Много шума наделало сообщение замминистра МВД по евроинтеграции Анастасии Деевой относительно изменений порядка выдачи водительских удостоверений в Украине.
По ее словам, Украина должна гармонизировать свое законодательство с ЕС, поэтому будет выполнять директиву 2006/126/ЕС. В частности, украинских водителей ожидают микрочипы в удостоверениях, а срок действия подкатегории будет изменен. По ее словам документ будет выдаваться на срок от 5 до 15 лет, в зависимости от категории транспорта.
Многие издания после этого вышли с заголовками, которые говорили, что украинцам придется пересдавать экзамен в ГАИ каждые 5-15 лет. Однако, в самом сообщении замминистра об экзаменах ни слова. Приводим цитату языком оригинала:
"Сьогодні національне посвідчення водія дає право на керування транспортом протягом 30 років з дати його отримання. За вимогами Директиви нормами мають будуть встановлені нові строки від 5 до 15 років в залежності від категорії транспорту з метою періодичної перевірки відповідності здоров’я водіїв встановленим медичним та психофізичним вимогам. До речі, категорії транспорту також будуть переглянуті".
Фактически Анастасия Деева процитировала статью 7 директивы ЕС, которая гласит, что национальные водительские удостоверения выдаются на срок от 5 до 10 лет, но по инициативе страны этот срок может быть увеличен до 15 лет. Опять же приведем цитату официального документа ЕС, который мы взяли на сайте Минюста. При этом в Директиве нет ни слова о том, что нужно будет заново сдавать экзамен.
2. "(a) Починаючи з 19 січня 2013 року, посвідчення, видані державами-членами для категорій AM, A1, A2, A, B, B1 і BE матимуть адміністративну дійсність 10 років,
Держави-члени вправі подовжити термін адміністративної дійсності таких посвідчень до 15 років;
(b) починаючі з 19 січня 2013, посвідчення, видані державами-членами для категорій C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E, матимуть адміністративну дійсність 5 років;
(c) відновлення посвідчення водія може покласти початок новому періоду адміністративній дійсності для іншої категорії або категорій посвідчень для транспортних засобів, якими власнику дозволено керувати, якщо це відповідає умовам, викладеним в цій Директиві;
(d) наявність мікрочипу згідно із статтею 1 не може бути передумовою дійсності посвідчення водія. Втрата посвідчення або його читабельності, або будь-яке його пошкодження не впливає на дійсність документу.
3. Відновлення посвідчень водія, коли їх адміністративну дійсність вичерпано, здійснюється за умови:
(a) подальшого підтвердження мінімальних стандартів фізичної і розумової придатності для керування транспортними засобами, зазначених в Додатку III щодо посвідчень водія категорій C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E, і
(b) звичайного проживання на території держави-члена, в якій видано посвідчення або підтвердження, що заявник навчається на її території протягом щонайменше шести місяців."
Как видите, ни в директиве ЕС, ни в сообщении замглвы МВД пока что нет ни слова об экзаменах при замене прав. Правда, в пункте 4 статьи 7 есть фраза, которая может разрешить МВД инициировать введение экзамена при замене прав. Но ЕС не требует пересдачи экзамена.
"4. Без шкоди для положень національного кримінального законодавства і поліцейського права держави-члени можуть після консультування з Комісією застосовувати під час видачі посвідчень водія положення національних правил, які передбачають інші умови, окрім тих, що зазначені в цій Директиві".
Полный текст Директивы