Продюсер і дружина стендап-коміка Лєна Вишинська: Чоловік швидше мене видалить із життя, ніж свою творчість

Макс Вишинський - один із найпопулярніших стендаперів в Україні, розкручуванням якого займається дружина. Вона ж – невід'ємна частина його гумористичних монологів.

Особистий архів

Маленький внесок нашої редакції у популяризацію українського стендапу – інтерв'ю з коміками. Одним із найпопулярніших в Україні є Макс Вишинський, над чиїми жартами ви смієтесь у передачах "Студії Квартал 95". Він єдиний із стендап-коміків, який зібрав Жовтневий палац. Його продюсування займається дружина Олена, з якою я навчалася разом в університеті. Ми поговорили про сімейний бізнес, конкуренцію та заробітки українських стендаперів.

"Мої слова ранять більше, ніж слова якогось хейтера на Ютубі"

- Твій чоловік Макс Вишинський – стендапер, а ти його продюсер. Як так вийшло?

- Ми познайомилися у період, коли я була ведучою у проекті "Sexstandup" - був у мене такий проект, а він там виступав як комік.

- Відразу сподобалися одне одному?

– Спочатку мені не подобався гумор Макса. Він мав дуже тривалу перерву в стендапі, і коли ми познайомилися, він тільки повернувся. На той час його жарти були трохи позавчорашні - пробач, Максе. А потім він почав рости, уникати старих заїжджених тем.

- Ти говорила Максу про те, що його жарти позавчорашні?

- Я не казала, не втручалася. Артисти вразливі, вони швидше тебе виключать із життя, ніж свою творчість (посміхається). Макс дуже виріс особистісно. Якщо я починала зустрічатися з хлопчиком, то зараз одружена з чоловіком (сміється). Він зміцнів професійно, його вже знають, дізнаються.

- Зараз ти можеш собі дозволити якісь коментарі щодо його жартів?

- Зараз так. Ми вже давно разом, я знаю як підібрати слова. Просто сказати "цей жарт херня" - ні. Мої слова ранять більше, ніж слова якогось хейтера на Ютубі.

- А ти ображаєшся на деякі його жарти?

- Я не ображаюся, а, навпаки, захоплююсь деякими. А ті, якими не захоплююся, часто Макс скасовує до концерту (посміхається). Це часто жарти, які неправдиві. Він їх використовує, як жарт заради жарту. Ось він давав інтерв'ю тобі, розповідав, що дружина дряпає спину під час сексу, а я цього не роблю. Але знайомі завжди озираються на мене.

- Але ж це сцена, а він артист...

- Я розумію, що це мистецький домисел, проте за якісь моменти я можу причепитися. Але загалом у нього цілковита свобода у творчості. Плюс Макс сімейний стендап-комік, тому тема наших стосунків домінує у його стендапі.

- Тобто ти розумієш, що всі жарти асоціюватимуть з тобою, і всі вони проходять через цей фільтр?

- Так, мені хочеться вибудовувати об'єктивний імідж. Макс іноді може додати якихось дурниць, розповісти про колишню дівчину, але говорити, що це нібито його дружина, бо глядачам не цікаво чути "моя колишня". Їм цікавіше "ось зараз моя дружина робить ось це".

- І Макс спокійно прибирає?

- Ні, ми лаємося (сміється). Найчастіше він не прибирає їх одразу, а тестує на концерті. І, на жаль, найчастіше правий він. Лише одного разу таке було, що мій прогноз спрацював. Я сказала, що жарт не смішний - і людям він справді не зайшов.

- Багато хто впевнений, що всі коміки будинку теж постійно жартують. Але ж це не так?

- Ні, вдома це найпохмуріша і буркотлива людина. Не прямий похмурий, але вдома Макс у рази серйозніший. Якщо на сцені він дуже впевнений, то вдома він дозволяє собі вразити.

- Неможливо 24 години на добу жартувати.

- Якщо ти психічно здорова людина, то ні. На галасливих застіллях Макс, звичайно, жартує, але вдома він звичайнісінький чоловік.

- Репетирує монологи вдома?

- Так. Іноді здається, що він збожеволів. Якщо йде до ванної кімнати, то звідти постійно чую його голос з різними інтонаціями. Спочатку я думала, що він просто обговорює щось із собою, а потім виявилося, що репетирує.

