Чергові зміни до Правил дорожнього руху України набудуть чинності з 1 листопада, тож водіям варто приготуватися. У ПДР з'являться нові дорожні знаки та нова розмітка доріг, тому всім учасникам дорожнього руху треба бути ще уважнішими.
Так, у нас з'являться знаки та покажчики, які інформують про мінімальну та максимальну швидкість на різних смугах руху, про діагональні пішохідні переходи, початок і кінець платної дороги, про місця для зарядки електромобілів, про острівці безпеки тощо. З'явиться і нова розмітка для позначення засобу для уповільнення руху (у народі - «лежачий поліцейський»), виділених місць паркування вздовж доріг та для позначення наближення до кільцевої розв'язки. Нову розмітку нанесуть і перед виходами з території шкіл, а також для позначення місця концентрації ДТП тощо. До того ж на дорогах, окрім звичної білої, синьої і жовтої розмітки, з'явиться і жовто-червона.
Як зазначив перший заступник начальника Патрульної поліції України Олексій Білошицький, зміни до Правил дорожнього руху обумовлені необхідністю їх приведення у відповідність до національних стандартів України, які розроблені з урахуванням вимог міжнародної Конвенції про дорожні знаки та сигнали.
Перехід по діагоналі дозволено
Подивимося, що змінилося і як. Оскільки особливу увагу в нових Правилах дорожнього руху буде приділено руху велосипедистів, то в правилах з'явилося нове визначення велосипедної доріжки, а також нові терміни – «велосипедна смуга» (на проїжджій частині) та «велосипедний переїзд» (перетин велосипедистами проїзної частини).
Уточнили, що пішохідний перехід - це не лише ділянка проїжджої частини або інженерна споруда для руху пішоходів через дорогу, а й ділянка острівця безпеки чи розділової смуги на проїжджій частині.
Згадуваних у правилах «сліпих пішоходів» коректно перейменували на «осіб з порушенням зору».
Перемалювали дорожній знак, що означає тунель. Тепер намальований тунель виглядає більшим.
До аварійно-небезпечних ділянок віднесли ті, що розташовані біля гірськолижних трас або трас інших зимових видів спорту. До речі, з'явився новий знак «Місце (ділянка) концентрації дорожньо-транспортних пригод».
Ще один новий знак – «Рух зазначених транспортних засобів заборонено».
А у поясненні знаку «Доріжка для велосипедистів» дописали, що по ній дозволяється рух із пішохідною швидкістю особам, які рухаються на колісних кріслах. І якщо немає тротуару чи пішохідної доріжки, то можуть рухатися і пішоходи.
Може бути і поєднана доріжка для пішоходів та велосипедистів. Про неї повідомить ще один новий знак. Як і про суміщену дорогу для легкових автомобілів та велосипедистів - окремий приписуючий знак.
Особлива увага водіїв – новому знаку «Діагональний пішохідний перехід», який з'явиться на регульованих перехрестях, де дозволено перехід по діагоналі. І «нагадувачці» - знаку «Загальні обмеження швидкості та термін застосування денних ходових вогнів (ближнього світла фар)», який нагадає про обов'язкове включення ближнього світла поза населеними пунктами.
У тунелях з'являться знаки, що вказують на початок і кінець тунелю, на місце розташування аварійних виходів з нього. А біля АЗС – знаки, де колір символів, на них зображених, відповідатиме видам палива на цій станції: чорний – бензин та дизпаливо, блакитний – газ. Плюс з'явиться знак, що вказує, де найближча шиномонтажка.
У способах постановки транспортного засобу на стоянку прописали кути, під якими необхідно паркуватися, - 30, 45 або 60 градусів. Хто і яким транспортиром вимірюватиме кут - не написано, як і те, чи будуть накладені штрафи на водія, що збився на градус-другий.
Про всі інші зміни в Правилах дорожнього руху можна дізнатися тут. А заразом і порівняти, як було і як стало.
І одразу ДТП!
Правозахисник, експерт з питань законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв нововведення у ПДР критикує, і небезпідставно. Він вважає, що зміни вносяться без розуміння суті правил та їхнього внутрішнього взаємозв'язку.
