть якщо під час примірки вдома все не підійшло) і обов'язково прийде ще! А «чорна п'ятниця» для неї – це завжди залізний привід «купити хоч щось».
До речі, раніше ми писали про те, що часто покупці не користуються речами, купленими на розпродажу. До покупок, що відправляються на смітник або роками припадають пилом на полицях, належать одяг та взуття, книги, косметика та парфумерія, продукти і спідня білизна.
Порада «КП»:
Забудьте про принцип «треба купити хоч щось». Вам може геть нічого не сподобатись у ТЦ – і це нормально. Якщо знаєте, що не зможете зупинитись, візьміть із собою обмежену суму грошей, а банківську карту залиште вдома.
Тип 2: імпульсний
- Це якась карма, - бідкається подруга. - Всі ці розпродажі - точно не моє! Довго шукала сумку певного бренду, знайшла, замовила з 20-процентною знижкою. І того ж дня, коли я її сплатила на пошті, магазин оголосив 50-процентну знижку! Та ще й виставив сумку мого улюбленого пудрового кольору. Або ще: замовила у подарунок подрузі картину за номерами. Ледь встигла сплатити – вискакує реклама: на іншому сайті такі картини на 200 грн дешевші! Ну не покупки, а суцільний стрес!
Можна було б назвати такого споживача невдачливим, але ми назвемо його імпульсивним. Імпульсивний покупець швидко знаходить, швидко приймає рішення та швидко оплачує. Але... Як тільки гроші пішли, тут же починає шкодувати про це, розуміючи, що поквапився і цілком міг би зробити кращий вибір.
Порада «КП»:
Порада очевидна – не поспішати. Якщо ви йдете до офлайн-магазину, візьміть паузу, випийте каву, подумайте. Якщо йдеться про покупку в онлайн, встановіть для себе правило не купувати товар доти, доки не порівняєте пропозиції щонайменше у трьох магазинах.
Тип 3: "економіст"
Цей тип покупців чекає на розпродаж цілий рік, планує, що він купить зі знижкою, шукає найнижчу ціну на товар і рішення про купівлю приймає виходячи саме з цього показника. Звинуватити таку людину у відсутності логіки важко: якщо розпродаж – значить, має бути дешево! Щоправда, проблема в тому, що якість найдешевшого товару найчастіше залишає бажати кращого, і це справедливо як для туфель, так і для пральної машини.
Наші знайомі, керуючись виключно ціною, торік купили тостер. Він згорів другого ж дня. Віднесли до магазину, їм його поміняли на новий – цей того ж дня не ввімкнувся. Вони принесли в магазин і його, і тут продавець сам порадив їм вибрати «щось пристойніше».
Порада «КП»:
Слово «економіст» у назві цього типу недарма взято в лапки, бо часто саме заощадити і не вдається. «Скупий платить двічі» – це саме про любителів всього найдешевшого. Але одна справа – якщо йдеться про дрібниці, інша справа – про серйозну для вашого гаманця покупку. Тож перед тим як натиснути кнопку «купити», як мінімум ознайомтеся з відгуками про товар та виробника.
Тип 4: профі
Профі шукає найвигідніший товар у співвідношенні «ціна - якість». Знаю людей, які діють саме за цим принципом і навіть складають великі таблиці, куди заносять усі характеристики обраних товарів для порівняння. А зробивши вибір, виписують ціни та чекають знижки та розпродажі.
До речі, цей підхід виправдовує себе: жодного разу не чула, щоб такий «просунутий шукач» у результаті був незадоволений покупкою.
Порада «КП»:
Серйозний підхід забирає багато часу і сил, тому навряд чи його варто застосовувати до всіх покупок без розбору.
Тип 5: недовірливий
Даремно ми щороку пишемо, як нас обманюють на розпродажах? Ні, недарма! Зусиллями експертів та ЗМІ сформувалася величезна група людей, які точно знають: розпродаж – це підлий обман, а за будь-якою знижкою криється заздалегідь накручена ціна. І жодні аргументи щодо того, що навіть у нашому непростому світі трапляються цілком реальні розпродажі, на таких людей не діють.
Моя приятелька у своїй недовірі пішла дуже далеко, запевняючи, що на розпродажах реалізується суцільний брак та неліквід.
"Ага, я ж говорила!" - переможно кричить вона, виявивши нитку, що стирчить зі шва.
І моя приятелька далеко не одна така: як показало недавнє дослідження компанії Picodi, з недовірою до розпродажів ставиться понад чверть українських покупців.
Порада «КП»:
Не будемо сперечатися: часто продавці й справді користуються ажіотажем, сподіваючись, що поспіхом покупець не зверне уваги на приховані дефекти, тож уважність тут і справді не завадить. Але це зовсім не привід бачити підступ у кожній акційній речі.
Тип 6: «без зайвих питань»
Цей тип покупців ніби і пам'ятає про те, що наразі сезон розпродажів, але діє як у нормальних умовах. Тобто особливо не звертає уваги на ціну, не сумнівається, довго не вибирає, а купує тому, що товар йому потрібен тут і зараз. Є розпродаж – добре, немає розпродажу – також нічого страшного. Як правило, для такого покупця важлива не ціна, а швидкість та зручність доставки, тому розпродажний ажіотаж для нього скоріше мінус, аніж плюс.
Порада «КП»:
Людина, яка точно знає, чого хоче, порад не потребує, але ж рекомендація ознайомитися з цінами конкурентів і почитати відгуки перед покупкою є актуальною для всіх.
Тип 7: байдужий
Ці люди взагалі жодним чином не реагують на розпродаж і, мабуть, є повною протилежністю першого типу – шопоголіка. Якщо шопоголіку потрібно все, то байдужому - нічого.
Більше того, багато хто з них, незважаючи на інформацію «з кожної праски», примудряється взагалі забути про сезон знижок. Наприклад, як показало дослідження Picodi, минулого року 26% українських покупців так і не згадали про «чорну п'ятницю» – знайшлися справи важливіші.
Порада «КП»:
Незважаючи на все сказане вище, шопінг може бути досить приємною подією, а по-справжньому вдала покупка піднімає настрій і навіть знімає стрес. Можна порадувати себе обновкою, можна придбати подарунки рідним та близьким – адже різдвяно-новорічні свята вже не за горами. Словом, дійте, адже у наш стресовий час не варто нехтувати жодними насолодами!