Телеведучі політичного ток-шоу «Зворотній відлік» на телеканалі UA: Перший ( «Суспільне») звинуватили Офіс президента в шантажі і тиску на свободу слова. Мирослава Барчук та її співведучий Павло Казарін заявили про те, що представники Офісу президента в ультимативній формі нав'язують для ток-шоу учасників - народних депутатів від фракції «Слуга народу» і визначають «чорний список» депутатів, з ким «слуги» не хочуть опинитися в одній студії.
В ОП звинувачення заперечують.
Тим часом «КП в Україні» відповіла на кілька ключових питань про політичні ток-шоу.
Питання 1. Участь в політичному ток-шоу можна купити?
- Можна. Але якщо, наприклад, в 2005-2008 роках придбання «квитків» на політичне ток-шоу мало масовий характер, то на сьогоднішній день це, напевно, практично поодинокі випадки. Що цілком зрозуміло. Тоді було менше телеканалів і всього лише одне-два політичних ток-шоу на тиждень, зараз же таких шоу з десяток. Не забуваємо і про щоденні численні політичні марафони на новинних телеканалах. Загалом, є де розвернутися, - говорить на правах анонімності людина, яка більше 25 років займається політичним піаром.
За його словами, рекордна сума, яку йому довелося передати за участь політика в дуже популярному ток-шоу, дорівнювала 60 тисячам доларів.
- Це був 2006 рiк. Народний депутат, який претендує на посаду міністра, захотів виступати в ток-шоу біля центрального мікрофона. І виступати за «своєю» темою, яка була на той момент, по-перше, не в топі, а, по-друге, дуже вузькопрофільною. Вдалося домовитися за 60 тисяч доларів. За ці гроші політик отримав приблизно 15 хвилин біля центрального мікрофону і ще стільки ж протягом програми, відповідаючи на питання ведучого і репліки, опонуючи гостям студії, - розповідає наш співрозмовник. - Середній же цінник для гостя в студії з правом 10-15-хвилинного монологу був близько 10-20 тисяч доларів, «експертів» (політики, які мали значно менше можливостей для реплік і заяв) можна було провести від 2 тисяч доларів.
Всі такі розрахунки йдуть «в чорну», тобто не оплачуються через рекламний відділ телеканалу. І не доходять до власника каналу. Частина коштів осідає в кишенях вищого менеджменту телеканалу, частина дістається ведучому, ще частина - витрачається на технічні нужди з організації ток-шоу.
Питання 2. Участь депутатів у ток-шоу потрібно узгоджувати з пресслужбою/керівниками партії/Офісу президента?
- Найчастіше політиків на ток-шоу запрошують дійсно через пресслужбу фракції/партії. Озвучується тематика програми, питається, кого б ви могли «виписати». Пресслужба політсили пропонує спікерів і контролює, щоб ці спікери дійшли в студію, озвучили потрібні для партії меседжі. Так було і при «помаранчевих», і при «біло-блакитних», і «фронтовиків», і «зелених», - розповідає прессекретар, яка працює з народними депутатами IV-VIII скликань. - Харизматичні політики отримували запрошення для участі в ток-шоу безпосередньо або через особистого прессекретаря. Але все одно потрібно було повідомити пресслужбу партії. Розв'язані руки були тільки у позафракційних депутатів, і то...
Помічниця парламентарія уточнює: зазвичай в кожній парламентській політичній силі є людина, яка курує напрямок ток-шоу. Вона повинна бути 24/7 на телефонному зв'язку з випускаючим, гостьовими редакторами ток-шоу, мати довірчі або хоча б «рівні» відносини з ведучим ток-шоу.
Така людина є (була) і в Офісі президента, і не важливо, хто є президентом - Віктор Янукович, Петро Порошенко або Володимир Зеленський. Алгоритм роботи зберігся.
Питання 3. Чи важлива близькість до власника телеканалу?