- ПДР - це дуже тонкий документ, де кожна кома має величезне значення. Не можна просто взяти та вписати туди, що буде нова розмітка доріг. Це становище одразу ж спричинить зміни в інших пунктах ПДР, які теж треба узгоджувати один з одним, - стверджує експерт. - Приклад: ось у правил дорожнього руху з'явилося поняття «велосипедний переїзд», коли велодоріжка перетинає проїжджу частину. І в правилах з'явився пункт, згідно з яким велосипедний переїзд може поєднуватися з пішохідним переходом. Але це дуже небезпечна ситуація! Уявіть собі водія, який наближається до пішохідного переходу і зобов'язаний дати дорогу пішоходу на переході, тут все зрозуміло. Але як має поводитися водій там, де з пішохідним переходом поєднано велодоріжку? У правилах не йдеться, чи має водій поступатися дорогою такому велосипедисту. Тепер питання щодо велосипедиста: він має у руках пересувати велосипед на цьому велосипедному переїзді? Чи може його переїжджати, оскільки це таки «переїзд»? Уявіть: велосипед на швидкості, яка набагато більша за швидкість пішохода, виїжджає на проїжджу частину. Оскільки у нас у таких місцях зазвичай дуже обмежений огляд, водій не бачить пішохода, якому він повинен поступитися дорогою, але він бачить велосипедиста, який раптово з'являється перед очима… Одразу ДТП з дуже важкими наслідками!
За словами Володимира Караваєва, в ПДР необхідно було прописати, що велосипедистові, перш ніж виїжджати на велосипедний переїзд, потрібно переконатися у відсутності автомобілів, які наближаються. Та й водіям це зобов'язання також треба було прописати. Інакше кожен учасник дорожнього руху почне сам вирішувати, що йому робити, і тоді лиха на дорозі точно не оминути.
Ані слова про електросамокати
За останні два роки зміни до Правил дорожнього руху України вносяться вже вдев'яте (!). Водії банально не встигають звикнути до нововведень та починають потрапляти на штрафи.
- Щоразу, коли приймається якась зміна в ПДР, я завжди ставлю одне й те саме питання: яким чином це вплине на безпеку дорожнього руху? Відповідь завжди одна - жодним чином. Тоді незрозуміло, навіщо ми це робимо, – зазначає правозахисник.
До речі, у нових змінах у ПДР немає жодного слова про електросамокати, які стали реальною проблемою наших міст, набагато більшою проблемою, аніж велосипедисти. Але, схоже, виявилося важливіше перемалювати знаки, ніж реально потурбуватися про статистику аварій за участю електросамокатів і кількістю жертв цих ДТП.
– Правила дорожнього руху – це не закон, а підзаконний акт. І це неправильно. Ще у 2013 році ми розробили абсолютно нову редакцію «Закону України про дорожній рух», який, зокрема, включав би і ПДР. Це є нормальна практика. У Європі все, що стосується доріг, зосереджено в одному документі. А у нас повне розбалансування законодавства у сфері дорожнього руху, у нас чимало документів, будь-хто може вносити виправлення до ПДР, як Міністерство інфраструктури, яке запропонувало нинішні зміни. При цьому у нас немає органу, який прогнозував би наслідки цих змін, - каже Караваєв. – Раніше за все, що відбувається на дорозі, відповідала Державна автомобільна інспекція. Після того як її розформували, функції взяла на себе Патрульна поліція. Але це не є пріоритетом її роботи, безпека на дорозі – лише одна із сфер її діяльності, поліцейські фізично не в змозі простежити за 170 000 км наших доріг, – наголошує Володимир Караваєв.
Напевно, будь-який український водій може навести кілька прикладів того, як розміщені поруч дорожні знаки суперечать один одному чи здоровому глузду, або як дорожня розмітка змушує йти на порушення правил дорожнього руху, бо інакше ніяк не виходить… Схоже, Правила дорожнього руху потребують більш серйозного вдосконалення, основна мета якого незмінна - безпека на дорозі.