З 8 жовтня у Верховної Ради новий керівник. Головою парламенту народні депутати обрали Руслана Стефанчука, який до цього більше двох років був першим віцеспікером.
Новий спікер парламенту - особистість яскрава. Він пройшов шлях від кавеенщика до вченого і політика.
Стефанчук - один з тих депутатів, які мають у своїй парламентській скарбничці чимало поданих законопроектів. Згідно з інформацією на офіційному сайті Верховної Ради Руслан Стефанчук є автором/співавтором 70 законодавчих ініціатив.
Кримінальна відповідальність за неперсональное голосування
У перші дні депутатства вніс на розгляд парламенту законопроект про введення кримінальної відповідальності за неперсональне голосування. Такі діяння передбачають покарання у вигляді штрафу від трьох до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів (51-85 тисяч гривень). Досудове розслідування таких кримінальних правопорушень повинні здійснювати слідчі органів Державного бюро розслідувань.
Закон був оперативно прийнятий і підписаний президентом Володимиром Зеленським.
Десовєтизація законодавства
Стефанчук був головним ініціатором законопроекту про десовєтизацію українського законодавства. Документ вже прийнятий в першому читанні. Він передбачає скасування законів (понад 1000), які після набуття Україною незалежності не використовуються, але мають статус діючих.
«В Україні існує значний масив законодавства СРСР і Української РСР, застосування яких не відповідає рівню суспільного життя, принаймні тим реаліям, за якими живе сучасне суспільство... Красномовно це ілюструє діючий Житловий кодекс від 1983 року, в преамбулі якого досі височить підсумок перемоги Великої Жовтневої соціалістичної революції і ленінські ідеї побудови комуністичного суспільства, зокрема обраний курс Радянської держави на реалізацію Компартією програми житлового будівництва », - сказано в пояснювальній записці до законопроекту.
Скасувати переведення стрілок
Новий спікер Верховної Ради є активним ініціатором законопроекту про обчислення часу в країні. Пропонує сезонно не крутити стрілки годинника, а залишитися жити в «зимовому» часі.
- 95% території України перебуває в межах часового поясу - UTC + 2 Тільки Луганська, частково Донецька і Харківська області, а також незначна частина Закарпатської області знаходяться в інших часових поясах. Часова різниця між ними становить 68 хвилин. До того ж після анексії Криму Російська Федерація відразу ж прийняла рішення і встановила на тимчасово окупованих територіях московський час. Тому ввести на всій території України єдиний час - геополітичне завдання, - пояснював Стефанчук.
Законопроект прийнятий поки тільки в першому читанні. У законопроекті до другого читання передбачено, що органи місцевого самоврядування в разі потреби можуть рекомендувати час початку робочого дня для підприємств, установ і організацій всіх форм власності на відповідній території.
Народовладдя на місцях
У послужному законодавчому списку Руслана Стефанчука і законопроект про місцеві референдуми.
- Місцевий референдум - це, по суті, правовий механізм вирішення спірних питань, конфліктних ситуацій на рівні територіальних громад. Якщо такого механізму немає, то люди змушені застосовувати інші форми вираження своєї позиції, зокрема - вдаватися до протестних рухів, мітингів, демонстрацій і т.д. Завдяки місцевим референдумам конфліктні питання можуть вирішуватися громадою іншим конструктивним способом, - пояснював в березні цього року актуальність своєї законодавчої ініціативи Руслан Стефанчук.
Депутат пропонує, щоб на місцевому референдумі жителі ОТГ могли проголосувати за висловлення недовіри місцевій раді і (або) сільському, селищному, міському голові. А щоб мер достроково пішов у відставку, необхідно, щоб за таке рішення проголосували 50% + 1 виборець, які взяли участь в референдумі.
Народу хочуть надати право голосувати за втрату сили нормативно-правових актів органу місцевого самоврядування або окремого його положення. По суті, українці зможуть ініціювати, наприклад, скасування перейменування конкретних вулиць в рідній ОТГ, надання земельних ділянок певним особам, а також переглядати питання зарплати і т.д. Предметом місцевого референдуму може стати затвердження програми розвитку територіальної громади або змін до неї, а також «інші питання місцевого значення, віднесене Конституцією і законами України до відання територіальної громади, її органів і посадових осіб».
А ось питання тарифів і оподаткування на місцевий референдум виносити категорично не можна. У законопроекті сказано, що в один день можна провести референдум тільки з одного питання. Допускається і можливість електронного голосування.
Збільшення виплат при народженні дитини
Руслан Стефанчук є співавтором законопроекту про збільшення грошової допомоги від держави при народженні дитини. У поданому ним та іншими парламентарями законопроекті сказано, що при народженні першої дитини сім'ї отримують 50 тисяч гривень, другої - 100 тисяч гривень, третьої і наступних - 150 тисяч гривень.
«Якщо в 2013 році допомога на першу дитину складала 30 960 грн ($3870), на другу дитину - 61 920 грн ($7740), на третю і кожну наступну - 123 840 грн ($15 480), то з 2014 по 2021-й ця сума не змінювалася в національній валюті і становила 41 280 грн. Поступово перетворилися з $2612 за курсом 2014 го в мізерні $1490 за поточним курсом незалежно від черговості народження дитини. Саме з 2013 року почала спостерігатися стійка тенденція до зменшення народжуваності. При відсутності змін ця негативна тенденція триватиме і тільки набиратиме обертів, які будуть мати катастрофічні наслідки для майбутнього існування українського народу », - сказано в пояснювальній записці до законопроекту.
