Array ( [0] => 2829 [1] => 2836 [2] => 2850 [3] => 2860 [4] => 2871 [5] => 2883 [6] => 2890 [7] => 2898 [8] => 2921 ) 1
0
28 березня
Завантажити ще

Націоналізація. 8 питань про підприємства, які з приватних стали державними

Націоналізація. 8 питань про підприємства, які з приватних стали державними
Фото: Володимира Гонтара/УНІАН

У понеділок, 7 листопада, було оголошено про перехід п'яти найбільших українських підприємств із приватних рук у власність держави. «КП в Україні» зналася на ситуації, відповідаючи на найпростіші питання про це.

Що таке націоналізація? Чим вона відрізняється від конфіскації?

Явище прямо протилежне приватизації. Націоналізація – процес переходу приватної власності на державну. Держава проводить націоналізацію зазвичай, коли хоче контролювати фінансові потоки основних підприємств загальнодержавного значення. В Україні гучною націоналізацією було повернення «Приватбанку» у державну власність у 2017 році.

На відміну від конфіскації, яка не передбачає відшкодування колишнім власникам вартості їхнього вилученого майна, націоналізація може передбачати повний або частковий викуп майна. Взагалі, націоналізація – це з галузі економіки, а конфіскація – з галузі кримінального права. Якщо про компенсацію під час націоналізації не йдеться, це вже вважається експропріацією.

Які підприємства буде націоналізовано найближчим часом?

У понеділок, 7 листопада, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ухвалила рішення про примусове відчуження у власність держави акцій:

  • ПрАТ «Укрнафта»,
  • ПрАТ «Укртатнафта»,
  • АТ «Мотор Січ»,
  • ПрАТ «АвтоКрАЗ»,
  • ПрАТ «Запоріжтрансформатор».

Це означає, що акції цих підприємств (акціонерних товариств) буде списано з рахунків приватних осіб у власність держави.

Хто власники цих підприємств?

"Укрнафта" - Ігор Коломойський (42% акцій), 50%+1 акція - у держави, ще залишилися майже 8% - у міноритарних акціонерів.

«Укртатнафта» - Ігор Коломойський та Геннадій Боголюбов (60% акцій на двох)

"Мотор Січ" - В'ячеслав Богуслаєв (56% акцій компанії він продав холдингу Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co Ltd (Китай)). Через порушення антимонопольного законодавства операції з акціями «Мотор Січ» з 2017 року заблоковано, Богуслаєва заарештовано за звинуваченням у державній зраді.

«АвтоКрАЗ» – Костянтин Жеваго, який залишив Україну у 2019 році.

"Запоріжтрансформатор" - російсько-український бізнесмен Костянтин Григоришин.

І хто тепер керуватиме цими підприємствами?

Активи цих п'яти структур перейшли до управління Міноборони України. Як заявив прем'єр-міністр Денис Шмигаль, продукція, яку виготовляють на цих підприємствах, критично необхідна для ЗСУ та енергетичного сектору.

– Тому вони мають забезпечувати оборонні потреби у воєнний час, – повідомив Шмигаль. Він також додав, що підприємства, які працюють, отримають ще більше замовлень і гарантій з виробництва продукції, а непрацюючі почнуть знову функціонувати.

Оскільки активи переходять у відання Міністерства оборони, відомство має ухвалити рішення про призначення тимчасових керуючих. Можливо, керуватиме цими підприємствами Фонд державного майна або військові адміністрації, можливо – Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, отриманими від корупційних та інших злочинів (АРМА) або будь-який інший державний орган. Враховуючи військовий стан в Україні, тимчасові керуючі можуть з'явитися і за санкцією інших міністерств та відомств.

Ці підприємства націоналізовані назавжди?

Говорити про «довічну» націоналізацію, напевно, поки що не варто. Секретар РНБО України Олексій Данилов повідомив, що після закінчення військового стану може бути ухвалено рішення про повернення активів власникам або про компенсацію їхньої вартості.

А що вони робили?

«Укрнафта» – найбільша нафтовидобувна компанія України.

"Укртатнафта" - центральним підприємством цього акціонерного товариства є Кременчуцький нафтопереробний завод. З травня він не працює через пошкодження, викликані ракетними обстрілами з боку Росії.

«Мотор Січ» - розробляє, виробляє, ремонтує та обслуговує авіаційні газотурбінні двигуни для літаків та вертольотів, а також промислові газотурбінні установки.

«АвтоКрАЗ» - виробляє цивільні та військові вантажівки, спецтехніку, комунальну та дорожню техніку, причепи, тягачі, лісовози тощо.

«Запоріжтрансформатор» - виробляє трансформаторне та реакторне обладнання.

Це підприємства-банкрути?

«Запоріжтрансформатор» вважається банкрутом з 2019 року, «АвтоКрАЗ» - з 2020-го, у «Мотор Січ» у лютому 2022 року про банкрутство оголосила компанія Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co Ltd, що купила його, з Китаю.

В «Укртатнафті» процедуру банкрутства було розпочато ще 2009 року. Через рік її було зупинено та відновлено 2013-го – втім, не минуло й півроку, як судове провадження знову завмерло, щоб знову розпочатися вже 2017-го.

«Укрнафта» насилу уникла банкрутства у 2016 році через проблеми з непродовженням спецдозволів з боку Геонедр та зупинкою роботи на родовищах. У тому ж році у компанії утворився 10-мільярдний податковий борг та відповідна суперечка з Державною фіскальною службою. Тоді підприємству та фіскалам вдалося знайти точки дотику та уникнути процедури банкрутства.

Тобто Коломойський, Жеваго та інші вже не олігархи?

Відповідно до українського «закону про олігархів» (Закон № 1780-ІХ "Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)"), такими вважаються ті люди, які мають значний вплив на ЗМІ, беруть участь у політичному житті, бенефіціарно володіють компанією-монополістом і мають статки понад 1 млн прожиткових мінімумів (близько 83 млн доларів).

Як мінімум за однією ознакою всі вищезгадані власники націоналізованих підприємств підходять під поняття « олігарх », і навряд чи вони втрачатимуть це «звання», віддавши державі банкрутні підприємства, які вони контролювали. Втім, вони можуть спробувати оскаржити націоналізацію в суді або вимагати компенсацію за активи, якими вони більше не володіють.