Деймон та Аффлек не тільки знялися в історичній сазі Рідлі Скотта, а й написали до неї сценарій. Історія дружби, а потім ворожнечі двох французьких лицарів (Мет Деймон і Адам Драйвер) заснована на реальних подіях і, що незвичайно для цього жанру, має як центральний персонаж жінку. Дружина персонажа Деймона у виконанні Джоді Комер («Вбиваючи Єву») внутрішньо не згодна з поширеною на той час думкою, що жінка - лише предмет меблів, що належить чоловікові. Підтримує її у цій думці сценарист та актор
Бен Аффлек:
- Я фемініст, бо вірю в рівність між чоловіком та жінкою. Що очевидно. Звичайно, це не означає, що я вважаю себе вправі виступати з лекціями про те, що означає бути жінкою, – це було б смішно! Але я ідентифікую себе з героїнею «Останньої дуелі» - це дивовижна, видатна особистість: вона стоїть перед серйозним викликом і знаходить у собі моральні сили та сміливість заперечувати норми свого часу, наполягати на своїх правах, на справедливому до себе ставленні, чим піддає себе великому. ризику. Це дуже зворушливо та дуже героїчно!
Метт Деймон:
– Все, про що ми розповідаємо, відбувалося насправді. Але ми спробували подивитися ширше на всю систему, в якій жінка постійно піддається приниженню та аб'юзу. Буквально від її народження.
«Ми любимо і цінуємо один одного»
- Ви нерозлучні вже стільки років. Що вас так міцно пов'язує?
Бен Аффлек:
- Ми любимо та цінуємо один одного! У нас справжні дружні стосунки: як і для всіх людей, дружба для акторів – одна з найважливіших речей у житті. Радість роботи над цим фільмом полягала в тому, що ми були разом із Меттом та разом із людьми, яких не просто поважаємо, а й любимо. Коли таке відбувається – це чисте щастя. І це все видно у нашій картині!
Метт Деймон:
- Як сценарист, я йшов з майданчика з чудовим почуттям: важко уявити собі кращих артистів на ті ролі, які ми написали, ніж Адам Драйвер та Джоді Комер. Це унікальне почуття знайоме нам по роботі з Робіном Вільямсом та іншими акторами над фільмом «Розумниця Уїлл Хантінг», також зняте за нашим сценарієм з Беном. Всі ці актори роблять краще ті репліки, які ти для них написав!
- Ви не знімалися разом, здається, із фільму «Догма». В чому причина?
Метт Деймон:
- Майже 25 років тому я знявся у фільмі «Благодійник» Френсіса Форда Копполи – це був приголомшливий досвід, досі один із найважливіших у моєму житті. Наприкінці роботи я йому подякував і сказав, що сподіваюся, коли-небудь ми ще зробимо щось разом. Коппола подивився на мене і дуже чесно сказав: "Я теж на це сподіваюся!" Тоді я і зрозумів, що навіть такі видатні особи змушені враховувати обставини, що приходять, - ви можете об'єднатися на чомусь, що здається правильним, але заздалегідь запланувати це неможливо.
З Беном ми обидва інтуїтивно відчули, що «Остання дуель» – саме та історія, яку ми можемо написати та зіграти разом. Тому що в більшості випадків історії, які нам пропонували, не сприяли спільній роботі. Хоча ми завжди знаходилися на периферії професійного життя одне одного. Як друзі ми разом уже 40 років! І коли Бен ставить фільм як режисер, я завжди читаю сценарій, дивлюся знятий матеріал, говорю з ним про все це - загалом, залучений до його творчого процесу. Але можливість справді попрацювати разом представилася нам лише зараз.
- Як змінився ваш творчий процес з часів «Розумниці Вілла Хантінга»?
