Віталію Метешкіну, який стояв біля джерел створення ювелірного бренду BUUNT, надано звання «Головного майстра» та вручено одну з найпрестижніших нагород у світі ювелірного мистецтва – почесний знак Ордену Франца Бір. У чому секрет успіху українського художника, який працює в японській техніці мокуме-гане, де кожен візерунок унікальний як відбиток пальця?
«Людина добре робить те, що любить» – каже народна японська мудрість, з якою складно сперечатися. Але знайти та відзначити справжнього майстра в такій сьогодні масовій сфері виробництва, як ювелірна промисловість – завдання для шанувальників, які розуміються на прекрасному. І не важливо, хто це – вдячні клієнти чи професійні експерти. Головне, щоб художник мав власний стиль, який акумулює в собі національні традиції ювелірного мистецтва та їх творче переосмислення через призму сучасного погляду на світ.
Такими критеріями оцінки керуються представники Меморіального фонду Карла Фаберже, щорічно обираючи кавалера малого знака Ордена Франца Бірбаума – однієї з найпочесніших нагород у світі ювелірного мистецтва. Адже головний майстер, ідеолог та художник знаменитої фірми, іменем якого названий орден писав, що «стиль створюється поєднанням двох факторів – національно-мистецької творчості та культурних потреб епохи». Саме такий процес формування національної ювелірної школи зараз активно відбувається в Україні, де триває інтенсивне нарощування естетичних цінностей та активний перехід від кількості до якості. Сьогодні замість чотирьох ювелірних заводів радянського періоду в країні працюють тисячі ювелірів, які створюють вже не «предмети масового споживання», а художні вироби, відзначені індивідуальністю майстра. І в цьому процесі надзвичайно важлива спадкоємність у збереженні традицій та професійної майстерності, що передаються від майстра учню.
«До створення власного стилю мене привів досвід роботи на рядовому ювелірному заводі, де з дорогоцінного металу доводилося робити звичайний мотлох, – каже Віталій Метешкін. – Я любив свою роботу, але мріяв робити те, чого мене навчив мій майстер – народний художник України, знаменитий емальєр Леонід Косигін. Під час навчання він переінакшив моє прізвище на «мятежник» або «бунтівник», адже я завжди прагнув виконати завдання по-своєму. Так, коли потрібно було випиляти квітку діаметром 10 мм, я зробив її вп'ятеро менше».
Тож не дивно, що майстер, який зумів поєднати такі несумісні метали – срібло та титан, опинився у фокусі уваги професіоналів, які створюють найбільш актуальні світові тренди.
Український ювелір працює в унікальній техніці макуме-гане, яка підвладна не кожному. «Ця технологія настільки складна та непередбачувана, що у світі лише 1% ювелірів наважуються працювати з нею, – відповідає Метешкін. А почалося все з того, що 12 років тому на обручці я вперше побачив дуже гарну глибоку текстуру, яка вразила мене до глибини душі. І з того часу у мене в голові буквально застрягло питання: «Як це зробити?»
Сьогодні майстер опанував всі секрети цієї технології, яку називають ще «димним куванням». Її суть – у поєднанні (дифузії) декількох видів дорогоцінних металів у єдиний брикет, з якого вручну формується унікальний візерунок. Мокуме-гане не можна створити на машині, його неможливо відливати чи копіювати. Тому кожен виріб – абсолютний ексклюзив, який підпадає під поняття haute couture та справжній шедевр прикладного мистецтва. А тому людина, яка підкорила такі професійні вершини, має підстави на почесне звання «головного майстра» за визначні творчі досягнення в ювелірному мистецтві.
«Дізнавшись про присудження мені такої високої нагороди, я відчув захоплення, – зізнається ювелір. – Тим більше, що я став першим українцем, який після 2014 року відзначений цією нагородою за свої професійні досягнення та володіння майстерністю. Це дуже надихає та мотивує рухатися вперед шляхом удосконалення власної майстерності та стилю».