Олена займається продюсуванням чоловіка-коміка та викладає в університеті. Фото: Особистий архів

"Світ українського стендапу – це 20 коміків"

- Як ви прийшли до того, що ти займатимешся його продюсуванням?

- Якоїсь миті став вибір - або будувати кар'єру ведучої, або займатися продюсуванням. Я обрала друге. Ну і всі гроші у сім'ю (сміється).

– У вас є продюсерська компанія. Хто за що відповідає?

– Ключові рішення приймаю я, Макс відповідає за творчу частину – яких коміків ми кличемо, як виглядає програма, елементи шоу. І в команді у нас є найманий менеджер Христина, вона робить все (посміхається). Христино, якщо ти це читаєш, ти золота людина. І підрядники – дизайнер, звукач. У постійному складі у нас троє людей - я, Макс і Христина.

- По суті – це сімейний бізнес.

- Так. І ми не хочемо, щоби туди хтось входив. Це наше дітище, ми його вирощуємо. Іноді бувають спокуси – а давайте залучимо якогось інвестора. Але тоді останнє слово буде за інвестором, і наш проект втратить свою душу.

- Чи є концерти, які виходять у мінус для вас?

- Останнім часом ми не ризикуємо робити великих концертів. А так так, були мінуси, і були сюрпризи із залами. Якось прийшли на майданчик, а там стоїть апаратура для симфонічного оркестру. Орендарі кажуть: ви ж можете стати збоку та розповідати стендап. Хлопці ми орендували зал. Кажуть, покличте дядька Колю, він розчистить зал. Ми кличемо дядька Колю, платимо зверху 1000 гривень, він виносить усе. Сюрпризи трапляються. Культури оренди та поваги до організаторів немає. Не ви, то прийдуть інші.

- У вас є знижки на квитки?

– Ні. Ми знижки не робимо, це політика нашого проекту, ми не займаємося таким. Відкриваю секрет – глядачі, які купили квитки заздалегідь за повною вартістю, відчуватимуть негатив до вас і вони більше не прийдуть. Так робити не можна.

- На яких умовах ви співпрацюєте із коміками?

- Пропонуємо коміку дату, він погоджується, отримує гонорар.

- Ви їх знаходите чи коміки знаходять вас?

– У Києві коміків 20 від сили. З них досвідчених, крутих, які зайдуть на будь-яку публіку, людина 10. Це такий тісний світ, що ми всі знаємо один одного.

– 20 осіб – це мало на таку індустрію. Чи є взагалі тоді сенс говорити про конкуренцію?

- Ну, ось є 20 коміків, ми співпрацюємо з 7. Про конкуренцію… є демпінг. Стендап зараз набирає обертів, і кожна, хоч трохи людина, яка вважає себе коміком, намагається лізти в організацію. Ось мене не звуть – отже, я організую сам. І ось так, косо-криво, щось схоже на якусь вечірку організовується. Демпінг – це коли люди роблять зі стендапу не бізнес-проект із стратегією, з розумінням аудиторії, а "ми просто щось спробуємо, щось заробимо, десь виступимо".

- Ти зараз говориш саме про конкуренцію між організаторами стендапів?

- Найчастіше коміки і стають організаторами. Комік робить сам собі концерт. Але мені здається, що складно поєднати в одній людині ці дві грані. Тому найчастіше це пара спроб – і проект здувається.

- А між стендаперами?

- 5 років тому у колі стендаперів усі були друзями, усі один одного підтримували. Зараз, як на мене, кожен сам за себе. Кожен стендапер – він одиниця.

- Коли ти розкручуєш інших коміків - це не шкодить твоєму чоловікові?

– Знаєш, на кожного коміка є свій певний глядач. Ми запрошуємо коміків, які круто жартують і роблять плюсики для нашого проекту. Ми співпрацюємо із задоволенням. Але великі концерти робити іншим комікам на сьогоднішній день я не бачу сенсу.

– Ходиш на всі концерти чоловіка?

- Якщо вони на правому березі, то так (усміхається).

У продюсерській компанії хлопців лише три особи: Олена, Макс і менеджер Крістіна. Фото: Особистий архів

"Стендапери не займаються Ютубом, бо це дорого"

– Студенти на стендапи не ходять?

- Мої лише ходять. Я викладаю в університеті курс продюсування, який розробила на основі моєї роботи у стендапі. Якщо студент отримує перший у рейтингу, то я дарую квитки на стендап.

- Що для тебе цікавіше і що у пріоритеті – викладання чи продюсування?