Бен Аффлек:
– Процес став іншим, бо ми стали іншими. Нині у нас, напевно, сто фільмів на двох. Метт знімався у найкращих працюючих зараз режисерів, та й мені теж гріх скаржитися. Ну і потім на цій картині у нас був третій співавтор, Ніколь Холофсінер, яка тримала нас у їжакових рукавицях, вимагаючи, щоб у кожного персонажа були залізні психологічні мотивування – це теж було дуже корисно!
«Візьме ніж і відчекрижить собі волосся»
– Наскільки важко було писати історичний сценарій? Адже ви такого ще не робили.
Бен Аффлек:
- Так, це було досить лякаюче. Ми хотіли, щоб він був якомога автентичнішим. Але для цього персонажі повинні були говорити не тільки французькою мовою, але середньовічною французькою мовою, яку не розуміють навіть сучасні французи. Тому нам потрібно було знайти якийсь компроміс – зробити так, щоб фільм виглядав реалістично, але водночас був доступний сучасній аудиторії. Це дуже непросто, але нам допомогла книга Еріка Джагера, яка лягла в основу сценарію. Багато ми взяли звідти, і це реальні тексти того часу. Але іноді доводилося просто бити себе по руках - мова персонажів була надто сучасною, навіть містила у собі скорочення, чого, звичайно, не могло бути.
– Ваші персонажі носять у фільмі, м'яко кажучи, дивні зачіски. Ви одразу на них погодилися?
Бен Аффлек:
– Рідлі Скотт – дуже скрупульозний і візуально мислячий режисер. Наприклад, можна сказати, що в зачісці мого персонажа до певної міри втілена ідея монархії, та й його скандинавське походження теж. Крім того, Рідлі хотів, щоб мій герой був чимось схожим на Макса фон Сюдова у ролях, які він грав у 1960-ті роки.
Метт Деймон:
- А мій персонаж – хлопець, який не вилазить із війни.
Війна - це все, що йому подобається, все, що він хоче займатися. Такий не буде довго паритися щодо зачіски, просто візьме ніж та відчекрижить собі волосся з боків. Так він, власне, ходить.
Бен Аффлек:
- Взагалі, коли працюєш із таким потужним режисером, як Рідлі Скотт, твоя справа як актора – просто його слухати. Що ми робили.
5 найкращих фільмів Бена Аффлека
- Розумниця Вілл Хантінг» (1997)
- "Армагеддон" (1998)
- "Перл-Харбор" (2001)
- «Операція
- «Арго» (2013)
- «Зникла» (2014)
5 кращих фільмів Метта Деймона
- "Порятунок рядового Райана" (1998)
- «Таланливий містер Ріплі» (1999)
- «11 друзів Оушена» (2001)
- «Перевага Борна» (2004)
- «Марсіанін» (2015)
Метт Деймон народився 8 жовтня 1970 року в Кембриджі, штат Массачусетс, у сім'ї податкового інспектора та професора коледжу. Батьки розлучилися, коли Метту було 2 роки. Навчався в Гарварді, але віддав перевагу кінематографічній науковій кар'єрі. Дебютував у кіно у 18 років у фільмі «Містична піца», де вимовляв одну фразу, щось на зразок «їсти подано». У 1997 році разом з Беном Аффлеком написав сценарій фільму «Розумниця Уїлл Хантінг», за який друзі були удостоєні «Оскара».
Бен Аффлек народився 15 серпня 1972 року в Каліфорнії, але виріс у Кембриджі, штат Массачусетс. З дитинства хотів стати актором, знімався у рекламі та на ТБ. Тоді ж познайомився з Меттом Деймоном – разом вони брали уроки акторської майстерності. Крім "Оскара" за сценарій фільму "Розумниця Уїлл Хантінг", має "Оскар" за поставлений і спродюсований ним фільм "Операція "Арго".
Героєм світської хроніки Аффлек, названий журналом People найсексуальнішим чоловіком з тих, що нині живуть, став завдяки своєму роману з Дженніфер Лопес. Був також одружений із актрисою Дженніфер Гарнер.