Іменні стипендії для відмінників ЗНО
Парламентарій в грудні минулого року виступив з ідеєю заснувати іменну премію Верховної Ради для учасників зовнішнього незалежного оцінювання, які отримали найвищий бал (200). Стефанчук пропонував щорічно вручати таку стипендію в розмірі одного прожиткового мінімуму 500 відмінникам.
Але в лютому 2021 року депутат відкликав законопроект.
Чіткі вимоги до законів
У липні 2021 року Руслан Стефанчук вніс на розгляд парламенту законопроект про правотворчість. За словами політика, в документі пропонується системний підхід до вдосконалення правотворчості.
- Закріплюється єдиний понятійно-категорійний апарат, що є своєрідною «азбукою правотворчості». Крім цього, ми викладаємо сучасні принципи правотворчості. Зокрема, закріплюється принцип правової визначеності, принцип пропорційності та інші. Також ми визначаємо стадії правотворчості; єдині вимоги до структури нормативно-правових актів та нормопроектування. До того ж в тексті законопроекту ми передбачили обов'язковість проведення публічних консультацій перед реєстрацією всіх нормативно-правових актів, - пояснив Руслан Стефанчук.
Важливість законопроекту полягає ще і в тому, що він пропонує механізми, покликані стимулювати до уникнення помилок при нормопроектуванні, розробці стандартів, а також вдосконалення правової системи.
Легалізація вогнепальної зброї
Руслан Стефанчук є співавтором законопроекту про право на цивільну вогнепальну зброю.
«Вогнепальна зброя є найефективнішим засобом реалізації громадянами конституційного права на самозахист. Переважна більшість розвинених країн світу (з усталеною демократією) забезпечили таке право своїм громадянам, що сприяло зменшенню кількості насильницьких злочинів проти особистості та корисливо-насильницьких злочинів проти власності. Досвід країн пострадянського простору - Балтії, Грузії і Молдови - доводить, що забезпечення громадянам права на самозахист за допомогою цивільної вогнепальної зброї протягом року з моменту прийняття відповідних законів знижує абсолютну кількість зазначених злочинів на 40-60%, позитивно впливає на структуру і динаміку злочинності в країні », - сказано в пояснювальній записці до законопроекту.
Народні депутати пропонують встановити п'ять категорій цивільної вогнепальної зброї: автоматичну вогнепальну зброю; гладкоствольну короткоствольну вогнепальну зброю; короткоствольну вогнепальну зброю; довгоствольну вогнепальну гладкоствольну зброю; довгоствольну вогнепальну нарізну і комбіновану вогнепальну зброю.
Для контролю, хто володіє зброєю, пропонують створити Єдиний державний реєстр вогнепальної зброї. Його власником буде МВС. Без внесення до реєстру володіти і користуватися зброєю буде заборонено. Право на володіння зброєю можуть отримати дієздатні громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають на території країни. Посвідчення власника зброї буде видаватися в перший раз на три роки, а кожен наступний раз - на п'ять років.
Даний законопроект навіть ще не включено до порядку денного сесії Верховної Ради.
Запобіжники для скасування рішень Верховної Ради
На сьогоднішній день законодавство дозволяє будь-якому народному депутату оскаржити підсумки будь-якого голосування і вимагати його скасування, якщо воно приймалося з порушеннями регламенту. У липні цього року Руслан Стефанчук запропонував посилити процедуру подачі проектів постанов про скасування голосування за закон (кадрові рішення). Він вважає, що такі ініціативи повинні потрапляти до порядку денного ВРУ, якщо під ними підписалися не менше 45 депутатів, які представляють половину депутатських фракцій і груп.
Навіщо таке робити? Щоб... «упередити зловживання парламентськими процедурами». Стефанчук проаналізував, що майже за 10 років жодного разу постанова про скасування рішення Верховної Ради про прийняття закону в цілому, постанови або іншого акта ВРУ в цілому не набрала необхідної кількості голосів і не була прийнята. Тільки за 2 роки роботи Верховної Ради поточного скликання було подано 120 таких проектів постанов, але жоден з них не заручився підтримкою депутатського корпусу.
Боротьба з кандидатами-двійниками
Прізвище Руслана Стефанчука значиться в переліку народних депутатів - авторів законопроекту «Про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо запобігання використанню маніпулятивних технологій з метою введення виборців в оману». Документ вводить обов'язок вносити до виборчого бюлетеня на президентських, парламентських і місцевих виборах інформацію про зміну кандидатом на протязі останніх 5 років прізвища та/або імені та по батькові. У бюлетені в такому випадку повинні відображатися всі попередні прізвища, імена, по батькові та дати їх зміни.
Такі нововведення повинні поставити хрест на такій популярній маніпулятивній виборчій технології, як реєстрація кандидатів з однаковими ПІБ. Суть технології така: в окрузі є кандидат-фаворит, але, щоб розмити його результат, реєструється один або кілька кандидатів з такими самими прізвищем, ім'ям і навіть по батькові.
Нові правила для Конституційного суду
У квітні цього року Верховна Рада в першому читанні прийняла законопроект співавторства Руслана Стефанчука про конституційну процедуру. Він передбачає вдосконалення процедури діяльності Конституційного суду.
«Запропонований законопроект приводиться у відповідність із зазначеною у статті 155 Конституції України вимогою порядок здійснення судом своїх повноважень під час розгляду справ конституційної юрисдикції, підстави і порядок звернення до нього, процедуру розгляду ним справ, винесення і виконання рішень, надання висновків», - сказано в пояснювальній записці до законопроекту.