Array ( [0] => 2829 [1] => 2836 [2] => 2850 [3] => 2860 [4] => 2871 [5] => 2883 [6] => 2890 [7] => 2898 [8] => 2921 ) 1
0
Завантажити ще

Зростання мінімальної зарплати до 8900 грн: наскільки це реально і до чого призведе

Зростання мінімальної зарплати до 8900 грн: наскільки це реально і до чого призведе
Фото: Поліщук Максим/УНІАН

Підвищення зарплат в Україні – це болюче питання. За час війни заробітні плати багатьох українців знизилися, тому будь-які новини про їхнє можливе підвищення зустрічаються з надією.

Наскільки ймовірним є зростання мінімалки з 1 квітня і до чого воно призведе? У відповідях на ці питання KP.UA розбиралася разом із економістами.

Що у законопроєкті

Законопроєкт №8431 про підвищення мінімальної заробітної плати було передано до Верховної Ради ще 7 лютого і з того часу понад півтора місяця фактично пролежав без руху. Однак цього тижня він викликав у ЗМІ неабиякий інтерес, що загалом не дивно: час «Ч» наближається! Перше підвищення мінімалки у законопроєкті заплановано на 1 квітня.

У поясненні до документа йдеться про те, що в грудні 2022 року фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних громадян склав 7539 грн, тоді як мінімальна зарплата - 6700 грн. У середньому очікується, що у 2023 році фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних зросте до 8962 грн, тоді як мінімальна зарплата залишиться на тому ж рівні - 6700 грн. Це становитиме лише 74,8% по відношенню до очікуваного фактичного прожиткового мінімуму (не варто плутати з офіційним прожитковим мінімумом, який сьогодні для працездатних осіб становить лише 2684 грн. – Авт.).

У зв'язку з вищесказаним автори законопроєкту вважають за необхідне підвищити мінімальну зарплату в три етапи: з 1 квітня – з 6700 грн до 7370 грн, з 1 липня - до 8107 грн, з 1 жовтня – до 8918 грн.

Згідно з підрахунками авторів документа, додаткові витрати для реалізації законопроєкту у 2023 році становитимуть 14 084,4 млн грн.

Наскільки це реально

Ознайомившись із документом, можна звернути увагу, наскільки він недбало написаний. Наприклад, і з 1 квітня, і з 1 липня, і з 1 жовтня мінімалку планують піднімати з 6700 грн, тоді як очевидно: якщо з 1 квітня вона вже зросте до 7370, то з 1 липня мінімальна зарплата вже підвищуватиметься з 7370, а не з 6700 грн.

Ще один момент стосується розрахунків щодо того, яку частку фактичного прожиткового мінімуму становить мінімалка. Для своїх обчислень автори взяли мінімальну зарплату «брудними», тобто до сплати податків, зовсім не зважаючи на те, що на руки людина на мінімалці отримує не 6700, а 5400 грн. Якщо ж зважати на цей факт, виходить, що мінімалка становить не 74,8% від фактичного прожиткового мінімуму, а лише 60%.

На недбалість та навіть дилетантство авторів звернув увагу і президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.

– Важко сказати, хто писав цей документ взагалі і пояснювальну записку зокрема, – зазначив експерт у розмові з KP.UA. – Наприклад, автори планують підвищити мінімалку за рахунок міфічних доходів митниці, що сьогодні нереально. Сьогодні більшу частину українського експорту складає зброя, а з неї податки не знімають. Тож знайти додатково понад 14 млрд грн буде дуже проблематично, тож думаю, що закон не ухвалять. Нам навіть нинішню мінімалку платити складно – доводиться просити гроші у ЄС та США. А якщо її настільки радикально підняти, це може призвести до колапсу держбюджету. До того ж і МВФ проти додаткового зростання мінімальної зарплати, оскільки вважає, що за цим буде неконтрольована емісія гривні.

Водночас аналітик компанії «Центр біржових технологій» Максим Орищак вважає, що ймовірність прийняття законопроєкту досить висока.

По-перше, пояснює експерт, очевидна невідповідність рівня прожиткового мінімуму і рівня мінімальної оплати праці.

По-друге, підвищення мінімалки автоматично означає збільшення припливу грошей до скарбниці з боку компаній, які сплачували співробітникам мінімалку. Втім, уточнює Орищак, навряд чи це принесе багато грошей, оскільки середня зарплата в країні набагато вища за мінімалку.

І, нарешті, по-третє, зростання мінімалки формально демонструє турботу уряду про населення. Українці втомилися від війни та безгрошів'я, і ​​підтримати їхній моральний дух можна й у такий спосіб.

До чого призведе

Експерти у розмові з KP.UA зазначали, що ухвалення закону та подальше підвищення мінімальної зарплати не лише малоймовірне, а й економічно недоцільне.

Економіст Андрій Мартинюк нагадує: доходи переважної більшості українців не залежать від зростання мінімальної зарплати, і її підвищення зовсім не призводить ні до зростання добробуту, ні до збільшення споживчого попиту. Причина проста: підвищення мінімалки означає не збільшення, а вибілювання українських зарплат, тобто купувати більше просто нема на що. Реально сприяти покращенню матеріального становища зараз могли б збільшення прожиткового мінімуму та мінімальних пенсій – ось це справді мало б соціально значущий ефект.

– Раніше, коли тарифна сітка бюджетників була прив'язана до мінімальної зарплати, зростання мінімалки призводило до зростання зарплат по всій тарифній сітці, – пояснює аналітик Аналітичного центру «Об'єднана Україна» Олексій Кущ. - Декілька років тому сітку "відв'язали" від мінімальної зарплати, і зараз вона прив'язана до прожиткового мінімуму для працездатних. В результаті після підвищення мінімалки зарплати бюджетників не переглядаються.

Таким чином, продовжує експерт, зростання мінімальної зарплати означає не підвищення соціального стандарту, а зростання фіскального навантаження на малий та середній бізнес. Фактично це податковий інструмент держави. Справа в тому, що зарплати в приватному секторі, як правило, набагато вищі за мінімальну зарплату, і часто решта понад обов'язкову «білу» зарплату виплачується в конвертах. Після чергового зростання мінімалки "конвертна" частина зарплати зменшується, а офіційна збільшується. Відповідно, зростають і податки, хоча доходи населення залишаються незмінними.

Максим Орищак додає: серед негативних наслідків можна було б очікувати зниження працевлаштування, але в умовах, коли зайвих робочих місць не так уже й багато, швидше за все, роботодавець домовлятиметься зі співробітниками про перерозподіл зарплат, щоб не збільшувався загальний фонд оплати праці. Якщо так справді відбуватиметься, то від ухвалення законопроєкту виграє держава, а от люди можуть постраждати.

- Можливості як підприємств, так і бюджету під час кризи явно обмежені, - підсумував аналітик Данило Монін. – Крім того, зростання мінімалки означає зростання податків, у тому числі й для індивідуальних підприємців. Тому вважаю, що це поки що не доцільно. Зростання має початися із середньої зарплати. Коли середня зарплата почне підвищуватися, буде сенс підтягнути мінімальну. Поки що підвищення мінімальної заробітної плати просто штовхатиме в тінь залишки бізнесів.