Нобелівку з економіки присудили за аналіз причинно-наслідкових зв'язків

Лауреатами у 2021 році стали троє вчених.

twitter.com/NobelPrize

Лауреатами Нобелівської премії з економіки-2021 стали одразу троє дослідників. Канадсько-американський економіст Девід Кард був удостоєний нагороди «за емпіричний внесок в економіку праці», а Джошуа Ангріст і Гвідо Імбенс - «за їх методологічний внесок в аналіз причинно-наслідкових зв'язків». Кард отримає половину премії в розмірі 10 мільйонів шведських крон, а двоє інших вчених поділять залишок.

"Надали нам нове розуміння ринку праці і показали, які висновки про причину і наслідок можна зробити з природних експериментів. Їх підхід поширився на інші області і зробив революцію в емпіричних дослідженнях", - сказано в публікації прес-служби Нобелівського комітету.

Як імміграція впливає на рівень оплати й зайнятості? Як подальша освіта впливає на майбутній дохід? Ми не знаємо, що б сталося, якби імміграції стало менше або якби конкретна людина не продовжила навчання. Однак лауреати цього року показали, що на ці та подібні питання можна відповісти за допомогою природних експериментів. Ключовим моментом є використання ситуацій, в яких випадкові події або зміни політики призводять до того, що до груп людей ставляться по-різному, це нагадує клінічні випробування в медицині.

Використовуючи експерименти, Девід Кард проаналізував вплив мінімальної заробітної плати, імміграції та освіти на ринок праці. Результати показали, серед іншого, що підвищення мінімальної заробітної плати не обов'язково призводить до скорочення числа робочих місць. Тому доходи людей, що народилися в країні, можуть виграти від нової імміграції, тоді як люди, що іммігрували раніше , ризикують постраждати.

Продовження терміну обов'язкової освіти на рік для однієї групи учнів (але не для іншої) не вплине на всіх в цій групі однаково. Деякі студенти все одно продовжили б навчання, і цінність освіти для них часто не є репрезентативною для всієї групи. Чи можна взагалі зробити якісь висновки про вплив додаткового року в школі? В середині 1990-х років Джошуа Ангріст і Гвідо Імбенс вирішили цю методологічну проблему, продемонструвавши, які точні висновки про причину і наслідок можна зробити завдяки природним експериментам. Їх дослідження істотно поліпшили здатність відповідати на ключові причинно-наслідкові питання, що принесло велику користь суспільству.