- Однозначне продюсування. Я доопрацьовую цей рік і звільняюся, бо по стендапу дуже багато роботи, планів, я бачу себе в цьому більше. Я від цього отримаю більше задоволення, більше грошей, більше впізнаваності.

- Продюсування – це більше про організацію чи про творчість?

- Гарне питання. Напевно, два в одному. Якщо ти поганий менеджер, який би ти творчий не був, у тебе успіху не буде. Потрібно вміти ставити чіткі завдання, прописувати покроково. А елементи творчості – це коли ми розробляємо рекламну кампанію під концерт. Ось у нас зараз нове шоу "Лезу з порадами", і ми займаємось його просуванням. Тут уже творчість – як ти донесеш це людям, як знімеш ролики рекламні.

- Розкажи про це шоу.

– Це комедійне імпровізаційне шоу – приходять глядачі, і комік зі сцени дає їм поради. Всі. Людина може сама підняти руку, озвучити проблему і коміки пожартують на цю тему, людина може вийти на сцену розповісти всім про свою проблему.

– Це різні коміки чи це Макс+?

- Макс+. Наше ключове завдання – це продюсування Макса. Формат шоу – він і запрошений артист. Ми вже зробили пілотний випуск, пройшов просто розкішно. Я переживала, як глядач це сприйме, але пройшло дуже круто.

– Ви викладаєте запис концертів на Ютубі?

- Ми цим займалися за залишковим принципом. Щось зняли, щось виклали, проплатили, щоби люди побачили, але нормально Ютуб-каналом ми не займалися. Звільнюся з універа, це буде ще один напрямок, шукатимемо підрядників, які розкрутять цей канал. Телебачення зараз дало б більше. І за цінником у тому числі. Якщо людина стала ведучою на телебаченні, то ціни на її квитки зростають у 4 рази одразу. Але наше телебачення поки що стендап особливо не чекає, тому розвиватимемо на Ютубі. Ось нещодавно виклали його вартовий камерний сольник.

- Дивно, що Ютубом до ладу ніхто з українських стендаперів не займається, хоча в Росії на цьому мільйони заробляють.

- Я думаю, є дві причини. Перша – це дорого. Зняти якісний концерт на Ютуб, зробити нарізку, вкинути в просування - ти маєш дістати мінімум 1000 доларів зі своєї кишені. Воно може піти, а може й не піти. А ролики, зняті на телефон та фотоапарат, не котять, глядач уже стає вимогливим, він хоче бачити гарну картинку. Друга причина - коміки в цьому плані лінуються і чекають на дядька, який скаже "знімай те, роби це і т.д.".

500 доларів за 15 хвилин стендапу

– Коли ви підвищуєте ціни на стендапи Макса? Коли він стає медійнішим?

- Напевно, так, попит, медійність. У принципі, Макса на вулиці вже дізнаються. Ще 3 роки тому це була рідкість. Якось він виходив із туалету на Atlas Weekend, до нього підійшла дівчинка: "Ви ж той комік, який католик?" (Відсилання до стендапу Макса. – Ред.). Нині, в принципі, люди дізнаються. Так, вони не біжать за ним, щоб зробити селфі. Але - "Здрастуйте, я був на вашому концерті" присутній.

– Що сприяє популярності Максима?

- регулярність виступів.

- Тобто не "ГудНайтШоу" та появи у телику?

– Ні. Телик підвищує цінник на корпоратив. Якщо надсилаєш замовнику відео з "Гуднайту", то стоїш у їхніх очах трохи дорожче. Але на концерти люди приходять не тому. Завдання Макса - закохати в себе глядача, він ніколи не виступає на абі було. Він виступає з однаковою самовіддачею у залі на 5 та на 500 осіб.

- Якщо брати 100% вашого прибутку, що і скільки у відсотковому співвідношенні становить?

– Від періоду залежить. Якщо брати грудень, то, звісно, ​​це злачний місяць, там корпоративи, напевно, склали 80% доходу. А зараз складно, не можу відповісти. Ми маємо ще позасезонну послугу "стендап на замовлення". Якщо в тебе день народження, то комік прийде і виступить зі стендапом про тебе і твоє життя.

- Хто замовляє стендаперів на корпоративи? Айтішники?

- Цілком різні компанії. І косметичний бренд, і будівельна компанія, не лише айтішники. І якщо раніше ми хапалися за всі корпоративи, то зараз вибираємо.