Практично за всіма українськими телеканалами стоять так звані олігархи. Їх партійна приналежність (або просто симпатія), бізнес-інтереси суттєво впливають на політику телеканалу: теми, які піднімаються в студії, ракурси їх освітлення, прізвища спікерів - завсідників новинних блоків і політичних ток-шоу. Тому не варто дивуватися, чому на телеканалі, який належить Петру Порошенку, солістами народні депутати від «Європейської солідарності», а на «1 + 1» - «Слуга народу» і «За майбутнє» і т.д.
- Якщо олігарх вкладається в політика чи партію, то він надає йому медіапідтримку. Таких політиків найчастіше запрошують до студії телеканалу для участі не тільки в політичних ток-шоу, але і включеннях в новинному блоці. І не важливо, це активний політик (народний депутат, міністр) або «збитий льотчик» (парламентарій попередніх скликань ВРУ, експрем'єр або ексміністр. - Авт.). В очах олігарха ця людина лише «говорюча голова», місія якої формувати певну громадську думку, впливати на електоральні настрої, - кажуть політтехнологи.
Питання 4. На ТБ люблять скривджених і тих, що провинилися?
Хороший скандал підвищує рейтинги телепрограм, ток-шоу. Глядачі люблять «соковиті» викриття, жваві суперечки і бійки. Саме з цієї причини телеканали чи не в чергу стають, щоб запросити до себе в ефір вигнаного з провладної партії депутата, відправленого у відставку спікера/міністра/іншого високопоставленого чиновника або політика, що потрапив в гучний корупційний/кримінальний/моральний скандал.
- Пік інтересу телеканалів до політіків- «ізгоїв» триває від тижня до двох. Розрахунок на те, що емоції від відставки/виключення з фракції не охололи, і політик почне діставати брудну білизну соратників і партійних босів, - пояснює гостьовий редактор новинного телеканалу.
Питання 5. Гостей потрібно узгоджувати і з ведучим?
Частково це правда. Телеведучий ток-шоу наперед знає, хто у нього буде в студії. Нерідко і сам дзвонить, запрошує політика. Іноді може забракувати участь того чи іншого депутата, але далеко не завжди.
- Якщо ми говоримо про «Свободу Савіка Шустера», то, за моїми спостереженнями, він вникає в усі процеси створення ток-шоу, може почистити список гостей. Така ж манера і у Наталії Влащенко (ток-шоу «Народ проти»). А ось можливості Наталії Мосейчук більш обмежені - їй доводиться працювати з тими, кого запросили. Іноді їй складно впоратися з емоціями, коли слово бере гість, до якого вона відчуває особисту неприязнь, - вважають наші співрозмовники.
СКАЗАНО!
«Якщо говорити про програму« Зворотній відлік », то за останні 6 місяців наші спікери брали в ній участь 14 раз. Для порівняння: в програмі «Свобода слова» на телеканалі ICTV, яка теж виходить по понеділках, за такий же відрізок часу наші спікери були присутні 13 разів.
Єдине, на чому можуть наполягати наші представники, щоб в студії була хоча б мінімальна збалансованість і компетентність обговорення... Некоректно говорити про бюджет без єдиного незалежного експерта з бюджетних питань. Або обговорювати плани парламенту, коли відсутні представники кількох фракцій або груп. Говорити про таку некоректність не означає керувати редакцією, - заявила речник фракції «Слуга народу» Юлія Палійчук.
ДО РЕЧІ
Топ політичних ток-шоу країни
понеділок
- «Свобода слова» на телеканалі ICTV
- «Зворотній відлік» на телеканалі «Суспільне»
середа
- Ток-шоу №1 на телеканалі «Україна 24»
четвер
- «Право на владу» на телеканалі «1 + 1»
- «Народ проти» на телеканалі «Україна 24»
п'ятниця
- «Свобода Савіка Шустера» на телеканалі «Україна»