Отримати гроші, не виїжджаючи з Донецька і Луганська. Нові правила для пенсіонерів

Відповідаємо на найважливіші питання.

facebook.com/proliskamission

Уряд розробив процедуру верифікації та ідентифікації людей без відвідування установ ПФУ. «КП" в Україні» підготувала відповіді на 10 найактуальніших запитань.

1. Для чого розроблена віддалена ідентифікація пенсіонерів-переселенців?

- До початку пандемії коронавірусу і введення карантинних обмежень переселенці були зобов'язані кожні 60 днів підтверджувати свій статус. У першу чергу через те, що органи влади не мають доступу до даних на непідконтрольних територіях і не знають, скільки людина там живе, скільки померло або виїхало. І, відповідно, не знають точно, скільком людям потрібно виплачувати гроші, а кому - припинити, наприклад, з причини смерті. Тому пенсіонери кожні два місяці їхали через лінію розмежування і пред'являли себе, мовляв, ось я, живий, і ось документи, що засвідчують особу. Процес виплат в такому разі не переривався.

Наразі:

Тому і була розроблена процедура онлайн-ідентифікації. Після закінчення карантину особиста присутність одержувача пенсій та виплат у відповідних структурах (банк, Пенсійний фонд тощо) стане знову обов'язковою.

2. А коли закінчиться карантин?

- На сьогоднішній день карантин подовжено до 31 грудня 2021 року. Чи буде він подовжений надалі? Можливо. Стежимо за рішеннями уряду.

3. Будь-який одержувач пенсій та соціальних виплат в Україні може підтвердити свою особу через інтернет, щоб нікуди не їхати?

- Не будь-хто. А тільки той, у кого є біометричний документ: український внутрішній паспорт нового зразка (ID-карта, в простолюдді - «айдішка») або закордонний паспорт з чіпом. Ті, у кого старі паспорти-книжечки, скористатися віддаленою ідентифікацією не зможуть.

4. Що необхідно мати під рукою, аби пройти ідентифікацію онлайн?

- Смартфон та інтернет. Кнопковий телефон, на жаль, не підійде.

5. Подальші кроки?

- Завантажте на смартфон додаток «Дiя». Авторизуйтесь у додатку (для цього у вас має бути електронний цифровий підпис, найпростіший спосіб його отримати - через систему Bank-ID). Далі: в меню знаходимо опцію «Дiя.Пiдпіс», натискаємо «Створити», підтверджуємо особистість через перевірку за фото (доведеться покрутити головою за вказівками програми). Закріплюємо 5-значним придуманим кодом - все, «Дiя.Пiдпіс» готова.

Потім за його допомогою потрібно буде авторизуватися у особистому кабінеті на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України, і це буде рівнозначно фізичній ідентифікації.

6. А якщо у мене вже є доступ до особистого кабінету на порталі ПФУ? Я не зможу пройти ідентифікацію?

- Ні. Ідентифікуються тільки користувачі, які зайшли на портал за допомогою «Дiя.Пiдпіс». Нюанс у тому, що «Дiя» підтягує інформацію з бази даних міграційної служби, яка займається формуванням реєстру переселенців. Тільки ці дані підтверджують особистість пенсіонера-переселенця на порталі Пенсійного фонду.

7. Що буде з грошима на пенсійній картці, якщо людина не зможе ані приїхати для фізичної ідентифікації, ані пройти онлайн-ідентифікацію? Не у всіх пенсіонерів є смартфони, не всі вони розбираються в інтернеті й в додатках, не у всіх є онуки, здатні підказати...

- Звичайно, це найсумніша ситуація. За постановою Кабміну, якщо з картки не знімаються гроші протягом року, пенсійні виплати на карту припиняються і їх починають передавати через пошту. Але переселенці та жителі ОРДЛО отримують свої виплати тільки на картки «Ощадбанку», а українська пошта не працює в цих регіонах. Тому якщо переселенець рік не знімав свої гроші з картки, виплати припиняються. І треба знову подавати заяву на виплати.

8. Що робити тим, у кого немає ID-карти або закордонного паспорта з біометрикою?

- Іншого способу, окрім як виїжджати на непідконтрольну територію України і оформляти там ці документи, поки немає.

9. Коли починається віддалена ідентифікація пенсіонерів-переселенців?

- Точної дати поки ще немає. Імовірно - наприкінці жовтня.

10. А ще якісь зручні програми для жителів непідконтрольних територій планується запустити?

- Як розповів заступник міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Снавер Сейтхалілєв, уряд планує запропонувати до кінця цього року цілий комплекс онлайн-послуг для внутрішньо переміщених осіб. Громадяни зможуть в електронному вигляді замовити та отримати ID-карту, довідку ВПО, реєстраційний номер облікової картки платника податків (більш відомий як ІПН) та інші сервіси.