– Ціна на корпоративи фіксована?

- У нас є "від". Є мінімум, дешевше ми не працюватимемо. Якщо зі своїм матеріалом, то блок 15 хвилин коштує 500 доларів. Якщо на замовлення, подвійний гонорар.

- Замовник просить чогось не жартувати?

- Найчастіше є обмеження на нецензурну лексику та інтимні теми. Ми по брифу проходимося, там є пункти про табу та цензуру.

- Ти продюсере, Максе артисте - як ви між собою фінансовий прибуток ділите?

- Ми ділимо на 3 купки. Беремо собі зарплату, яку кожен витрачає на свої потреби, і ми маємо "общак" на проект, на великі покупки.

– У вас різна зарплата?

– Ні, зарплата однакова. Ми розуміємо, що у нас вільних грошей є стільки, поділили навпіл і розкидали.

Максим позиціонує себе як сімейний стендап-комік. Фото: Особистий архів

"Деякі дівчинки переставали жартувати через моральну тисняву хлопців-коміків"

- Які ти бачиш проблеми у країні, які заважають стендаперам стати популярними?

- Мені здається, у нас у країні для цього немає перешкод. Хто працює та намагається, той стане популярним. Просто багато хто здувся, не отримавши швидкого результату, пішов в інші професії.

- А те, що на телебаченні немає стендапу, чи впливає?

- Звичайно. Цінник виросте і буде легшим. Але ми й так привчаємо аудиторію, що стендап – це круто. Це не жарт під кальянчик, ні. Це концерт, круте, просунуте, інтелектуальне дозвілля. Я думаю, що навіть без телебачення ми зробимо те, що хочемо зробити.

- Рік тому я робила інтерв'ю з Максом, і він казав, що російські коміки відбирають аудиторію. Нині це змінилося?

– Раніше так і було. Бо якщо приїжджає російський комік, то люди, які ходять на стендап, а їх було в Києві 1000 людей, вони всією тисячею пішли на нього, бо знають його ТНТ та ютюб. Наразі аудиторія стендапу в Україні більша. Наприклад, 8 березня було 24 стендап-концерти лише у Києві і люди пішли як на приїжджого Романова, так і на місцевого Макса Вишинського та на інші вечірки українських коміків.

- Стендап – це більше київська історія?

- Серце стендапа, мені здається, таки у Києві. Ми намагалися зробити тур Україною, але організатори на місцях не дають жодних гарантій. Може, продадуть, може, не продадуть, може, заплатять, може, не заплатять, може, скасують концерт, може, ні.

- Поки не було концертів через локдаун, як виживали?

– На стендапі ми ніяк не заробляли. Було кілька замовлень на онлайн-корпоративи. Макс працює на телебаченні, він пише сценарії для проектів "Студії Квартал 95" і отримує за це зарплату, а я отримувала свої гроші в університеті.

- Як сприйняли рішення про останній локдаун? Чи багато концертів довелося скасувати?

- Засмутилися, але за рік звикли працювати у підвішеному стані. Ми перенесли шість концертів. Дякую глядачам, що ставляться із розумінням.

- Можеш назвати своїх улюблених стендап-коміків, яких би ти порадила тим, хто взагалі не знайомий із цим жанром?

– Настя Дерська, Микита Шевчук, Макс Коновал, Лера Манзюк, Наташа Гаріпова, Бекір Мамедієв – це мій топ.

- Як щодо ґендерної складової?

- У нас всього три дівчини-коміка. Дівчата класно жартують, це ті, кому вистачило стійкості займатися стендапом останні 5 років. Це складно, коли ти 5 років пишеш, намагаєшся, жартуєш – а жанр не надто злітає. І ось тільки зараз воно пішло. І раніше, мені здається, самі стендапери-хлопці недооцінювали гумор дівчат. Че, жартуватимеш про місячні, ха-ха-ха. І деякі дівчинки від цієї моральної тисняви ​​переставали жартувати. Наприклад, Настя Дерська забила на критику та підколи та продовжувала працювати. Зараз ні в кого не повернеться мова сказати, що зараз вийде Настя про свої місячні жарти навалить. Всі чудово знають, що на сцені професіонала :)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Стендап-комік Андрій Кіт : Якщо у твоєму житті все добре, то в стендапі тобі робити нічого

Стендап-комік Бекір Мамедієв – про жарти про Крим, смішний і не смішний гумор і заробітки стендапера