Туреччина риє дублер Босфору

Розбираємося, як новий канал змінить розклад сил у Чорному морі.

Про канал, що з'єднує Чорне море з Мармуровим, стверджують історики, задумався ще в 1550 році султан Сулейман Пишний. А реалізувати зухвалий задум вирішив тільки нинішній президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган. 26 червня цього року він дав офіційний старт грандіозному будівництву каналу «Стамбул».

Економіка, і нічого більше

Стривайте, але навіщо рити землю, якщо є природний канал - Босфорська протока ?
Турецький лідер обґрунтовує необхідність будівництва виключно економічними інтересами і безпекою судноплавства. По-перше, Босфор давно не справляється з інтенсивним морським трафіком. Зараз через протоку щорічно проходить 45 тисяч суден, прогноз на 2050 р  - 78 тисяч. А експерти вважають, що безпечно протока може пропускати лише 25 тисяч.

По-друге, відсоток небезпечних вантажів (наприклад, нафта і все те, що при потраплянні в море призведе до біди) десять років тому складав 25%, а сьогодні вже 35%. Протока Босфор - чутлива і складна екологічна зона і виключно цінний історичний ареал без перебільшення світового значення. Не дай бог щось трапиться - наслідки будуть катастрофічними. А новий канал розвантажить протоку, через яку за добу проходить 120 - 125 суден, забезпечивши щоденний прохід до 185 судів. До того ж фарватер Босфору складний, з поворотами на 90 градусів і підступними течіями, а рух суден практично прямим каналом буде, як запевняють турки, в 13 (!) разів безпечніше.

По-третє, новий канал, перетворивши Стамбул на острів, дасть імпульс іншим грандіозним проектам - будівництву уздовж каналу суперготеля і зон відпочинку, елітного житла, вілл, яхт-клубів... Земля вже продається як гарячі пиріжки, і серед покупців не тільки турецькі багатії і арабські шейхи, а й завбачливі китайці.
Ну і нарешті, ніхто не соромиться визнавати, що канал дасть країні дуже великі гроші. Зараз через Босфор судна проходять практично безкоштовно, витрачатися доводиться в основному на місцевих лоцманів, буксири і збори на підтримку маяків та іншого морехідного обладнання. Все це - копійки, якщо порівняти, наприклад, з Суецьким каналом: при трафіку майже в 3 рази менше, ніж Босфором, Єгипет отримує від нього в казну до 5 мільярдів доларів на рік. Тому Туреччина сподівається на дохід від каналу в 6 - 8 мільярдів. Витрати на його будівництво зараз оцінюються в 15 - 20 мільярдів.

Гроші не пахнуть

Запаморочливі перспективи від реалізації проекту, однак, не переконують жителів Стамбула і екологів. Майже 80% мешканців агломерації, на чолі яких і мер мегаполісу, проти будівництва каналу. Екологи стверджують, що перетворення Стамбула фактично на острів підвищує загрозу землетрусів і ставить під загрозу водопостачання міста.

Але самі тривожні наслідки пов'язані з тим, що рівень Чорного моря вище рівня Мармурового на 50 см, до того ж в Чорному вода менш солона. Коли канал побудують, попереджають критики, Чорне море почне міліти, а Мармурове - вмирати через приплив більш брудної чорноморської води і наплив морських організмів, які активно поглинають кисень. Так що в фешенебельних віллах і готелях уздовж каналу, та й в самому Стамбулі може з'явитися стійкий запах сірководню.

Влада, зрозуміло, відбивається, стверджуючи, що пропонований проект буде «найбільш екологічно чистим у світі»

ПОЛІТИЧНІ ІГРИ

Пристрасті за Монтре

Ще в 1936 році Туреччину зробили «ключником» в чорноморських протоках. Конвенція про статус Дарданелл і Босфору, яка підписана в швейцарському місті Монтре, наділяла турків правом регулювати проходження іноземних суден цими каналами, що розділяються Мармуровим морем. У мирний час вони гарантують усім комерційним кораблям вільний прохід через протоки. Для військових встановлений особливий режим, що включає ряд обмежень для кораблів непричорноморських держав по класу, тоннажу і терміну перебування в Чорному морі. А при військовій небезпеці, якщо її відчує Анкара, вона взагалі може закрити прохід для військових чужинців. 85 років конвенція Монтре в основному дотримувалася.

А тепер турки затіяли навколо конвенції гру «в піжмурки». З одного боку, кажуть, що не збираються від неї відмовлятися, і навіть на офіційному сайті каналу зазначено: стамбульський проект не зашкодить конвенції Монтре. Але при цьому Ердоган в квітні заявив, що канал «Стамбул» підпадати під неї не буде. Як масла на розпечену сковорідку хлюпнув...

Що він мав на увазі? Що тепер всіх союзників з НАТО буде пускати в Чорне море через «внутрішній хід»? Або щось інше? Мудрий вождь, як годиться, дав свободу інтерпретаторам своїх слів.

Одні експерти стверджують: конвенція прописана так, що шлях Дарданелли - Мармурове море - Босфор представлений як єдиний маршрут. Тобто військові судна нечорноморських країн все одно не можуть ігнорувати обмеження Монтре, навіть якби Туреччина хотіла пропустити їх через свій канал, тому що спочатку вони повинні пройти Дарданелли. На це реалісти-циніки заперечують: а якщо після «Стамбула» турки почнуть рити дублер і Дарданелл? Погляньмо на карту, це буде дешевше і швидше, ніж прокопати дублер Босфору.